Vinul romanesc incepe sa recastige pietele externe, volumul exporturilor atingand, in primele noua luni ale anului in curs, nivelul inregistrat in tot anul trecut. Astfel ca exporturile autohtone de vin vor atinge, la finele acestui an, aproximativ 35 de milioane de euro.

O crestere o consumului se observa si pe piata interna, care va atinge, potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vinuri din Romania(APEV), la aproximativ 200 milioane de euro.

Nemtii prefera Feteasca Neagra

"In acest an, in ciuda productiei mai slabe obtinute in 2003 din punct de vedere cantitativ, dar superioara in ceea ce priveste calitatea, se inregistreaza o tendinta de crestere a exporturilor", ne-a declarat Basil Zarnoveanu, vicepresedintele APEV.

El ne-a mai informat ca Germania reprezinta principalul client al exportatorilor romani de vinuri, cel mai cerut sortiment de consumatorii nemti fiind Feteasca Neagra. In acelasi timp, ne-a mai informat reprezentantul APEV, in Anglia licoarea bahica de provenienta romaneasca cea mai solicitata este Pinot Noir, pe cand in Belgia succesul cel mai mare il are Tamaioasa Romaneasca.

Progrese importante in ceea ce priveste exportul s-au inregistrat pe piete precum cea a SUA, Danemarca, Israel si Japonia.

Aproape jumatate din romani beau vin alb

Se pare ca productorii de vinuri incep sa recastige si piata romaneasca, dupa intensificarea ofensivei impotriva celui mai puternic produs complementar, berea. Astfel ca, in prezent, consumul de vin este de 27 de litri pe cap de locuitor, potrivit lui Ovidiu Gheorghe, director general la Patronatul National al Viei si Vinului.

Consumul de vin din Romania se mentine la niveluri scazute fata de tari cu traditie in cultura vitei de vie, de exemplu Franta, unde media este de 60 litri pe an. Potrivit lui Ovidiu Gheorghe , 59% dintre conationalii nostri obisnuiesc sa consume vin alb, cel rosu fiind preferat de 35% dintre acestia.

In acelasi timp, vinul sec este consumat cu cea mai mare placere si preferat de 21% dintre consumatorii autohtoni, in timp ce pentru 33% dintre romani vinul demidulce este situat pe primul loc in topul optiunilor de consum.

Spritul ramane la mare cautare

Nu trebuie uitat ca romanii nu au renuntat la obiceiul de a se delecta cu cate un sprit, bautura preferata de 48% dintre acestia, in timp ce 43% considera ca aceasta licoare bahica nu trebuie degustata decat fara nici un pic de apa.

Trebuie amintit ca , in perioada sarbatorilor, vanzarile si implicit si consumul de vin, depasessc nivelul obisuit, in timp ce la vinul spumos acestea sunt de circa trei ori peste cel normal.

Potrivit lui Basil Zarnoveanu, piata interna a vinului in acest an ar putea atinge 200 de milioane de euro.

Carmen Neacsu, Consuela Stegarescu