Banca Nationala a Romaniei a publicat pe site-ul sau proiectul normelor privind pincipiile supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit. Cei care doresc sa trimita BNR observatii si propuneri referitoare la aceste norme o pot face pina la 08.11.2004. Va prezentam in continuare varianta integrala a acestui proiect.

NORME privind principiile supravegherii pe bază consolidată a instituţiilor de credit

(proiect de reglementare circumscris obiectivului de transpunere integrală in cadrul de reglementare naţional a prevederilor Directivei 2000/12/EC privind condiţiile de acces şi exercitare a activităţii bancare de către instituţiile de credit, potrivit angajamentelor asumate in cadrul documentelor de negociere cu Uniunea Europeană)

Proiectele de reglementări ce urmează a fi adoptate de Banca Naţională a Romaniei sunt publicate pe website-ul BNR, inaintea parcurgerii procedurii de aprobare a acestora in cadrul instituţiei, astfel incat persoanele interesate să poată lua cunoştinţă de conţinutul acestora şi să formuleze eventuale propuneri şi

observaţii.

Termen: 8.11.2004. Observatii se pot trimite pe e-mail la adresele: Raluca.Dobrescu@bnro.ro; Mirela.Dima@bnro.ro.

BANCA NATIONALA A ROMANIEI

NORME privind principiile supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit

Avand in vedere prevederile art. 681 - 684 si ale art. 836 alin. 1 din Legea nr. 58/1998 privind

activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 4 alin. 2 si ale art. 19 din

Legea nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul

locativ, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 3 alin. 2, ale art. 171 alin. 2 si ale

art. 284 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile

cooperatiste de credit, aprobata prin Legea nr. 200/2002, cu modificarile si completarile

ulterioare, ale art. 17 alin. (1) din Normele nr. 11/2003 privind supravegherea pe baza

individuala si consolidata a fondurilor proprii, ale art. 3 pct. 3, ale art. 10 si ale art. 11 din

Normele nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari ale institutiilor

de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele ale art. 6 alin. (2) din

Normele nr.5/2004 privind adecvarea capitalului institutiilor de credit,

in temeiul dispozitiilor art. 25 alin. 2 lit. a) si ale art. 48 alin. 1 din Legea nr. 312/2004 privind

Statutul Bancii Nationale a Romaniei,

Banca Nationala a Romaniei emite prezentele norme.

CAPITOLUL I

Dispozitii generale

Art. 1 – Prezentele norme se aplica institutiilor de credit, persoane juridice romane, si

stabilesc urmatoarele:

Proiect

a) institutiile de credit, persoane juridice romane, care fac obiectul supravegherii pe baza

consolidata de catre Banca Nationala a Romaniei;

b) perimetrul de consolidare prudentiala;

c) metodele de consolidare prudentiala;

d) aplicarea la nivel consolidat a cerintelor prudentiale;

e) informatiile care trebuie furnizate in scopul realizarii supravegherii pe baza consolidata.

Art. 2 – In sensul prezentelor norme, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele

semnificatii:

1. control - relatia existenta intre o societate-mama si o filiala a acesteia sau o relatie similara

dintre orice persoana fizica sau juridica si o entitate;

2. control comun - impartirea controlului asupra unei activitati economice;

3. detinere semnificativa - detinerea, direct sau indirect, a 10% sau mai mult din capitalul sau

din drepturile de vot ale unei entitati sau detinerea care face posibila exercitarea unei influente

semnificative asupra conducerii entitatii in care exista detinerea;

4. filiala - o filiala in sensul prevazut de Legea nr. 58/1998, precum si orice entitate asupra

careia, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, o societate-mama exercita efectiv o influenta

dominanta (control). Toate filialele entitatilor-filiale vor fi, de asemenea, considerate filiale

ale entitatii care este societatea-mama de origine a entitatilor-filiala;

5. holding financiar - o institutie financiara ale carei filiale sunt fie in totalitate, fie in

principal institutii de credit, societati de investitii sau alte institutii financiare, cel putin una

dintre acestea fiind o institutie de credit sau o societate de investitii;

6. influenta semnificativa - autoritatea de a participa la luarea deciziilor de politica financiara

si de exploatare ale unei activitati economice, dar care nu reprezinta controlul sau controlul

comun asupra politicilor respective;

