Uzinele Roman si Tractorul au lansat ieri doua prototipuri de masini de exploatare forestiera. Tractorul U 833 forestier, de 89 cai-putere, si autotrenul de transport al lemnului realizat de societatea Roman, cu o putere de 410 cai-putere.

Cei doi producatori brasoveni, Roman si Tractorul, intentioneaza ca aceste noi masini cu capacitati performante sa intre in productia de serie in scurt timp si sa satisfaca nevoia stringenta a celor peste 650 de societati private din tara din domeniul exploatarii si prelucrarii primare a lemnului.

Asociatia patronala a forestierilor din Romania (ASFOR) este de parere ca societatile din acest domeniu au nevoie de reinnoirea utilajelor, fiind necesare 1.000 de tractoare si 250 de camioane noi, anual. Pentru exploatarea si transportul celor 20 de milioane de metri cubi de masa lemnoasa, cat se exploateaza anual de catre cele 650 de societati, se lucreaza cu 6.000 de tractoare si circa 2.

500 de trenuri forestiere. Din pacate, acestea din urma reprezinta o tehnologie invechita in mare parte, cu un grad de uzura de 20-30 de ani, in timp ce durata de viata a acestor utilaje ar trebui sa fie de 8 ani. "Industria forestiera romaneasca solicita sprijinul financiar al bancilor si chiar al Guvernului.

Dorim un ajutor din partea bancilor, un sistem de leasing accesibil, iar facilitatea pe care am dori sa o acorde Guvernul ar fi sa subventioneze macar partial dobanda leasingului", a declarat Ioan Sbera, presedintele ASFOR.