Iesiti la vot! Nu-i lasati pe altii sa decida in locul vostru! Prezenta masiva la urne limiteaza posibilitatile de fraude! Cei care s-au resemnat acum doua saptamini, crezind ca jocurile sint facute, s-au inselat.

De cistigatorul de duminica depinde si formarea viitorului guvern, crede Ev. Zilei, in timp ce Cotidianul apreciaza ca "Toate drumurile duc la anticipate".

Asadar, vom avea un presedinte social-democrat, indiferent care ar fi acela, "unul dintre cei doi comunisti", scrie Gardianul.

Mesajele lui Traian Basescu si Adrian Nastase pentru alegatori

TRAIAN BASESCU

Mesaj pentru alegatori

Oameni buni, 12 decembrie este o zi de importanta fundamentala pentru Romania. Ea poate ramane in continuare condusa de oameni ai vechiului regim, care nu si-au schimbat prea mult naravurile, sau Romania poate sa inceapa sa fie condusa in primul rand pentru romani. 15 decembrie ne poate scurta celebrul termen de 20 de ani dat de Brucan.

Brucan a spus ca ne trebuie 20 de ani pentru ca in Romania sa fie democratie. Pe 12 decembrie putem sa scurtam cu cinci ani acest termen prin votul catre candidatul Aliantei DA. Voi fi un presedinte puternic, un presedinte care nu va ezita sa se duca in fata institutiilor statului cu problemele din societate.

Voi fi un presedinte care se va implica in viata de zi cu zi a institutiilor statului pentru a le face sa functioneze. Institutiile statului trebuie sa fie 24 de ore din 24 la dispozitia romanilor.

Voi fi un presedinte care va face ca justitia sa fie independenta, voi fi un presedinte care va zdrobi sistemul corupt, sistemul mafiot care a drenat numai anul acesta 70.000 miliarde de lei, care in loc sa ajunga la tarani, la pensionari, la tineri, la noi locuri de munca, au ajuns in buzunarele clientelei.

Va asigur ca voi fi un presedinte al romanilor, pentru romani! Va asigur ca problemele romanilor vor fi prioritatea mea!

Turul doi cu UDMR si PRM

Atat timp cat UDMR se angajeaza public sa sustina un partid acuzat de acte grave de coruptie, inseamna ca deja nu mai este interesat de reprezentarea electoratului pe care UDMR il are, ci este interesat in primul rand de putere. Ceea ce se si manifesta prin numarul mare de ministere pe care l-a solicitat, desi are doar 6%. In plus, as vrea sa eliminam orice confuzie.

Eu sunt candidat la functia de presedinte al Romaniei. Nu ma intereseaza sa imi grevez mandatul de presedinte cu negocieri facute inainte de ziua votului. Doresc sa fiu un presedinte liber de orice obligatii. Din acest motiv, aliatul meu pentru turul doi este orice roman care doreste sa schimbe puterea totalitara pe care o exercita PSD in momentul de fata.

Nu suntem interesati de aliante, ma intereseaza poporul roman, nu ma intereseaza daca cel care ma voteaza in turul intai a fost votant al PRM, votant al UDMR, votant al Partidei Romilor, votant al tanarului de la Noua Generatie sau de nu stiu unde.

Raporturile din CSAT

CSAT este o institutie care are responsabilitati legate de siguranta nationala, in primul rand. As preciza ca presedintelele Romaniei indeplineste functia de presedinte al CSAT, iar primul-ministru este vicepresedinte al CSAT. Din CSAT mai fac parte ministrul justitiei, ministrul finantelor, ministrul industriilor, ministrul de interne, ministrul apararii, seful SRI si seful SIE.

Asta inseamna o institutie extrem de puternica, cu o concentrare de responsabilitati extrem de mari. Personal, consider ca trebuie sa functioneze art. 13 din Legea 415/2002, care spune ca membrii CSAT sunt obligati sa duca la indeplinire hotararile CSAT.