7. institutie de credit - o institutie de credit, persoana juridica romana, in intelesul definitiei

din Legea nr. 58/1998, sau o institutie de credit din Uniunea Europeana, in intelesul definitiei

de la art.1(1) primul subparagraf din Directiva nr. 2000/12/EC privind conditiile de acces si

exercitare a activitatii bancare de catre institutiile de credit, ori o societate privata sau publica

care satisface definitia institutiei de credit din legislatia mentionata si care a fost autorizata

intr-o tara terta Uniunii Europene si Romaniei;

8. institutie financiara - o institutie financiara, persoana juridica romana, in intelesul definitiei

din Legea nr.58/1998 sau o institutie, persoana juridica straina care satisface definitia de la

art.1(5) din Directiva nr. 2000/12/EC;

9. participatie – detinerea, direct sau indirect, a 20% sau mai mult din drepturile de vot sau din

capitalul unei entitati;

10. perimetru de consolidare prudentiala - grup de entitati de consolidat, format din

societatea-mama/entitatea consolidanta si entitatile consolidabile stabilite potrivit prevederilor

prezentelor norme;

11. perimetru de consolidare contabila - grup de entitati de consolidat, format din societateamama/

entitatea consolidanta si entitatile consolidabile stabilite potrivit prevederilor

reglementarilor contabile;

12. societate de asigurari - un asigurator, persoana juridica romana, in sensul Legii nr. 32/2000

privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile

ulterioare, sau o companie de asigurare, persoana juridica straina, in sensul definitiei din

Directiva nr. 73/239/EEC privind coordonarea legilor, reglementarilor si prevederilor

administrative referitoare la conditiile de acces si exercitare a activitatilor de asigurare directa,

altele decat asigurarea de viata, si din Directiva nr. 79/267/EEC privind coordonarea legilor,

reglementarilor si prevederilor administrative referitoare la conditiile de acces si exercitare a

activitatii de asigurare directa de viata;

13. societate de investitii - o societate de servicii de investitii financiare, persoana juridica

romana, in sensul prevazut de Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, ori o persoana juridica

straina care satisface definitia de la art. 1(2) din Directiva nr. 93/22/EEC privind serviciile de

investitii in domeniul valorilor mobiliare, cu modificarile ulterioare;

14. societate-mama - o societate-mama in sensul prevazut de Legea nr. 58/1998, precum si orice

entitate care, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, exercita efectiv o influenta dominanta

(control) asupra altei entitati;

15. societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe - o societate prestatoare de servicii

auxiliare sau conexe, persoana juridica romana, in intelesul definitiei din Legea nr. 58/1998 sau o

societate, persoana juridica straina, care satisface definitia de la art. 1(23) din Directiva nr.

2000/12/EC;

16. societate tip holding - o societate tip holding, persoana juridica romana, in intelesul

definitiei din Legea nr. 58/1998 sau o societate-mama, persoana juridica straina, care satisface

definitia de la art.1(22) din Directiva nr. 2000/12/EC;

CAPITOLUL II

Institutiile de credit care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de catre

Banca Nationala a Romaniei

Art. 3 – Orice institutie de credit, persoana juridica romana, care are drept filiale alte institutii

de credit si/sau institutii financiare, cu sediul in Romania sau in strainatate, sau detine o

participatie in astfel de institutii va fi supravegheata de catre Banca Nationala a Romaniei, in

ceea ce priveste aspectele prevazute la art. 681 alin. 5 din Legea nr. 58/1998, pe baza situatiei

financiare consolidate a respectivei institutii de credit la nivelul perimetrului de consolidare

prudentiala din care face parte, potrivit metodelor prevazute la Capitolul IV.

Art. 4 – In conditiile respectarii prevederilor art. 682 din Legea nr. 58/1998, orice institutie de

credit, persoana juridica romana, care este o filiala a unui holding financiar cu sediul in

Romania sau in strainatate va fi supravegheata de catre Banca Nationala a Romaniei, in ceea

ce priveste aspectele prevazute la art. 681 alin. 5 din Legea nr. 58/1998, pe baza situatiei

financiare consolidate a holdingului financiar la nivelul perimetrului de consolidare

prudentiala din care face parte, potrivit metodelor prevazute la Capitolul IV.

Art. 5 - In cazul unei institutii de credit, persoana juridica romana, care este filiala a unei

institutii de credit, persoana juridica straina, cerintele prudentiale prevazute la art. 681 alin. 5

din Legea nr. 58/1998 se vor aplica pe baza subconsolidata, daca este cazul.

