Cota unica la impozitul pe profit are meritul ca trateaza pe toata lumea la fel. In cazul facilitatilor acordate pentru diferite tipuri de asigurari, legislatia fiscala nu mai este insa la fel de neutra.

Eliminarea deducerilor suplimentare acordate celor care incheie polite private de sanatate sau isi asigura locuinta (in limita a 200 de euro anual) poate fi considerata un pret acceptabil pentru obtinerea avantajelor, mult mai mari, aduse de reducerea impozitului pe venit pana la o cota unica de 16%.

Facilitatile fiscale nu sunt pierdute insa decat de unii contribuabili si continua sa incurajeze anumite sisteme de asigurari in defavoarea altora. In ciuda cresterii riscului seismic si a varstei mari a multor cladiri din tara, romanii nu s-au ingramadit pana acum sa isi asigure locuintele, majoritatea imobilelor nefiind protejate in nici un fel.

De anul acesta, pentru cei care se gandeau totusi la o polita pentru casa, dispare si modestul stimulent fiscal al deducerii de 200 de euro acordat de vechiul cod fiscal. O facilitate asemanatoare era prevazuta anul trecut pentru asigurarile private de sanatate.

Acestea nu au functionat in fapt niciodata, legislatia ambigua si lipsita de norme de aplicare nepermitand companiilor specializate sa lanseze produsele respective. Atat asiguratorii, cat si asiguratii nemultumiti de serviciile din sistemul public isi puneau speranta in clarificarile legislative si in avantajul deducerilor fiscale pentru relansarea sistemului privat de asigurari de sanatate.

Modificarile aduse de noul guvern Codului fiscal elimina insa deducerea de 200 de euro. Nu o face totusi pentru toata lumea, facilitatea disparand doar in cazul salariatilor si fiind mentinuta pentru persoanele care obtin venituri din activitati independente.

"Vor avea de suferit si asigurarile de locuinte, insa un impact mult mai mare il va avea eliminarea deducerilor asupra asigurarilor private de sanatate", spune Tudor Moldovan, presedintele Asociatei Pensiilor Administrate Privat din Romania (APAPR).

Potrivit afirmatiilor sale, atata timp cat asiguratilor nu li se va permite nici sa transfere o parte din contributia la sistemul public catre sistemul privat, acestia vor fi descurajati sa incheie inca o asigurare de sanatate la o companie din piata. "Si societatile de asigurari isi pierd astfel interesul sa intre intr-o afacere in care numarul potentialilor clienti se reduce", afirma Moldovan.

Piata privata este descurajata si in cazul unei alte asigurari: cea pentru accidente de munca si boli profesionale. Toti angajatorii din tara au fost, pana acum, nevoiti sa plateasca la bugetul asigurarilor sociale de stat, prin casele de pensii, o suma egala 0,5% din fondul total de salarii, pentru a-si proteja angajatii de astfel de riscuri.

De la inceputul anului 2005, contributia obligatorie se diferentiaza in functie de riscul activitatii desfasurate, putand ajunge pana la 4% din fondul de salarii. "Cine mai este interesat sa incheie o asigurare la companiile private, unde nu beneficiezi de deductibilitate, daca statul te obliga sa o inchei la el.

Acum, trebuie create comisii tripartite la nivel judetean, sistemul va fi destul de complicat si totul se va face pe cheltuiala firmelor", precizeaza presedintele APAPR.

Neutralitatea legislatiei fiscale este distrusa si de singurele deduceri pe care aceasta le mai pastreaza: 200 de euro anual pentru contributia la schemele facultative de pensii ocupationale, atat pentru angajat, la impozitul pe venit, cat si pentru angajator, la calculul impozitului pe profit. Pana acum, nici acestea nu au functionat.

Reprezentantii societatilor de asigurari au acuzat in mai multe randuri faptul ca acordarea acestei facilitati este discriminatorie, de ea putand beneficia doar anumite categorii de salariati. Pana in momentul de fata, modificarile aduse legislatiei de catre noua putere nu elimina aceste discriminari.

Astfel, asigurarile de viata cu componenta de economisire pentru perioada pensionarii raman lipsite de facilitatile acordate schemelor de pensii ocupationale, desi produsele financiare sunt similare.

Asigurari private de sanatate

• Pana anul trecut, Codul fiscal acorda o deducere de cel mult 200 de euro anual tuturor celor care incheiau o asigurare de sanatate la o companie privata in conditiile legii. In lipsa unor clarificari aduse legislatiei, sistemul nu a functionat niciodata

• Din 2005, deducerea nu mai poate fi obtinuta de persoanele care obtin venituri din salarii

• Vor primi insa deducerea cei cu venituri din activitati independente, la globalizare.

Asigurari de locuinta

• Vechiul Cod fiscal permitea si deducerea cheltuielilor cu primele platite pentru asigurarea locuintei de domiciliu, in limita aceleiasi sume de 200 euro anual

• Facilitatea putea fi accesata la globalizare, dupa depunerea declaratiilor IVG

• Din 2005, potrivit modificarilor aduse Codului fiscal, deducerea primelor de asigurare pentru asigurarea locuintelor este eliminata; de ea nu mai beneficiaza nici o categorie de contribuabili.

Asigurari de accidente de munca si boli profesionale

• Toti angajatorii sunt obligati, din 2005, sa contribuie la bugetul asigurarilor sociale de stat cu 0,5%-4% din fondul de salarii (deductibil), in functie de gradul de risc al activitatii, pentru asigurarea angajatilor impotriva riscului de accidente de munca si boli profesionale

• Asigurari pentru riscuri similare ofera si societatile private de asigurari. Acestea nu sunt stimulate insa prin facilitati, fiind descurajate in schimb de obligatia contributiei la stat.