V-as da un exemplu, avand in vedere structura institutiilor, personal voi face din coruptie o problema care poate afecta siguranta nationala, iar prin hotararea CSAT, toate institutiile membre ale CSAT vor trebui sa lupte impotriva ei.

Raportarea la serviciile secrete

Cred ca actualul sistem de control trebuie imbunatatit. Cele doua mari servicii, care tin direct de siguranta nationala, SRI si SIE, trebuie in primul rand consolidate, pentru a-si face suta la suta atributiunile pentru care au fost create. Mai mult decat atat, trebuie spus: sesizarile, informatiile de la cele doua mari servicii ale Romaniei trebuie luate in seama in decizie.

Celelalte servicii care tin de ministere cred ca trebuie sa ramana acolo, pentru ca ele au misiuni specifice ministerelor respective si nu tin de siguranta nationala. In acelasi timp, insa, trebuie vegheat, si asta este responsabilitatea politica a ministrului care le are in subordine, ca aceste servicii sa fie utilizate strict in directia si in scopul pentru care au fost create.

Revin la cele doua mari servicii - trebuie intarit controlul parlamentar, dar in acelasi timp, aceste servicii care sunt mult inaintea Romaniei din punct de vedere al proceselor de integrare trebuie consolidate si eficientizate. Ele au fost modernizate, sunt acceptate in structurile NATO, sunt acceptate in structurile UE ca structuri democratice, pana la urma, dar trebuie consolidate.

Plusul de voturi

Din punctul meu de vedere, cred ca este greu sa fiu incadrat in modelul altcuiva. Eu sunt Traian Basescu, asa cum ma stie o natiune intreaga de vreo 12 ani.

Nu pot fi bagat in canoanele imaginii altor politicieni si nu ma deranjeaza votul nici unui roman, dimpotriva, il cer astazi si consider ca este extrem de important ca un politician sa aiba curaj sa ceara votul poporului caruia vrea sa-i fie presedinte.

Nu am nici un fel de retinere in a categorisi cetatenii, pentru mine nu sunt cetateni ai Aliantei, cetateni ai PSD, cetateni ai Romaniei Mari sau cetateni maghiari sau tigani. Sunt cetateni romani si in calitate de presedinte, voi fi presedintele tuturor romanilor.

Va asigur ca nu ma deranjeaza nici un vot de la PSD. Orice vot de la PSD in favoarea lui Basescu va fi un vot pentru democratie. Nu am retineri ce romani il voteaza pe Traian Basescu.

Republica Moldova, Ucraina, Ungaria

Ungaria, un partener extrem de important, vecinul de la vest, care trebuie sa aiba in politica noastra externa acelasi tratament cu orice tara a UE, cu mentiunea ca pe teritoriul Romaniei traiesc circa 2 milioane de maghiari, deci o nota in plus, o atentie in plus in relatiile cu Ungaria, pentru a satisface, daca vreti, nevoile minoritarilor maghiari de pe teritoriul Romaniei si legatura lor cu

patria mama.

In ceea ce priveste Moldova, aici trebuie sa avem un comportament de patrie mama. In Moldova, un stat caruia ii recunoastem independenta, suveranitatea, traiesc totusi romani. Va trebui sa avem o politica speciala legata de Moldova, atat prin extinderea conceptului de cetatenie pentru cetatenii Moldovei, in asa fel incat moldovenii sa se simta cetateni romani.

Asta, bineinteles, este o chestiune legata si de intelegerea pe care o vom obtine de la Comisia Europeana, avand in vedere ca Moldova va ramane inca o perioada in afara spatiului Schengen. De asemenea, Moldova trebuie tratata ca o tara trup din trupul tarii noastre.

Ucraina - nu trebuie sa trimitem fregatele pe care le chema Mircea Geoana pe Dunare, trebuie sa avem un parteneriat de buna vecinatate cu Ucraina, indiferent cum se vor finaliza lucrurile acolo.

