Doar 15 marci romanesti sint cu adevarat cunoscute atit in Romania, cit si in strainatate. Printre acestea se numara Dacia, Arctic, Borsec, nume care sint, pe linga mari companii, si branduri. Sint produse care se vind si care vind Romania in afara granitelor.

Potrivit unui studiu facut de compania GfK, Dacia si-a pastrat suprematia in decursul anilor si se afla inca pe primul loc in top. Pe locul al doilea se afla produsele Arctic. Tare din urma vin marcile din domeniul tehnologiei informatiei, cel mai cunoscut nume din zona fiind cel al antivirusului BitDefender care protejeaza 38 de milioane de computere din intreaga lume.

In materie de branding, unii romani se dovedesc nostalgici. Ei mai tin minte si chiar apreciaza marci din comunism precum Romarta si Brifcor. In mintea strainilor, Romania este privita ca o tara a trecutului, fiind asociata turistic cu Dracula si politic cu Ceausescu. Dacia, Dracula, Aurel Vlaicu sau Casa Poporului reprezinta sigla Romaniei.

Care sint insa in top? Potrivit unui studiu realizat de GfK, pe primul loc in topul brandurilor autohtone se afla Dacia. Recunoscut pentru ca si-a pastrat suprematia de-a lungul anilor, Dacia este si cel mai vechi brand autohton. Cota de recunoastere spontana a brandului in strainatate este de 68%, conform unei cercetari realizate de compania Synovate.

„Fiind asemanat cu un cameleon, brandul Dacia a reusit sa se adapteze atit perioadelor din economia romaneasca, cit si cerintelor pietei“, ne-a declarat Aneta Bogdan, Managing Partner la Brandient.

Pe locul secund se afla Arctic, cu putine procente in spatele Daciei. Potrivit specialistilor, Arctic are un grad de notorietate spontana de 41%, dar o calitate mult mai buna fata de automobilul Dacia. Locul 3 a fost adjudecat de BCR, cu o rata de cunoastere de 29% in rindul romanilor, fiind urmata de BRD, apreciata de 12% dintre romani.

Surprinzator, locurile 5 si 6 sint ocupate de ARO, respectiv de CEC, cu toate ca prezenta lor pe piata nu mai este chiar atit de marcanta.

In rest, cele mai puternice branduri de pe piata autohtona sint institutii financiar-bancare. „Acestea se afla in clasament datorita campaniilor de promovare si creditelor acordate clentilor, politica care i-a ridicat in «top of mind-ul clientului»“, ne-a explicat Aneta Bogdan.

Zona IT&C vine puternic din urma

In ultima perioada, au inceput sa se nasca branduri autohtone si in zona IT&C. Gheata a fost sparta de BitDefender, unul dintre brandurile romanesti bine cunoscute si in afara tarii.

Programele BitDefender protejeaza astazi peste 38 de milioane de calculatoare din intreaga lume, fiind recunoscute in peste 80 de tari atit pentru viteza de reactie in cazul amenintarilor informatice, cit si pentru inovatiile sale tehnologice.

In septembrie 2002, programul era deja al doilea produs pe piata franceza a utilizatorilor individuali, ca volum al vinzarilor, inaintea altor marci de mare prestigiu.

Un an mai tirziu, cel mai prestigios centru european de testare a produselor de securitate, AV Test Center al Universitatii Hamburg din Germania, a realizat primul test din lume privind timpul de reactie la o noua amenintare pe Internet, pe cele mai bune 20 de produse de securitate din lume. BitDefender a iesit pe primul loc, la peste o ora inaintea urmatoarei echipe.

Nostalgici dupa Romarta si Brifcor

In afara de brandurile care momentan sint pe val si de cele aflate in faza de nou-nascut, consumatorii romani au parte de acele branduri pe care specialistii le numesc „nostalgice“. Cu toate ca si-au pierdut cota de piata, in mintea consumatorului acestea au ramas vii. Este vorba despre brandurile Borsec, Romarta si chiar de Brifcor, care inainte de 1990 se vindeau foarte bine.

Chiar mai bine decit Coca-Cola in zilele noastre. „Exista si branduri de oameni de care romanii nu se pot desprinde, de exemplu Nadia Comaneci, Ceausescu sau Dracula. Totodata, Romania este des identificata in exterior cu Casa Poporului, brand pe care l-am putea valorifica atit din perspectiva arhitecturii, cit si a constructiei“, sustine Bogdan.

Integrarea cere branduri puternice

Intrarea Romaniei in UE fara branding de tara, corporatie si produse inseamna „transformarea intr-un petic de pamint de tip insula“, este de parere reprezentantul Brandient. „Sansa Romaniei este de a mentine brandurile actuale, ca Dacia, si de a le ridica pe cele cazute sau aflate la inceput“, a adaugat Aneta Bogdan.

Potrivit acesteia, brandurile romanesti sint foarte firave, din cauza faptului ca nu sint sustinute de resurse la fel de mari ca brandurile venite din exterior. „Totusi, se pot reinvia branduri vechi ca Borsec, Clujana, Romarta si nu numai“, sustine Aneta Bogdan.

„Brandingul adevarat inseamna a fi in mintea consumatorului, in topul preferintelor lui. De exemplu, in matereie de turism, Romania este identificata cu Dracula, iar politic - cu Ceausescu. Se poate incerca crearea unei imagini pozitive legate de aceste personaje, pentru a atrage turisti.

A avea branduri puternice este sansa de a se autentifica in noua Romanie, adica cea integrata in UE“, mai spune Aneta Bogdan.