CAPITOLUL III

Perimetrul de consolidare prudentiala

Art. 6 – Perimetrul de consolidare prudentiala prevazut la art. 3 si 4 include:

a) societatea-mama, institutie de credit-persoana juridica romana sau holding financiar-

persoana juridica romana sau straina;

b) institutiile de credit, institutiile financiare si societatile prestatoare de servicii auxiliare

sau conexe, persoane juridice romane si/sau straine, filiale ale societatii-mama

prevazute lit. a) si entitati in care aceasta din urma detine participatii.

Art. 7 – (1) O institutie de credit, o institutie financiara sau o societate prestatoare de servicii

auxiliare sau conexe, care este filiala sau in care se detine o participatie, nu va fi inclusa in

perimetrul de consolidare prudentiala in urmatoarele situatii:

a) entitatea este situata pe teritoriul unei tari unde exista impedimente legale pentru

transmiterea informatiilor necesare realizarii supravegherii pe baza consolidata;

b) in opinia Bancii Nationale a Romaniei, includerea entitatii nu prezinta relevanta

pentru supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit. }n orice caz, o

entitate nu va fi inclusa in perimetrul de consolidare prudentiala daca totalul sau

bilantier este mai mic decat minimul dintre echivalentul a 10 milioane Euro si 1% din

totalul bilantier al societatii-mama sau al societatii care detine participatia in entitatea

respectiva. Daca mai multe entitati indeplinesc criteriile mentionate, acestea trebuie

incluse in consolidare daca, luate impreuna, in opinia Bancii Nationale a Romaniei,

prezinta relevanta in raport cu obiectivele supravegherii institutiilor de credit;

c) in opinia Bancii Nationale a Romaniei, consolidarea situatiei financiare a entitatii

respective ar fi inadecvata sau ar induce in eroare, in raport cu obiectivele

supravegherii institutiilor de credit.

(2) Pentru excluderea unei entitati din perimetrul de consolidare prudentiala, la

initiativa institutiei de credit, este necesara aprobarea Bancii Nationale a Romaniei.

CAPITOLUL IV

Metodele de consolidare prudentiala

Art. 8 – (1) Pentru scopul supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit, toate

institutiile de credit, institutiile financiare si societatile prestatoare de servicii auxiliare sau

conexe care sunt filiale ale societatii-mama vor fi consolidate prin metoda consolidarii

globale.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), se va folosi metoda consolidarii

proportionale in situatia in care, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, obligatia societatiimama

este limitata la cota-parte din capital detinuta in filiala, ca urmare a obligatiei ce revine

celorlalti actionari sau membri ai grupului, in conditiile in care solvabilitatea acestora este

satisfacatoare. Obligatia ce revine celorlalti actionari sau membri ai grupului trebuie sa fie in

mod clar stabilite in baza unor angajamente incheiate in forma scrisa.

(3) Utilizarea metodei consolidarii proportionale la initiativa institutiei de credit,

pentru situatia prevazuta la alin.(2), este conditionata de obtinerea aprobarii Bancii Nationale

a Romaniei .

Art. 9 – (1) Pentru scopul supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit se va

folosi metoda consolidarii proportionale in cazul participatiilor detinute in institutii de credit,

institutii financiare si societati prestatoare de servicii auxiliare sau conexe care sunt conduse

de o entitate inclusa in perimetrul de consolidare prudentiala, impreuna cu una sau mai multe

entitati care nu sunt incluse in acest perimetru, atunci cand obligatia acestor entitati este

limitata la cota-parte de capital pe care o detin.

(2) }n cazul in care obligatia entitatilor prevazute la alin. (1) nu este limitata la cotaparte

de capital detinuta se va folosi metoda consolidarii globale.

Art. 10 – (1) Pentru scopul supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit se va

folosi metoda consolidarii proportionale pentru toate participatiile in entitati incluse in

perimetrul de consolidare prudentiala, altele decat cele prevazute la art. 8 si art. 9.

(2) Banca Nationala a Romaniei, poate aproba sau poate solicita folosirea metodei

punerii in echivalenta pentru participatiile in entitati incluse in perimetrul de consolidare

prudentiala, altele decat cele prevazute la art. 8 si art. 9, in situatia in care utilizarea acestei

metode raspunde mai bine scopurilor supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de

credit.

Art. 11 - Pentru scopul supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit se va folosi

metoda punerii in echivalenta pentru toate participatiile si detinerile semnificative in institutii

de credit, institutii financiare si societati prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care nu

sunt incluse in perimetrul de consolidare prudentiala.