Relatii externe – oficiale si personale

Inclinatia mea categorica si fara rezerve este legata de relatiile institutionale. Nu cred ca un politician important, cu care esti prieten, face vreun favor tarii tale in detrimentul tarii lui. Cel mult, te poate sprijini in anumite momente, atata timp cat acest lucru este in interesul tarii lui.

Obiectivul meu este sa am o politica externa bazata pe relatii institutionale, pe respect, pe nimic ce poate sa dispara ca soliditate o data cu disparitia respectivului politician. A-ti intemeia politica externa strict pe relatii personale implica un risc formidabil. Din acest motiv, voi pune mare accent pe relatiile institutionale, bazate pe performanta la noi acasa.

In nici un caz nu voi fi un politician care, pentru a obtine bunavointa si prietenie, va da contracte de miliarde de euro sau de dolari fara licitatii, fara respectarea legii. Inteleg ca relatia intre politicieni, intre oameni care reprezinta state, trebuie sa aiba la baza in primul rand respectul reciproc intre cei doi si respectul pentru popoarele noastre.

Formarea majoritatii parlamentare

Noi, in momentul de fata, avem o decizie politica in mod cert luata. Dl Calin Popescu-Tariceanu va fi prim-ministru al Guvernului Romaniei.

Va fi sarcina lui sa formeze o majoritate sau, daca nu va putea sa o formeze, vom merge pe guvern minoritar, plecand de la premisa ca, in momentul de fata, Alianta, ca formatiune politica si nu ca formatiune electorala, detine cel mai mare numar de parlamentari. Alianta are 161 de parlamentari, PSD are 160, PUR are 28, s.a.m.d. Este clar ca vor fi dificultati extraordinare.

Nici noi, nici PSD nu putem forma majoritatea decat daca reusim sa strangem in jurul aliantei noatre PUR, minoritati, eventual UDMR, dar in momentul de fata, pentru mine, foarte importanta este castigarea alegerilor prezidentiale, pentru ca nici un partid nedetinand 51% din voturi, presedintele va juca, in context, un rol foarte important in realizarea majoritatii.

Reformarea administratiei prezidentiale

Datorita decalarii mandatului presedintelui de mandatul legislativului si al guvernului, institutia prezidentiala se schimba profund. In primul rand, ea devine o institutie garant al stabilitatii si daca ne uitam la actuala configuratie a Parlamentului, este clar ca institutia prezidentiala trebuie sa fie extrem de puternica.

Din acest motiv, o voi reorganiza si voi da institutiei prezidentiale dimensiunea pe care ea trebuie sa o aiba. Nu numai aceea de constatator al neregulilor din societate, ci institutia prezidentiala va prelua semnalele din societate, problemele din societate si le va duce catre institutiile statului, catre guvern, pentru a fi rezolvate.

Si nu doar de la distanta, ci facand chiar un parteneriat cu guvernul pentru rezolvarea problemelor din societate - fie ca vorbim de saracie, de problema mediului de afaceri, de problema taranilor, de problema pensionarilor. Daca imi cereti trei nume de consilieri, v-o spun cu toata franchetea ca nu am gandit inca o lista de consilieri.

Dar m-as gandi si m-as bucura daca din afara oamenilor politici, as putea sa colaborez, sa ma consult cu un Plesu, cu Octavian Paler, cu Cartarescu, care ar fi de zece ori un ministru al culturii mai bun decat actualul ministru al culturii.Spre exemplu, sa ai onoarea sa te poti consulta cu Bartolomeu Anania, sau cu Parintele Marchis de la Stavropoleos.

Ce-am facut pentru Romania

Eu mi-am servit tara, acolo unde a trebuit sa mi-o servesc: la bordul navelor, in zone de razboi, in incendii, in furtuna. Am adus acasa titeiul de care avea nevoie tara. La maxima responsabilitate. Deci sunt un om care are o meserie grea, aspra. Mi-am servit-o si la post, la Anvers, unde i-am facut prima legatura port-container intre Constanta si SUA pe nave romanesti.

