Romanii trebuie sa fie extrem de vigilenti atunci cand aleg sa-si cumpere un produs "de firma", pentru ca risca, de exemplu, ca in loc de o bluza Dolce&Gabbana sa se aleaga cu un produs contrafacut, "made in China". Potrivit datelor puse la dispozitie de organizatia React Romania, peste 60 la suta din produsele de pe piata sunt contrafacute.

Cea mai mare parte a produselor contrafacute sunt articolele de imbracaminte si incaltaminte, respectiv 60 la suta, apoi parfumurile si cosmeticele, in proportie de 25 la suta si componentele de telefonie mobila si accesorii - 10 la suta.

In ce priveste tara de origine a produselor contrafacute care se gasesc in rafturile magazinelor sau pe tarabele din piete, China ocupa locul fruntas cu peste 50 la suta din contrafaceri, apoi Turcia - 20 la suta si Bulgaria si Ungaria cu cate 10 la suta.

"Desi este un fenomen extrem de raspandit in toata lumea, in Romania contrafacerea produselor are o specificitate, respectiv aceea ca produsele false se gasesc si in marile magazine, cu pretentii", a precizat, ieri, intr-o conferinta de presa Gabriel Turcu, reprezentantul React Romania.

El spune ca in alte tari, produsele contrafacute se vand in general in targuri sau in piete, pe cand in Romania se gasesc si in forme organizate de comert. "Unirea si cele doua mall-uri sunt in vizorul nostru. Am descoperit in noul mall un magazin care vinde genti de toate marcile.

Pentru toti cei care vand produse contrafacute vom face plangeri in numele companiilor titulare ale marcilor respective", a precizat Turcu. Mai mult, el a explicat ca aceste produse sunt vandute si la preturi nejustificat de mari, cat mai apropiate de pretul produsului original, astfel incat sa nu se dea in mod evident impresia ca sunt contrafacute.

Reprezentant al aproximativ 100 de firme de renume, precum Reebok, Timberland sau Nokia, Gabriel Turcu spune insa ca pentru a reduce acest fenomen este absolut necesara implicarea Autoritatii Vamale, a Politiei si a Parchetului. "Politia ar trebui sa fie mai operativa si sa existe mai putina teama si reticenta.

De asemenea, sa nu mai fie doua unitati de masura in relatia cu cei care comercializeaza astfel de produse: una pentru cei care vand produse contrafacute la colt de strada si alta pentru cei care le vand in magazine de lux", a mai spus Turcu. In ce priveste Parchetul, reprezentantul React a precizat ca acesta "are niste probleme care tin de structura si organizare".

"Ne lovim de foarta multa opacitate din partea Parchetului. La adresele noastre despre stadiul unor dosare ni se raspunde foarte tarziu sau deloc", a precizat Turcu.