Logan consuma in draci. Varianta echipata cu propulsorul de 1,6 litri si 90 de cai putere are, potrivit multor detinatori ai acestei berline compacte, un consum mai mare de 10 litri in oras, limita maxima trecuta in specificatiile tehnice. In aceste conditii, s-au creat deja grupuri de “loganisti” care intentioneaza sa monteze pe masini sistemul de alimentare prin GPL.

Dacia Logan a ajuns la prima revizie si conducerea franco-romana a uzinei de la Colibasi nu are foarte multe motive de nemultumire. Dupa mai multe mii de kilometri, la Logan nu s-au descoperit probleme tehnice majore, in afara de un usor blocaj al directiei, defectiune care este sporadica si a fost pusa pe seama computerului de bord.

Vinovat: computerul de bord?

Chiar daca hibele nu sint semnificative, Loganul isi dezamageste totusi roprietarii prin consumul mare de carburant.

Multi dintre detinatorii celui mai nou produs auto autohton se pling de faptul ca masina consuma, in oras, mai mult de 10 litri la suta de kilometri (varianta oficiala la motorul de 1,6 litri)! Si aceasta neplacere a fost pusa, de unii dintre specialistii de la service-uri, tot pe seama computerului de bord.

Astfel, unii dintre posesorii de Logan au inceput sa se intereseze de montarea unei instalatii de GPL pe masina, un sistem dual care functioneaza deja, cu succes si de mai multa vreme, pe modelul Daewoo Cielo. GPL este un produs secundar al industriei petroliere (amestec de butan si propan in parti egale) si are performante ecologice deosebite.

In plus este mai ieftin, la jumatate de pret fata de benzina. Singura problema este generata de faptul ca montarea acestui sistem pe Logan implica un cost destul de ridicat (950 de euro), care se amorizeaza in mai mult de doi ani.

Stroe: “Se pierde garantia pe motor”

Constantin Stroe, liderul roman in grupul Dacia-Renault, a recunoscut ca stie despre intentia unor posesori de Logan de a monta pe aceste masini instalatii de gaz. “Acest aspect este cunoscut la uzina, dar noi nu putem da un aviz favorabil. Din punct de vedere tehnic aplicarea acestei tehnologii pe Logan este posibila si poate reprezenta un avantaj in ceea ce priveste economia de carburant.

Trebuie sa precizez insa ca din moment ce uzina nu si-a dat acceptul pentru GPL, proprietarii de Logan care fac aceste modificari isi vor pierde garantia acordata motorului. Acum, acest aspect este de luat in calcul pentru ca perioada de garantie este de 100.000 de kilometri sau trei ani”, ne-a precizat Stroe.

“Auto Center” din Bucuresti este una dintre societatile pregatite sa satisfaca solicitarile “loganistilor” care intentioneaza sa adopte solutia mixta. Firma este condusa de Gabriel Pirvu, iar actionar majoritar este profesorul Florin Halagian, fost reputat antrenor de fotbal. “Avem toate avizele legale luate, sintem pregatiti sa montam instalatia de gaz atit pe Logan, cit si pe Solenza.

Deocamdata, mai avem de lucrat la anumite aspecte tehnice. Motorul de pe aceste doua modele, de origine Renault, are citeva caracteristici de care trebuie tinut cont. De exemplu, galeria de admisie este din plastic si ca instalatia GPL sa fie sigura trebuie introdus un sistem antidetonator. De aici si pretul mult mai mare”, ne-a declarat directorul Pirvu.

Pentru celelalte modele de masini de la noi, in special vechile Dacii sau Cielo, montarea sistemului dual de alimentare este recomandata de specialisti fara rezerve. Motorul adaptat pentru functionarea cu gaz lichefiat isi pastreaza componentele pentru functionarea cu benzina (esentiale mai ales la pornire). Pretul unei instalatii de GPL poate fi intre 300 si 650 de euro.

La aceasta suma se adauga cheltuielile de montaj. Atelierele unde se monteaza instalatiile trebuie sa fie certificate de RAR. Butelia necesita un certificat de calitate de la ISCIR. Pe cuprinsul tarii sint aproape 200 de unitati autorizate sa monteze instalatii GPL, dintre acestea 37 in Capitala.

Ghid de functionare

Adaptarea la GPL consta in montarea unei instalatii speciale. Aceasta cuprinde vaporizatorul, regulatorul de presiune si un injector-atomizor. O unitate electronica de comanda, cuplata cu o sonda lambda, controleaza debitul de gaz si incarcatura de aer admise in motor.

Pe plansa de bord, un instrument special cuprinde un indicator de nivel pentru GPL, iar pe consola centrala este plasat un buton pentru selectarea modului de alimentare (benzina/GPL). Atunci cind selectorul este pozitionat pentru GPL, motorul porneste cu benzina, dupa care alimentarea se schimba automat.

Rezervorul pentru gaz este montat, de obicei, in locul prevazut initial pentru roata de rezerva sau dupa bancheta din spate, in portbagaj. Securitatea este asigurata de o supapa speciala, care limiteaza umplerea la 80 la suta din volum si intrerupe automat alimentarea atunci cind se produce o rupere a conductei sau cind motorul functioneaza cu benzina.

Avantaje:

Economie la bani. Un litru de GPL poate fi cumparat la jumatate de pret fata de benzina. La 1.000 de kilometri, economia este de aproximativ un milion de lei

Poluare redusa. La pornirea pe timp rece, emisiile de noxe ale GPL sint de 20 de ori mai mici fata de cele ale motorului cu benzina fara plumb.

Asigura o ardere mai completa, permitind astfel utilizarea mai indelungata a uleiului si a bujiilor

Dezavantaje:

Consumul de combustibil creste

Puterea motorului scade cu 5%-6%

Greutatea autoturismului creste cu cel putin 50 de kg, putind afecta suspensiile

Etanseitatea grupului piston-segmenti-cilindri are de suferit.