Mi-am servit-o si ca ministru, atat cat am putut, atat cat am inteles la vremea respectiva, dar pot sa va spun ca de pe urma mea sunt in Romania vreo o mie de km de drumuri nationale reabilitate, nu autostrazi, drumuri nationale reabilitate era prima urgenta. Avem un aeroport Otopeni modernizat, avem cel mai modern terminal de containere din bazinul est Mediterana, care e la Constanta.

Poate de pe urma mea avem o noua flotila TAROM, pe care am modernizat-o, am facut o restructurare a sistemului de cai ferate, am facut parte din cabinete care au avut curaj sa ia decizii, au trecut prin mineriade.

Am fost, in mod deosebit, in perioada 1997-2000, cel care a realizat legislatia moderna a sistemului de transporturi in Romania, sigur, nu singur, cu o echipa, tot timpul cu o echipa - si pe mare cu un echipaj, si ca ministru cu o echipa buna. Am incercat sa modernizez Primaria Capitalei.

Este pentru prima data cand o institutie de talia Primariei Capitalei obtine trei ani la rand consecutiv excedente bugetare si rating international.

ADRIAN NASTASE

Mesaj pentru alegatori

Dragi compatrioti, vreau sa va multumesc in primul rand pentru eforturile, pentru munca depuse in acesti ani, care au fost foarte dificili, pentru rabdare, pentru intelegere. Am reusit multe lucruri impreuna, dar sunt inca asa de multe alte lucruri de facut! Am pornit pe un drum pe care trebuie sa-l continuam, sa mergem inainte impreuna.

Vreau sa le multumesc celor care au venit la vot duminica si celor care vor vota duminica viitoare. Vreau sa va asigur ca voi face eforturi in continuare. Stiu ca sunt inca multe lucruri de facut si ca am facut multe erori. Stiu ca am facut multe greseli in aceasta perioada. Voi urmari insa in perioada urmatoare cu atentie ca aceste lucruri sa nu se mai intample, aceste greseli sa nu se repete.

Este important faptul ca traim acum un moment care inseamna pentru noi o sansa unica si cred ca avem nevoie la acest moment nu de cineva care sa porneasca razboaie, ca dupa aceea eventual sa le castige, ci de cineva care sa mentina pacea. Avem nevoie de stabilitate politica, de pace sociala, de crestere economica.

Avem nevoie de intelepciune, de calm, de liniste, de un zambet la momentul potrivit.

Avem nevoie sa stim ca suntem demni la noi in tara si in relatiile cu ceilalti, cu care avem o relatie apropiata, o relatie prin care Romania se va dezvolta mai rapid.

Turul doi cu UDMR si PRM

Noi suntem deocamdata si presedinti de partide, nu numai candidati impinsi de partide in fata. Si responsabilitatea unui raspuns eu cred ca ne revine. In ceea ce ma priveste, am sa spun foarte clar: noi am inceput dupa alegeri negocieri pentru formarea unei majoritati parlamentare.

Aceasta majoritate parlamentara exista si ea va sustine un guvern care bineinteles ca va fi supus votului de investitura in Parlament.

Daca este vorba de candidatura mea la presedintie, atunci, fara indoiala, consider ca in momentul acesta, pornind de la ceea ce am realizat in calitate de prim-ministru, dar tinand seama si de lucrurile pe care nu am reusit inca sa le infaptuiesc si pe care doresc sa le realizez mai departe, cu echipa noastra care va forma guvernul, doresc sa am un sprijin larg din partea tuturor cetatenilor

Romaniei, mai ales in acest moment exceptional, in aceasta zi deosebita, in care, practic, am finalizat negocierile cu UE.

Raporturile din CSAT

Timp de patru ani am fost membru in CSAT, am fost chiar vicepresedinte al CSAT. CSAT are obiective foarte clare, are misiuni foarte clare si se pune problema raportului dintre presedinte si membrii cabinetului.