Art. 12 – Fara a aduce atingere prevederilor art. 8 -11, Banca Nationala a Romaniei va stabili

daca este necesara consolidarea si in ce mod se va efectua aceasta in urmatoarele situatii:

a) in opinia Bancii Nationale a Romaniei, o institutie de credit exercita o influenta

semnificativa asupra uneia sau mai multor institutii de credit, institutii financiare sau

societati prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, fara a detine o participatie in acestea

sau a avea alte legaturi de capital cu respectivele entitati;

b) doua sau mai multe institutii de credit, institutii financiare sau societati prestatoare de

servicii auxiliare sau conexe sunt conduse pe o baza unica, fara ca acest fapt sa fie stabilit

pe baze contractuale sau statutare;

c) doua sau mai multe institutii de credit institutii financiare sau societati prestatoare de

servicii auxiliare sau conexe au organe de administrare, de conducere sau de supraveghere

in care aceleasi persoane reprezinta majoritatea.

Art. 13 – Pentru scopul supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit, metoda de

consolidare globala, metoda de consolidare proportionala si metoda punerii in echivalenta la

care se face referire la art. 8 -11 sunt cele prevazute de reglementarile contabile aplicabile

institutiilor de credit si vor fi aplicate conform prevederilor acestor reglementari.

CAPITOLUL V

Aplicarea la nivel consolidat a cerintelor prudentiale

Art. 14 – (1) Pentru verificarea indeplinirii la nivel consolidat a conditiilor prevazute la art. 3

pct. 7 din Normele nr. 5/2004, trading book-ul la nivel consolidat va include elementele din

trading book-urile institutiilor de credit si ale societatilor de investitii din perimetrul de

consolidare prudentiala, prin aplicarea metodelor corespunzatoare prevazute la Capitolul IV.

(2) Pentru scopul calcularii nivelului consolidat al trading book-ului, prevederile art. 6

alin. (3) si (4) din Normele nr. 5/2004 se aplica in mod corespunzator.

(3) Elementele incluse in trading-book-ul societatilor de investitii sunt cele prevazute

de art. 2 pct. 6 din Directiva nr. 93/6/EEC sau de reglementarile nationale echivalente.

Art. 15 - (1) La nivel consolidat sau subconsolidat, valoarea detinerilor semnificative intr-o

entitate, alta decat o institutie de credit, institutie financiara, societate de asigurari sau o

societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, nu poate depasi 15% din fondurile

proprii.

(2) La nivel consolidat sau subconsolidat, valoarea totala a detinerilor semnificative in

entitati, altele decat institutii de credit, institutii financiare, societati de asigurari sau societati

prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, nu poate depasi 60% din fondurile proprii.

(3) Valoarea detinerilor semnificative prevazute la alin. (1) si (2) este cea inscrisa in

situatia financiara consolidata sau subconsolidata a institutiei de credit.

(4) Actiunile si partile sociale detinute temporar in cursul unei operatiuni de

reorganizare financiara a unei entitati sau ca urmare a subscrierii in cadrul ofertelor de valori

mobiliare in baza unui angajament ferm in scopul plasamentului acestora, ori detinute in

nume propriu dar in contul tertilor nu sunt incluse in detinerile semnificative la calculul

limitelor prevazute la alin. (1) si (2). Actiunile si partile sociale care nu sunt imobilizari

financiare potrivit prevederilor reglementarilor contabile aplicabile persoanelor juridice

romane sau in intelesul articolului 35(2) din Directiva 86/635/EEC nu sunt incluse la calculul

limitelor respective.

Art. 16 – Cerintele prudentiale prevazute la art. 681 alin. 5 din Legea nr. 58/1998 si

reglementate prin Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2003 privind supravegherea

solvabilitatii si expunerilor mari ale institutiilor de credit, cu modificarile si completarile

ulterioare, Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2004 privind adecvarea capitalului

institutiilor de credit, Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 17/2003 privind organizarea

si controlul intern al activitatii institutiilor de credit si administrarea riscurilor semnificative,

precum si organizarea si desfasurarea activitatii de audit intern a institutiilor de credit, precum

si metodologia de determinare a fondurilor proprii la nivel consolidat prevazuta de Normele

Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2003 privind supravegherea pe baza individuala si

consolidata a fondurilor proprii se vor aplica la nivelul perimetrului de consolidare

prudentiala potrivit prevederilor prezentelor norme.

