Desi majoritatea intreprinderilor mici si mijlocii care deruleaza operatiuni internationale sunt constiente ca aderarea la Uniunea Europeana le va afecta, intr-un mod sau altul, activitatea, multi dintre reprezentantii acestora recunosc ca nu sunt suficient de informati asupra modului in care trebuie sa se pregateasca pentru a face fata concurentei dupa aderarea Romaniei.

Aceasta este una dintre principalele concluzii ale unui studiu realizat de Agentia pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii. Firmele din industrie, energie si comert sunt cele mai informate cu privire la efectele integrarii in UE, adica un acces mai usor la capital si la informatii, precum si la construirea de retele.

De asemenea, firmele din sectorul turistic (hoteluri si restaurante) sunt cele mai optimiste in legatura cu imbunatatirea accesului la banii europeni. Pe de alta parte, firmele din transporturi si comunicatii sunt cele mai preocupate de cresterea concurentei, de protectia consumatorului si siguranta produselor.

Totusi, firmele mici si mijlocii par mai informate despre impactul integrarii europene, spre deosebire de microintreprinderi, in special sub aspectul certificarii si aplicarii standardelor, precum si in privinta cresterii concurentei. Cand vine vorba insa de pregatirea IMM-urilor pentru integrarea europeana, demersurile acestora sunt modeste.

Astfel, doar 49 la suta dintre IMM-uri au inceput sa adopte standardele de calitate, in timp ce un numar foarte redus dintre acestea sunt interesate de adoptarea inaltelor tehnologii, in special din cauza accesului scazut la finantare. IMM-urile din constructii sunt cele mai preocupate de adoptarea standardelor de calitate, in timp ce acelea din agricultura sunt interesate de cercetare-inovare.