Trebuie facuta o departajare foarte clara intre ceea ce reprezinta atributiile Consiliului si din acest punct de vedere, sigur, ministrii trebuie sa tina seama de punctul de vedere al presedintelui, dar deciziile, in opinia mea, trebuie luate, totusi, prin concertare, prin consens, pentru ca, pana la urma, este nevoie de o colaborare intre CSAT si guvern, pentru ca hotararile CSAT au nevoie

adeseori sa fie puse in aplicare prin proiecte de legi care pana la urma ajung in Parlament.

Deci, pana la urma, spiritul de echipa, colaborarea, vor fi esentiale pentru a trata problemele de baza si anume securitatea nationala, apararea si, bineinteles, siguranta si ordinea publica.

Raportarea la serviciile secrete

In Parlamentul Romaniei exista comisii speciale pentru controlul serviciilor de informatii.

Este vorba despre SRI si SIE si rolul acestor comisii, fara indoiala, este deosebit de important, dar este foarte important si ceea ce s-a intamplat in acesti ani, pentru ca serviciile de informatii au reusit intr-o perioada relativ scurta sa se modernizeze, au reusit sa-si schimbe componenta, sa-si modernizeze atributiile,

iar colaborarea cu serviciile corespondente din tarile europene, din tarile spatiului euro-atlantic, aceste legaturi au folosit foarte mult, au fost extrem de utile. Ceea ce este important - sigur, sa facem separarea intre aceste doua mari servicii de informatii si serviciile departamentale, care vor ramane, bineinteles, in subordinea ministerelor respective.

Este important, insa, sa existe o comunitate a serviciilor de informatii, pentru ca, asa cum s-a vazut si in SUA, este nevoie de o buna coordonare a tuturor acestor servicii, mai ales in conditiile in care terorismul a devenit o problema peste tot in lume, iar in ceea ce priveste aceste servicii, sunt convins ca este nevoie ca noi, in viitor, si voi avea grija si ca presedinte de acest lucru.

Nu mi-am facut strategii speciale in privinta captarii unui electorat anume, am prezentat un mesaj, am prezentat echipa cu care doresc sa lucrez, programul si viziunea pentru anii urmatori. Stiu insa ca presedintele Romaniei trebuie sa reprezinte fiecare om din tara noastra si trebuie sa aprecieze la fiecare eforturile, munca, problemele, preocuparile pe care le are, grijile pe care le are.

Sunt social-democrat si, bineinteles, cred in sprijinirea oamenilor care au probleme.

De aceea, consider ca trebuie sa nu lasam pe nimeni in urma si trebuie sa ii ajutam mai ales in perioada de tranzitie pe cei care au probleme, dar apreciez in acelasi timp avantul liberalilor, sunt convins ca dorinta lor de a reusi prin ei insisi, eforturile pe care le fac pentru a crea locuri de munca sunt importante pentru tara. Sunt convins ca multi dintre ei ma vor vota.

Republica Moldova, Ucraina, Ungaria

In ceea ce priveste Republica Moldova, relatiile noastre trebuie sa fie construite in perspectiva in care viitorul ne va mentine si va dezvolta o legatura stransa intre cele doua state romanesti, de o parte si de alta a Prutului, in interiorul UE.

Sprijinirea orientarii europene si sprijinul pentru ca Republica Moldova sa intre mai aproape de structuri, de institutii europene reprezinta un obiectiv important.

In ceea ce priveste Ucraina, s-a vazut ca este o perioada complicata in Ucraina acum, urmeaza sa vedem care va fi deznodamantul acolo, dar, indiferent de aceste lucruri, eu consider ca trebuie sa avem in vedere o relatie armonioasa, de buna vecinatate, chiar daca s-a pornit prost, prin tratatul din 1997, cand se puteau clarifica multe dintre lucrurile care, iata, acum, ne creeaza probleme,

iar in ceea ce priveste Ungaria, eu cred ca relatiile noastre din ultimii ani s-au ameliorat in mod deosebit, fundamentul il reprezinta parteneriatul pentru secolul XXI, care a ajutat ca Romania si Ungaria sa fie membre in acelasi timp in Alianta Atlantica si in felul acesta, unul dintre miturile extremismului in Romania, ca ungurii vor veni sa ne ia Transilvania, a disparut.