CAPITOLUL VI

Furnizarea de informatii

Art. 17 – (1) In situatia in care o institutie de credit, persoana juridica romana, este o filiala a

unei institutii de credit sau a unui holding financiar, persoana juridica straina, si nu este

inclusa in perimetrul de consolidare prudentiala al societatii-mama din considerentele

prevazute la art. 7 lit. b) si c), Banca Nationala a Romaniei poate solicita societatii-mama

informatii care pot facilita supravegherea respectivei institutii de credit, persoana juridica

romana.

(2) Institutia de credit, persoana juridica romana, prevazuta la alin. (1) va notifica

Bancii Nationale a Romaniei - Directia Supraveghere faptul ca nu a fost inclusa in perimetrul

de consolidare al societatii-mama, in termen de 10 zile de la data la care a fost adoptata

hotararea respectiva.

Art. 18 – (1) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor transmite Bancii Nationale a

Romaniei - Directia Supraveghere, in termen de cel mult 30 de zile de la data la care fac

obiectul supravegherii pe baza consolidata de catre Banca Nationala a Romaniei, politicile si

procedurile de control intern, aprobate de organele competente, aplicate la nivelul entitatilor

care fac parte din perimetrul de consolidare prudentiala, referitoare la obtinerea oricaror date

si informatii necesare pentru realizarea supravegherii pe baza consolidata.

(2) Orice modificare a politicilor si procedurilor de control intern prevazute la alin. (1)

va fi transmisa Bancii Nationale a Romaniei - Directia Supraveghere, de catre institutiile de

credit care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata, in termen de 10 zile de la data

aprobarii acestora de catre organele competente.

Art. 19 – Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor transmite Bancii Nationale a

Romaniei - Directia Supraveghere, in termen de 10 zile de la data la care, in baza prevederilor

art. 3 si 4, fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de catre Banca Nationala a

Romaniei, o diagrama a structurii perimetrului de consolidare contabila din care fac parte,

insotita de o diagrama a structurii de conducere a grupului, cu mentionarea modului de

delegare a responsabilitatilor in cadrul acesteia. Pentru fiecare din entitatile incluse in

perimetrul de consolidare contabila se vor transmite urmatoarele informatii:

a) denumirea si nationalitatea;

b) domeniul principal de activitate;

c) capitalul social subscris si varsat;

d) cota parte din capitalul entitatii si din drepturile de vot ale acesteia, detinuta direct sau

indirect de catre societatea-mama si alte entitati din cadrul grupului. }n cazul in care

controlul sau influenta semnificativa nu se exercita prin detinere de capital sau de

drepturi de vot, se vor furniza orice informatii necesare descrierii relatiilor stabilite

intre entitati;

e) cota parte din capitalul entitatii si din drepturile de vot ale acesteia, detinuta direct sau

indirect de fiecare dintre actionarii entitatii, care nu sunt inclusi in perimetrul de

consolidare contabila;

f) metoda utilizata la consolidarea situatiilor financiare ale entitatii respective cu cele ale

societatii - mama;

g) detinerile de natura imobilizarilor financiare in capitalul altor enitati decat cele incluse

in perimetrul de consolidare contabila sau prudentiala.

Art. 20 – (1) }n plus fata de prevederile art. 19, institutiile de credit care, in baza prevederilor

art. 3 si 4, fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de catre Banca Nationala a

Romaniei, vor transmite Bancii Nationale a Romaniei - Directia Supraveghere, in termenul

prevazut la art. 19, o diagrama a structurii perimetrului de consolidare prudentiala din care fac

parte. Pentru fiecare din entitatile incluse in acest perimetru se vor transmite, dupa caz

urmatoarele informatii si documente:

a) autoritatea insarcinata cu supravegherea pe baza individuala a entitatii precum si

atributiile si competentele legale ce ii revin;

b) standardele internationale in materie aplicabile in supravegherea pe baza individuala a

entitatii;

c) descrierea institutiilor de credit, institutiilor financiare si a societatilor prestatoare de

servicii auxiliare sau conexe cu care entitatea respectiva se afla in una dintre relatiile

descrise la art. 12 lit. b) si c), prin indicarea denumirii, nationalitatii, domeniului

principal de activitate, capitalului social subscris si varsat al acestora, precum si a

filialelor si participatiilor detinute de acestea in alte entitati;

d) in cazul institutiilor de credit, descrierea institutiilor de credit, institutiilor financiare si

a societatilor prestatoare de servicii auxiliare sau conexe conexe asupra carora se

exercita o influenta semnificativa, fara a se detine o participatie in acestea sau a avea

alte legaturi de capital cu respectivele entitati, prin indicarea denumirii, nationalitatii,

domeniului principal de activitate, capitalului social subscris si varsat al acestora,

precum si a filialelor si participatiilor acestora. Se vor furniza orice informatii

necesare descrierii relatiilor stabilite intre institutiile de credit incluse in perimetrul de

consolidare prudentiala si entitatile mentionate, asupra carora acestea exercita o

influenta semnificativa.

