Hotararea nr. 1723 din 14 octombrie 2004 privind aprobarea Programului de masuri pentru combaterea birocratiei in activitatea de relatii cu publicul

Autoritatile administratiei publice centrale si locale vor lua urmatoarele masuri:

  • Masuri pe termen scurt:
    - Programul de lucru cu publicul se stabileste astfel ca in zilele lucratoare sa se asigure accesul cetatenilor intre orele 9,00 si 17,00 si in cel putin 3 zile pe saptamana, intre orele 9,00 si 19,00, iar sambata, cel putin intre orele 9,00 si 14,00. Programul de lucru cu publicul se afiseaza la loc vizibil;
    - Numele persoanelor cu functii de conducere, incepand cu cel al conducatorului unitatii, se afiseaza in spatiile destinate activitatii cu publicul, precizandu-se programul de audiente al acestora; etc.
  • Masuri pe termen mediu:
    - Extinderea liniilor telefonice tip "linia verde" in scopul oferirii persoanelor fizice a posibilitatii de a obtine informatii legate de modul de aplicare a legislatiei specifice fiecarui domeniu de activitate;
    - publicarea si actualizarea periodica, pe pagina oficiala de Internet a autoritatii publice, a unor materiale cu caracter informativ; etc.
  • Masuri pe termen lung:
    - Implementarea sistemului de management al calitatii, respectiv al procesului de certificare a calitatii serviciilor - ISO 9001, pentru serviciile catre cetateni;
    - Angajarea de personal specializat avand aptitudinile necesare pentru relatia cu publicul;

    Masuri pentru imbunatatirea pregatirii personalului destinat asigurarii relatiilor cu publicul:
    - perfectionarea pregatirii profesionale si a aptitudinilor de comunicare a personalului de la ghiseu, prin cursuri de specializare, la inceputul activitatii si periodic, cel putin o data la doi ani; etc.

    Obligatii privind standardul etic al personalului destinat asigurarii relatiei cu publicul:
    - sa dea dovada de disciplina atat in relatiile cu cetatenii, cat si in cadrul institutiei in care isi desfasoara activitatea;
    - sa fie calm, politicos si respectuos pe intreaga perioada de realizare a relatiei cu publicul;
    - sa manifeste o atitudine pozitiva si rabdare in relatia cu cetateanul;
    - sa foloseasca un limbaj adecvat si corect din punct de vedere gramatical;
    - sa pastreze confidentialitatea tuturor informatiilor relevante obtinute de la cetatean; etc.

    Nerespectarea prevederilor Programului atrage raspunderea disciplinara sau contraventionala, dupa caz, a celor vinovati, conform legii.
    Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul de control anume imputernicit din ministere si alte institutii publice centrale, precum si de catre prefect si persoanele imputernicite de acesta, pentru autoritatile administratiei publice locale.