Este un lucru extrem de important.

Relatii externe – oficiale si personale

Cu siguranta, relatiile personale cu lideri internationali nu pot sa reprezinte un substitut pentru buna guvernare sau pentru lipsa, pentru fermitatea in conducerea guvernului. Deci este nevoie ca aceste lucruri sa se intample si relatiile cu liderii din alte tari se bazeaza, in mod evident, in primul rand pe performanta interna.

Am fost si suntem credibili, am aratat in felul acesta respect pentru cuvantul pe care l-am dat, suntem credibili din punctul de vedere al actiunii de punere in aplicare a angajamentelor si pe aceasta baza am construit si o relatie amicala, o relatie directa, de comunicare eficienta, cu liderii marilor tari europene si din SUA.

Acest lucru l-am facut, eu, cel putin, ca prim-ministru, nu pentru a beneficia personal de aceste relatii, ci pentru muncitorii din Romania, pentru tinerii din Romania care au putut sa mearga la burse in strainatate, care au putut sa mearga, tinerii din Romania, sa lucreze in strainatate.

Formarea majoritatii parlamentare

Mircea Geoana este candidatul nostru pentru postul de prim-ministru. Vreau sa subliniez faptul ca am inceput negocierile pentru formarea majoritatii parlamentare. Asa cum arata lucrurile in momentul de fata, lucrurile sunt clare, sunt sigure.

Am inceput sa discutam inclusiv despre programul de guvernare, iar dupa alegeri, in momentul in care, dupa turul al doilea, de indata ce vor incepe procedurile propriu-zise si in Parlament, bineinteles ca vom anunta echipa in totalitate a guvernului. Avem in acest moment majoritatea parlamentara.

Dar este important rolul echipei si reusitele, cate au fost, sigur, si neimplinirile, care au fost multe. Toate au fost determinate de faptul ca am lucrat in echipa, am stiut sa lucram intr-o formula care, iata, si acum se contureaza foarte bine.

Reformarea administratiei prezidentiale

Administratia prezidentiala este puternica daca presedintele Romaniei este un om puternic. Eu am dovedit, si la conducerea partidului, si la conducerea guvernului, ca sunt un om puternic. Dar sunt importante rolul echipei si reusitele, cate au fost, sigur, si neimplinirile, care au fost multe.

Toate au fost determinate de faptul ca am lucrat in echipa, am stiut sa lucram intr-o formula care, iata, si acum se contureaza foarte bine.

Impreuna cu Mircea Geoana la conducerea guvernului, cu Ion Iliescu la conducerea partidului, dupa alegeri, daca romanii vor fi de acord sa ma voteze duminica si in felul acesta, va exista o structura de colaborare, nu vom merge cu frana de mana trasa in perioada care urmeaza.

In ceea ce priveste administratia prezidentiala, voi decide numirea in functie a consilierilor pe urmatoarele criterii: competenta profesionala, experienta politica in anumite cazuri, un trecut fara probleme, imagine publica foarte buna si capacitatea de lucru in echipa, impartasirea unor idealuri comune. Aceste elemente vor fi extrem de importante.

Presedintele nu poate sa desemneze discretionar primul-ministru. Daca la consultarea cu partidele, partidele vin si spun: "Iata, noi am format si avem o majoritate parlamentara", presedintele nu poate sa desemneze un candidat din afara acestei majoritati.

Ce-am facut pentru Romania

Ca ministru de externe, am condus diplomatia Romaniei in perioada cea mai dificila de dupa Revolutie. A fost o perioada foarte grea, cand Romania practic era deconectata de ceea ce era atunci lumea occidentala si chiar Europa Centrala.

Ca presedinte al Camerei Deputatilor, am avut un rol important in crearea unor practici parlamentare, a unei conduite parlamentare, a unei vieti parlamentare, impreuna cu oameni de mare calitate, cum a fost si regretatul Ion Ratiu.