(2) Pentru fiecare din entitatile incluse in perimetrul de consolidare prudentiala, dar

care nu se regasesc in perimetrul de consolidare contabila se vor transmite si informatiile

prevazute la art. 19.

Art. 21 – Institutiile de credit care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de catre

Banca Nationala a Romaniei, vor transmite Bancii Nationale a Romaniei - Directia

Supraveghere, orice modificare a informatiilor furnizate potrivit art. 19 si art. 20, in termen

de 10 zile de la data producerii acestora.

CAPITOLUL VII

Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 22 – In vederea obtinerii aprobarilor prevazute la art. 7 alin. (2), 8 alin. (3) si 10 alin. (2)

institutiile de credit, persoane juridice romane, vor adresa Directiei Supraveghere din cadrul

Bancii Nationala a Romanei o cerere insotita de fundamentarea solicitarii, care va include,

daca este cazul, si dovada indeplinirii conditiilor prevazute la respectivele articole.

Art. 23 – In scopul aplicarii prezentelor norme, Banca Nationala a Romaniei, prin intermediul

Directiei Supraveghere, va exercita urmatoarele atributii:

a) solutionarea cererilor adresate in conformitate cu prevederile art. 22, in termen de 2

luni de la data depunerii acestora;

b) identificarea metodei de consolidare prudentiala care raspunde cel mai bine

scopurilor supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit si impunerea

utilizarii acesteia, in aplicarea prevederilor art. 8 si 10;

c) identificarea situatiilor in care este necesara consolidarea si indicarea metodei ce

trebuie utilizata, in aplicarea prevederilor art. 12;

d) identificarea situatiilor in care o institutie de credit, o institutie financiara sau o

societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care este filiala sau in care se

detine o participatie, nu trebuie inclusa in perimetrul de consolidare prudentiala, in

aplicarea prevederilor art. 7, si adoptarea deciziei de excludere a acesteia;

e) exprimarea opiniei prevazute la art. 2 punctele 4 si 14.

Art. 24 – Directia Supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei poate solicita

institutiilor de credit orice informatii suplimentare pe care le considera relevante pentru

scopurile supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit.

Art. 25 – (1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme,

institutiile de credit, persoane juridice romane, care de la aceasta data fac obiectul

supravegherii pe baza consolidata in baza prevederilor art. 3 si 4, trebuie sa transmita Bancii

Nationale a Romaniei – Directia Supraveghere informatiile prevazute la art. 18.

(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, institutiile

de credit, persoane juridice romane, care de la aceasta data fac obiectul supravegherii pe baza

consolidata in baza prevederilor art. 3 si 4, trebuie sa transmita Bancii Nationale a Romaniei –

Directia Supraveghere informatiile prevazute la art. 19 si art. 20.

Art. 26 – Institutiile de credit, persoane juridice romane, au obligatia de a furniza informatiile

necesare supravegherii pe baza consolidata, atat Bancii Nationale a Romaniei, cat si altor

autoritati romane sau straine insarcinate cu supravegherea in domeniul financiar – bancar.

Art. 27 – (1) Atunci cand o institutie de credit, persoana juridica romana, este o filiala a unei

societati-mama, persoana juridica situata intr-un stat membru, Banca Nationala a Romaniei va

asigura schimbul de informatii cu autoritatea competenta din respectivul stat membru in

vederea permiterii sau facilitarii exercitarii supravegherii pe baza consolidata.

(2) La solicitarea autoritatilor competente din statele membre, responsabile cu

supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit, filiale ale unui holding financiar cu

sediul in Romania, Banca Nationala a Romaniei este imputernicita sa ceara holdingului orice

informatii relevante pentru realizarea supravegherii pe baza consolidata, pe care le va

transmite autoritatilor solicitante.

Art. 28 – Prezentele norme transpun prevederile capitolului 3 „Supravegherea pe baza

consolidata” din Directiva 2000/12/EC.

Art. 29 – Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage aplicarea sanctiunilor

prevazute la art. 69 si/sau a masurilor/masurilor de remediere prevazute la art. 70, respectiv la

art. 701 din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, a sanctiunilor