Vacantele de lux, vandute de agentiile de turism la preturi ce pot ajunge la 10.000-15.000 de euro de persoana, erau pana in urma cu cativa ani un produs aproape necunoscut in Romania, dar evolutia lor se afla acum pe o panta ascendenta, o data cu dezvoltarea unei clase sociale cu venituri mari.

"Puterea de cumpararea a crescut considerabil in 2004, crescand astfel si apetitul turistului roman pentru vacante de lux", a declarat Elena Anghel, director coordonator la agentia de turism Paralela 45 din Bucuresti. In acest an, agentia a vandut un circuit pentru doua persoane in America de Sud, la pretul de 9.000 de euro.

La hotelurile de pe Champs Elisees, 700 de euro pentru o noapte de cazare

"Avem clienti care calatoresc in conditii de lux, platind, de exemplu, circa 700 de euro pe noapte la hotelurile de pe Champs Elysees, iar numarul acestora este in continua crestere", a adaugat reprezentantul Paralelei 45.

Aceasta opinie este impartasita si de celelalte agentii de turism care vand astfel de pachete turistice. In medie, numarul vacantelor de lux a crescut in 2004 cu circa 15-20%, turistii romani descoperind placerea de a calatori in locatii mai putin accesibile vizitatorului obisnuit, unde pretul minim depaseste 2.500-3.000 de euro.

"Cel mai scump pachet din acest an a fost vandut in luna august, fiind vorba de un sejur de trei saptamani pentru doua persoane in Tahiti, Sydney si Noua Zeelanda, la pretul de 32.350 de euro", a precizat directorul unei alte agentii bucurestene.

9.500 de euro pentru o excursie de doua persoane in Peru

Tot o destinatie neobisnuita a fost aleasa si de cel mai "scump" client al agentiei CMB Travel, care a achitat circa 9.500 de euro pentru o excursie de doua persoane in Peru.

Sejurul a durat 33 de nopti si a urmat traseul Lima-Iquitos-Trujillo-Paracas-Nazca-Arequipa-Puno-Cusco-Lima, incluzand cazari la hoteluri de patru stele, tururi de oras, bilete de transport pe rute interne si biletul de avion de la Bucuresti la Lima.

"In general, s-a mentinut valoarea pachetelor de lux vandute. Nu s-a inregistrat o crestere semnificativa a vanzarilor pe pachetele de bugete de lux, insa o crestere a puterii de cumparare ar putea fi data de cresterea numarului de pachete turistice vandute pe bugete medii spre mari", este de parere Gabriela Iacob, senior project manager la CMB Travel.

A crescut atractia catre zonele mai putin accesibile

Dupa ce au vizitat tarile europene, considerate primele destinatii externe pentru majoritatea romanilor, turistii "de lux" se indreapta acum spre zone mai putin accesibile, in special din cauza costului transportului.

Un exemplu in acest sens este cea mai scumpa excursie vanduta in acest an de Tiriac Travel, un sejur in Kenia si Zanzibar, la pretul de 8.500 de euro pentru o persoana.

"Pachetele turistice pentru destinatii exotice sunt la un nivel ridicat in general. Astfel, 2.000-3.000 de euro este suma pe care, in mod curent, un client care doreste servicii deosebite, in destinatii exotice, o achita pentru un sejur cu adevarat special", a declarat Dan Vladea de la Eximtur Cluj-Napoca.

El a adaugat ca numarul turistilor care au optat pentru pachete de lux a crescut anul acesta cu 20-22%, in special la Timisoara.

Mii de euro pentru sejururi apropiate de casa

Exista insa si un segment de clienti care nu platesc mii de euro ca sa petreaca concediul la mii de kilometri distanta de casa, dar care aleg sa plateasca sume similare pentru o excursie la Paris sau pe o insula mediteraneana, in conditii de lux.

Astfel, in luna august, Eximtur a vandut unei familii o vacanta in Creta, la un club exclusivist de cinci stele, la pretul de aproape 4.000 de euro de persoana.

"Cu siguranta, anul 2004 a reprezentat o crestere a varfului valorilor serviciilor achizitionate, prin orientarea clientilor cu disponibilitati financiare crescute catre produse superioare", a mai spus Vladea.

"Pragul valoric al pachetelor turistice este in crestere"

Aceeasi parere este exprimata si de presedintele agentiei Happy Tour, Nicolae Demetriade, care considera ca "pragul valoric al pachetelor turistice este in crestere, pe masura ce traficul turistic revine la normalitate".

"Puterea de cumparare a romanilor este in crestere si este sesizabila si in domeniul turismului, iar anul acesta a fost concludent pentru cresterea volumului de vanzari, atat la bilete de avion, cat si la turism extern, in medie cu circa 15%", a adaugat Demetriade.

In cazul acestei agentii, varful de pret din acest an a fost inregistrat de o vacanta de opt zile, la un hotel de cinci stele din Caraibe, pentru care o familie a platit 18.000 de euro. Tariful a acoperit cazarea in apartamentul regal si transportul cu avionul.

Vanzarile de vacante de lux pot fi considerate un indicator al evolutiei unei economii, ele marcand gradul de dezvoltare a segmentului de populatie cu veniturile cele mai ridicate.

Reprezentantii agentiilor sunt insa de parere ca un element la fel de important este si situatia vanzarilor de pachete turistice cu preturi medii spre mari, de peste 1.000-1.500 de euro, avansul acestui segment indicand cresterea puterii de cumparare a paturii sociale mijlocii.