Eu consider ca numarul parlamentarilor in viitor va trebui redus, ca trebuie introdus votul uninominal, ca trebuie responsabilizat votul, trebuie sa stii, de fiecare data, cum a votat la fiecare proiect de lege fiecare parlamentar. De asemenea, ca prim-ministru, am facut multe lucruri si cred ca aici a fost rolul meu cel mai important.

Am reusit cateva lucruri importante: am ridicat vizele pentru romani, am intrat in NATO. Este vorba de eforturi comune. Iata, am finalizat acum negocierile pentru UE. Am dezvoltat economia: anul acesta avem cel mai ridicat nivel de crestere economica - 8% - in comparatie cu toate tarile europene. Nivelul saraciei a scazut: de la 8 milioane de saraci, am ajuns la 4 milioane de saraci.

Dar nu sunt inca multumit cu ceea ce am facut pana acum, consider ca mai este inca foarte mult de facut si vreau sa-mi pun intreaga energie si munca mea, simtul datoriei pe care l-am avut de fiecare data.

Gardianul - 11 decembrie 2004

Prezenta masiva la urne limiteaza posibilitatile de fraude

articol publicat in Ev. zilei

Iesiti la vot! Nu-i lasati pe altii sa decida in locul vostru! Intr-o lupta electorala care se anunta strinsa, fiecare vot capata o importanta uriasa. Chiar si votul tau poate face diferenta. Cei care s-au resemnat acum doua saptamini, crezind ca jocurile sint facute, s-au inselat.

De cistigatorul de duminica depinde si formarea viitorului guvern. Si

Alianta lui Basescu, si Uniunea lui Nastase au, teoretic, posibilitatea sa formeze echipa care va conduce Romania urmatorii patru ani, insa rolul presedintelui va fi esential in desemnarea primului-ministru. Cu cit prezenta la vot va fi mai mare, cu atit posibilitatile de frauda vor fi mai mici. Pe linga simpla exercitare a dreptului la vot, alegatorii mai au o datorie civica de indeplinit.

Atunci cind sesizeaza nereguli sa le semnaleze. Mesajele de demobilizare la vot, transmise de unele partide politice si analisti, fac parte si ele din jocul democratiei, insa nu o ajuta sa se consolideze. O democratie puternica se construieste pe votul majoritatii. Miza acestor alegeri este uriasa si de ele atirna viitorul Romaniei. Mergeti la vot!

Batalia pentru Cotroceni: cistigatorul poate lua totul

Cine va forma guvernul dupa 12 decembrie? Iata o intrebare la care putina lume stie sa raspunda. In fond, nu sint prea multe posibilitati. Doar doua. Si ele depind de cine va iesi presedinte. Avem deci varianta unui guvern PSD si cea a unui guvern al Aliantei. Candidatii celor doua formatiuni au si anuntat ca, atunci cind vor cistiga alegerile, colegii lor vor forma guvernul.

Adrian Nastase l-a anuntat pe Mircea Geoana, iar Traian Basescu pe Calin Popescu-Tariceanu. Ceea ce inseamna ca duminica vom vota nu numai presedintele Romaniei, ci - indirect - si culoarea viitorului guvern.

Constitutia Romaniei spune, la art. 103, ca presedintele tarii este obligat sa cheme la consultari toate partidele parlamentare inainte de a desemna un prim-ministru. Asta in cazul in care nici un partid parlamentar nu are majoritate absoluta in parlament, adica 50a+1 din numarul deputatilor si senatorilor. Ceea ce la noi nu este cazul.

Aceste consultari au rostul de a-l asigura pe seful statului ca o coalitie de partide isi poate asigura majoritatea parlamentara si, prin urmare, poate propune un prim-ministru care sa fie votat in sedinta comuna de catre cele doua Camere ale parlamentului.

Varianta Nastase presedinte

In cazul in care Adrian Nastase va ajunge la Cotroceni, viitorul prim-ministru va fi, cel mai probabil, Mircea Geoana. PSD a anuntat deja ca ar putea avea o majoritate parlamentara alaturi de PUR, UDMR si minoritati.

