Aproape 500 de fosti angajati ai ARO Cimpulung au depus ieri la Tribunalul Arges cererea de declansare a procedurii de faliment, aceasta fiind acceptata. Potrivit avocatilor desemnati de salariati sa-i reprezinte, petitionarii s-au inscris cu o creanta de aproape 10 miliarde lei, suma care reprezinta totalul compensatiilor cuvenite in urma concedierilor colective, neachitate pina acum.

Buimaciti initial de aceasta initiativa, judecatorii de la Sectia comerciala a Tribunalului Pitesti si-au revenit repede, solicitind ca timbrarea actiunii de cerere a falimentului (circa 342.000 lei/persoana) sa fie facuta de fiecare contestatar in parte, si nu in numele tuturor angajatilor.

“Este o problema pe care o vom rezolva in cel mult doua zile”, ne-a declarat Tiberiu Tarnok, avocatul disponibilizatilor.

Totalul datoriilor ARO catre fostii salariati se ridica la 60 de miliarde de lei, suma cuvenita, potrivit prevederilor contractului colectiv de munca, celor aproximativ 3.500 de fosti salariati. Contractul colectiv de munca, preluat ad litteram de firma Cross Lander prin contractul de vinzare-cumparare incheiat cu APAPS, prevedea plata de salarii compensatorii in cazul concedierilor colective.

Procedura falimentului, incomoda pentru profitori

Procedura de faliment ar putea fi deschisa cel mai tirziu in ianuarie 2005, spun reprezentantii concediatilor, data la care urmeaza a fi numit un lichidator, de preferinta din Bucuresti (concediatii se tem ca un lichidator din Arges ar putea “cadea la pace”). Ulterior, va avea loc vinzarea de active, banii urmind a fi folositi pentru plata creditorilor.

Trebuie mentionat ca metoda falimentului aplicata pe scara larga in tarile dezvoltate, dar asimilata in mod eronat la noi dezastrului si ruinarii unei afaceri, prezinta un avantaj esential fata de cea a lichidarii voluntare, dorite de presedintele AVAS, Mircea Ursache: se desfasoara sub control judiciar, iar lichidatorul poate denunta si obtine anularea oricarui contract dubios incheiat in dauna

interesului justificat al societatii si, implicit, al creditorilor. Prin comparatie, lichidarea voluntara are drept consecinta stergerea cu buretele, practic, a anumitor afaceri “oneroase”.

Controale incrucisate

In timp ce productia si comercializarea de autoturisme ARO au inregistrat cote derizorii (potrivit datelor statistice, in perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2004, ARO Cimpulung a vindut numai 63 autoturisme si 39 vehicule comerciale), noul proprietar a instrainat active (utilaje, masini, echipamente) pentru o suma de circa 5 milioane de dolari, potrivit afirmatiilor lui Iustin Preoteasa,

directorul general al societatii. Intre acestea, vinzarea Fabricii de Scule si Matrite a aprins cel mai mult spiritele. Mircea Ursache a acuzat ca prin vinzarea de mai sus ar fi fost incalcate clauzele negociate la privatizare, in timp ce reprezentantii Cross Lander au sustinut contrariul.

Sindicatul Independent al societatii FSM - ARO SA a sesizat Inspectoratul General de Politie si Parchetul National Anticoruptie cu privire la “vinzarea frauduloasa a Fabricii de Scule si Matrite”. In prezent, uzina ARO este controlata in paralel de Autoritatea Nationala de Control si Garda Financiara.