Surse guvernamentale ne-au declarat ca, in sedinta de joi, Executivul va suspenda actul normativ prin care a fost privatizata Societatea Nationala Tutunul Romanesc. Sursele ne-au spus ca masura va fi luata la cererea expresa a Fondului Monetar International.

Saptamina trecuta, reprezentantul rezident al FMI in Romania, Graeme Justice, a afirmat ca institutia pe care o reprezinta doreste o actiune hotarita impotriva marilor datornici la bugetul statului. SNTR avea la momentul privatizarii datorii la Fisc de 1.000 de miliarde de lei.

Reprezentantul FMI aduce in discutie privatizarea defectuoasa a societatii si cere Guvernului sa se opuna oricarei metode de reorganizare judiciara, fuziune, preluare sau altei scheme asemanatoare.

Istoricul unei privatizari strimbe

Dupa ce privatizarea cu holdingul Interagro al lui Ioan Niculaie a esuat, SN Tutunul Romanesc s-a intors la stat. Mai multe luni, toate fabricile au fost oprite, din cauza datoriilor neplatite catre bugetul de stat. In 2003, APAPS-ul lui Musetescu a scos-o la privatizare, iar contractul a fost semnat la inceputul lui 2004.

Cumparatorul a fost un consortiu al carui nume nu spunea nimic la acea vreme: Tobacco 2003 UE. Statul a incasat din vinzarea pachetului majoritar de actiuni al societatii 1,6 milioane de euro. Au fost sterse insa datorii de 1.000 de miliarde de lei, ceea ce inseamna circa 30 de milioane de dolari.

Scandalul s-a declansat atunci cind s-a aflat ca privatizarea SNTR a fost, de fapt, un troc imobiliar.

Presa a dezvaluit ca, pentru 1,6 milioane de euro, necunoscutul consortiu a cumparat, alaturi de fabricile societatii, un teren de 7 hectare intr-una dintre cele mai scumpe zone rezidentiale din tara, Baneasa. Teren care, potrivit unei evaluari guvernamentale, valora 13 milioane de euro.

APAPS a spus ca terenul nu era al societatii, dar Autoritatea de Control a lui Blanculescu, care a investigat privatizarea, a dovedit contrariul: terenul apartinea unei societati la care SNTR era actionar majoritar in momentul privatizarii, deci era, indirect, proprietarul terenului. Teren care, prin contractul de privatizare, a ajuns la respectivul consortiu.

Omul din umbra

Ulterior, presa a dezvaluit ca in spatele acestui consortiu s-ar afla fostul proprietar al SNTR, Ioan Niculaie, varianta pomenita zilele trecute si de unul dintre membrii actualului Guvern. Niculaie a negat insa.

Privatizarea a stirnit si suspiciunile celor de la FMI, care au cerut un audit international. Pe care l-a facut PricewaterhouseCoopers (PwC) si care a fost reluat, de alta firma, la cererea AVAS, pe motiv ca PwC ar fi facut auditul si la privatizarea cu Niculaie. Si Curtea de Conturi a plecat in control, verificind legalitatea privatizarii. Concluziile nu au fost inca anuntate.

Auditul pentru RAFO, in stand-by

La doar citeva zile dupa ce Cabinetul Tariceanu suspenda Ordonanta „RAFO“, ministrul Finantelor Publice, Ionut Popescu, anunta ca va comanda un audit privind viabilitatea RAFO si unul asupra efectelor pe care actul normativ aprobat de Cabinetul Nastase le-a produs deja.

Numai ca nu Ministerul Finantelor este institutia ce organizeaza selectia firmei care va face auditul, ci Autoritatea pentru Valorificare Statului, pentru ca institutia condusa de Mircea Ursache a devenit, prin preluarea creantelor, actionar al societatii onestene.

Ursache ne-a spus ca pina in prezent nu s-a intocmit caietul de sarcini in vederea organizarii selectiei publice de oferte pentru atribuirea auditului, dar ne-a confirmat ca AVAS va plati costurile operatiunii. „Va fi o reordonare a bugetului“, a afirmat acesta.

Mihai Nicut, Cristian Matache