“Pornind de la rezultatele alegerilor si pe baza analizelor pe care le-am facut, am ajuns la concluzia ca putem sa asiguram o majoritate parlamentara capabila sa acorde un vot de incredere unui guvern pe care sa-l realizam impreuna (cu PUR si UDMR - n.r.)”, a declarat acum doua zile candidatul PSD+PUR.

La rindul ei, UDMR a anuntat, oficial, ca este pregatita pentru o colaborare guvernamentala cu PSD si PUR. Pur teoretic, dar putin probabil, este posibil ca potentialul presedinte Nastase sa propuna si un premier din partea Aliantei, in ipoteza in care majoritatea pe care ar putea-o forma PNL si PD cu alte partide parlamentare sa fie mai puternica decit majoritatea propusa de PSD.

Aceasta ipoteza este insa foarte putin probabila, actualul lider al PSD neavind nici un interes in a desemna un guvern al unui partid adversar.

Varianta Basescu presedinte

In cazul in care Traian Basescu este ales duminica presedinte, exista, de asemenea, doua ipoteze: sa desemneze un guvern condus de colegul sau Calin Popescu-Tariceanu, respectiv sa-l desemneze pe adversraul sau politic de la PSD, Mircea Geoana.

In clipa de fata, ambele variante sint la fel de posibile, Traian Basescu neexplicind pina acum in mod clar cum ar putea alcatui Alianta PNL-PD o majoritate parlamentara cu alte partide. “Nu voi face nici o speculatie pe tema aliantelor. (...) Discutiile acestea exploratorii nu pot fi facute publice.

Sigur ca am discutat cu Marko Bela, sigur ca vom mai discuta, dar, cind vom face publice discutiile, ele vor viza strict concluziile”, spunea duminica Traian Basescu, intr-un interviu pentru BBC.

Majoritati la limita

In oricare dintre situatii (un guvern PSD sau un guvern al Aliantei), riscul sucombarii este foarte mare. Nici o formatiune nu are siguranta ca va putea detine o majoritate absoluta in ambele Camere ale parlamentului. In cazul PSD, situatia de la Senat este foarte riscanta.

Daca la Camera Deputatilor exista grupul minoritatilor, cu care se poate asigura majoritatea votarii legilor organice, la Senat, coalitiei PSD-PUR-UDMR ii lipseste un numar semnificativ de voturi. Surse din PSD ne-au declarat ca se va incerca cooptarea unor senatori din PRM sau chiar din Alianta pentru asigurarea majoritatii in aceasta Camera.

In cazul in care nu se va putea, “vom face negocieri cu fiecare partid parlamentar inaintea fiecarui vot la vreo lege importanta”, ne-a spus sursa citata. De partea cealalta, situatia este si mai complicata. Aliantei PNL-PD ii va fi mult mai greu de realizat o majoritate parlamentara cu care sa poata trece legi organice prin cele doua Camere.

Este nevoie, atit in Camera Deputatilor, cit si in Senat, de o colaborare cu PRM. Calin Popescu-Tariceanu spunea ieri, in “Evenimentul zilei”, ca Alianta refuza o colaborare cu PRM la nivel guvernamental.

Pe de alta parte, Tariceanu sustine ca un guvern alcatuit de PSD “va avea o viata extrem de scurta” fiindca “trecerea oricarei legi organice prin parlament va depinde de votul Aliantei care, practic, controleaza toate deciziile importante”.

Ce nu spune Tariceanu este ca aceeasi situatie se poate avea in vedere si in cazul in care Alianta va forma guvernul, votul pentru legile organice neputind fi luat in calcul fara PSD. In orice caz, fara un sprijin direct sau pe ascuns din partea PRM, nici unul din cele doua guverne posibile nu poate avea o majoritate confortabila in parlament.

In acest context, trebuie reamintita experienta legislaturii care tocmai s-a incheiat, dar si cea din perioada 1996-2000, in care legi importante au trecut prin parlament cu votul celor de la PRM.

Cristian Sutu,Ev. Zilei - 11 decembrie 2004