Programele de televiziune care contin scene violente ar trebui interzise in perioada Craciunului, sunt de parere doua treimi din cetatenii Europei. Filmele pentru intreaga familie sunt preferatele europenilor, indiferent de tara, in vreme ce programele sportive transmise in direct se bucura de o mai mica popularitate.

81% dintre europeni considera programele religioase sau de spiritualitate din perioada Craciunului prea putin interesante. Acestea sunt cateva dintre concluziile unui studiu pan-european privind obiceiurile telespectatorilor in perioada Craciunului, efectuat la solicitarea UPC, cel mai mare operator de televiziune prin cablu din Europa.

Studiul a fost realizat de compania de cercetari de piata Research International, care a efectuat 5.000 de interviuri in 11 tari in care UPC ofera servicii de televiziune prin cablu - Olanda, Franta, Austria, Polonia, Ungaria, Norvegia, Suedia, Belgia, Cehia, Slovacia si Romania (peste 8 milioane de locuinte in total).

Deoarece studiul ofera informatii valoroase in privinta diferentelor culturale ale clientilor sai de pe intregul continent, UPC va lua in considerare rezultatele acestui studiu de piata in elaborarea viitoarelor oferte comerciale.

Craciunul isi pierde semnificatia spirituala

Majoritatea europenilor considera ca programele de televiziune care contin scene de violenta ar trebui interzise in perioada Craciunului. Dar aceasta opinie nu este valabila si in cazul tinerilor; cu cat mai tineri sunt cei intervievati, cu atat mai mult toleranta fata de violenta la televizor este mai mare.

Doar in Suedia si in Romania majoritatea celor intervievati nu au fost foarte deranjati de violenta la televizor in perioada sarbatorilor de iarna.

Craciunul isi pierde tot mai mult din semnificatia sa religioasa. Desi toate tarile au raspuns ca prefera sa meara la biserica in loc sa urmareasca slujba de Craciun la televizor, mai mult de jumatate dintre cei intervievati nu fac nici una, nici alta.

Desi in multe tari este o veche traditie, europenii nu acorda importanta mesajului televizat de Craciun din partea presedintelui tarii. Peste 65% din repondenti cred ca acesta nici nu este important. Cu toate acestea, majoritatea polonezilor si norvegienilor urmaresc acest mesaj.

Nici programele sportive in direct nu se bucura de popularitate in perioada Craciunului: aproape 70% dintre europeni nu doresc sa vizioneze programe sportive in vacanta de iarna. Doar in Norvegia, o timida majoritate (50,4%) este in favoarea acestora.

Desi Europa de Est are o preferinta mult mai puternica pentru filmele clasice de Craciun decat Europa Occidentala, popularitatea filmelor clasice de Craciun ramane, in general, de neegalat. Filme consacrate cum ar fi "White Christmas" sau "A Christmas Carol" raman printre preferatele telespectatorilor din toata Europa.

Cele mai noi succese de casa de la Hollywood sunt vizionate mai ales de catre vest-europeni. Dupa filme, in topul preferintelor telespectatorilor urmeaza stirile, spectacolele de divertisment si emisiunile-concurs. Emisiunile sportive nu se afla in primele trei locuri ale topului preferintelor de Craciun.

Europa Centrala si de Est versus Europa de Vest

Acest studiu de piata releva diferentele culturale dintre tarile Europei Centrale si de Est si cele din Europa de Vest, precum si obiceiurile telespectatorilor in perioada Craciunului. Cei din Europa Centrala si de Est vor petrece, cu siguranta, mai mult timp in fata televizorului decat in restul anului, in vreme ce vest-europenii vor privi mai putin la televizor.

De asemenea, in Europa Centrala si de Est, programele de televiziune din perioada Craciunului sunt considerate substantial mai bune decat in restul anului. Aceasta opinie contrasteaza puternic cu cea a vest-europenilor, care cred ca programele de Craciun sunt mai proaste decat in restul anului.

Acest lucru poate explica faptul ca multi est-europeni (cu exceptia Poloniei) nu vor sa petreaca Craciunul fara televizor, spre deosebire de cele mai multe tari vest-europene, care prefera un Craciun departe de televizor.

UPC este cel mai mare operator european de comunicatii prin cablu, oferind servicii de televiziune prin cablu, internet si telefonie in 11 tari din Europa. Pe baza datelor centralizate la 30 septembrie 2004, reteaua europeana a UPC traverseaza aproximativ 13,6 milioane de locuinte si deserveste peste 10 milioane de clienti (RGU - revenue generating unit).

Acestia includ: 8,3 milioane de clienti ai serviciilor de televiziune prin cablu, 1,1 milioane clienti de internet si 465.000 clienti ai serviciilor de telefonie. UPC Broadband este o divizie a companiei UnitedGlobalCom, Inc. (UGC-NASDAQ: UCOMA).