Printre obiectivele incluse in programul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana se inscrie si introducerea sistemului 112 pentru apeluri telefonice de urgenta. Conform Hotararii de Guvern 227/2003, autoritatea desemnata pentru instalarea, operarea si intretinerea sistemului national 112 este Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), condus de generalul-locotenent inginer Tudor Tanase.

Actualul director a fost numit la conducerea STS in februarie 2001. Ultima avansare militara, de la general in rezerva cu doua stele la general activ cu trei stele, i-a acordat-o presedintele Ion Iliescu, in decembrie 2004. Acum cateva zile, pe biroul generalului Tanase era asezata, la vedere, fotografia premierului Tariceanu, iar poza presedintelui Basescu urma sa i se alature.

Presedintele Basescu anunta recent ca, dintre toti sefii serviciilor speciale, doar unul singur va fi mentinut in functie.

- In ce zone ale Romaniei functioneaza acum sistemul telefonic 112 si cand va fi el generalizat la nivel national?

- In prezent, sistemul functioneaza in 30 de judete. Chiar in aceasta luna va fi dat in folosinta in judetele Satu Mare, Bistrita-Nasaud, Gorj, Mehedinti si Valcea, iar in luna februarie in Olt, Caras-Severin, Tulcea, Hunedoara si Mures.

- Ce institutii pot fi contactate prin sistemul telefonic 112?

- In prezent sunt conectate Politia, Pompierii si Ambulanta. Pe baza unui act aditional la contract, vor mai fi conectate Jandarmeria, Protectia Civila si serviciul Antitero.

- Ambulanta este o institutie civila. Politia a fost demilitarizata, iar Pompierii vor fi si ei demilitarizati. De ce de administrarea sistemului 112 se ocupa o institutie militara?

- Serviciul 112 este o datorie a statului fata de cetatean. Pentru administrarea sistemului, STS a fost ales in calitatea lui de operator guvernamental care are experienta necesara in oferirea de comunicatii operative intre toate institutiile implicate la nivel national. In privinta demilitarizarii - ea reprezinta un proces previzibil si pentru STS. Eu sunt adeptul demilitarizarii STS!

- Pentru ce tipuri de evenimente putem telefona la 112?

- Pentru urgente. Urgenta inseamna orice situatie care impune interventia imediata a agentiilor specializate pentru a salva viata, proprietatea sau mediul inconjurator.

Asemenea situatii sunt, de exemplu, omorul, atacul armat, atentatul, tulburarea grava a ordinii si linistii publice, dezertarea, evadarea, traficul si consumul de droguri, explozia, accidentul cu victime, problemele medicale grave, incendiul sau inundatia.

- Intr-un caz simplu, de exemplu un hot care incearca sa fure pe strada poseta unei femei, nu este mai eficient sa se sune direct la Politie? Apelarea dispeceratului 112, care la randul lui apeleaza dispeceratul Politiei, nu intarzie interventia fortelor de ordine?

- Daca luam in considerare intreaga durata a oferirii serviciului de urgenta, de la apelul cetateanului pana cand el primeste serviciul solicitat, exista intotdeauna un set de functii standard care trebuie indeplinite. Indiferent de natura evenimentului, exista doua faze: receptionarea apelului si decizia asupra actiunilor de interventie.

Sistemul 112 asigura o retea complexa de comunicatii si transmisii de date care face posibila realizarea celor doua functii in paralel, aproape simultan. Interviul apelantului se face o singura data, indiferent de tipul urgentei solicitate. In plus, sistemul permite stocarea si prelucrarea ulterioara a datelor.

- De ce ar fi necesara prelucrarea ulterioara a datelor?

- In primul rand pentru ca fiecare institutie racordata la sistemul 112 sa-si poata elabora masuri profilactice, pe domeniul ei de activitate. Baza de date serveste si la identificarea autorilor de apeluri nejustificate (multe fiind glume proaste) care reprezinta acum 80 la suta din totalul telefoanelor pe care le primim. Asemenea apeluri pot fi sanctionate cu amenzi de la 1 la 5 milioane de lei.

Daca solicitarea se face de la un telefon cu abonament, nu exista nici o problema in identificarea apelantului. Daca solicitarea se face de la un telefon mobil cu cartela, baza de date pastreaza numarul de apel si "amprenta vocala" a solicitantului, care constituie si proba in justitie. In acest ultim caz, identificarea autorului apelului se face mai greu, dar e totusi posibila.

Tot in baza de date a sistemului 112 sunt memorate si traseele parcurse de masinile de interventie, care sunt urmarite prin GPS.

Am avut recent un caz mai deosebit - un echipaj de politie a fost acuzat ca a pretins mita, intr-un anumit punct din Bucuresti. Ca urmare, politistii respectivi au fost cercetati de sefii lor. Politia ne-a cerut inregistrarea traseului parcurs de acea masina. Analizand drumul masinii de politie, s-a vazut ca ea nu trecuse in acea zi prin acel punct.

- In alte tari apar situatii amuzante: cate un cetatean solicita ajutorul pompierilor pentru a-i recupera pisica urcata in pom si care de trei zile nu mai poate sa coboare. In Romania sunt asemenea cazuri? Cum le rezolvati?

- Avem si in Romania situatii atipice. De exemplu, un cetatean ne-a sunat sa ne spuna ca nu poate intra in sediul firmei unde lucreaza, din cauza unui roi de albine care se instalase la intrarea in cladire. Mai intai ne-am intrebat ce institutie ar trebui sa anuntam. Am decis sa anuntam pompierii, pentru ca ei au un echipament de protectie mai bun.

Pompierii ne-au spus ca pot trimite o masina, dar ca ei nu se pricep sa mute roiurile de albine. Am sunat dupa aceea la asociatia apicultorilor. Ei au trimis un specialist la pompieri si de acolo au plecat impreuna sa rezolve situatia.

Dar, ca principiu, daca o persoana ne roaga sa-i coboram pisica din copac, ii explicam acelui om ca situatia lui nu reprezinta, potrivit legii, o situatie de urgenta. Daca omul insista, ii putem face totusi legatura cu pompierii. Ei au dreptul sa decida, intr-un asemenea caz, daca se implica sau nu.