Cine nu a jucat pe calculatorul propriu, sau chiar la serviciu, gamesuri precum Tom Clancy's Rainbow Six, EverQuest, Silent Hunter III, Chessmaster, CSI sau Shadowbane? Care copil, adolescent sau chiar matur nu s-a regasit in pielea "eroului" din jocul Far Cry, care ucide "raul", sau cine nu si-a dorit ca, macar pe calculator, sa fie Prince of Persia si sa se lupte cu dusmanii? Putini stiu

insa ca multe dintre aceste "games"-uri sunt produse chiar la noi in tara.

O puternica firma de jocuri pe computer, care de altfel este filiala unui producator european de astfel de softwareuri, isi desfasoara activitatea la noi in tara si produce pentru piata mondiala jocuri deja celebre. Cateva statistici ne lamuresc de amploarea acestui domeniu software, destinat jocurilor.

In momentul de fata, in Romania, piata jocurilor PC atinge valoarea de 5 milioane de euro anual. Cu toate ca unora jocurile pe calculator li se par o copilarie, putini stiu ca industria vanzarilor acestor mijloace de distractie virtuala aduce profituri fabuloase.

Cifra de afaceri provenita din vanzarile jocurilor pentru PC-uri, pe plan mondial, s-a ridicat anul trecut la aproape 19 miliarde de dolari. In cea mai mare parte, productia romaneasca de jocuri de calculator este exportata, dat fiind faptul ca piata autohtona este prea putin interesata de achizitionarea sub licenta a unor astfel de produse.

Managerul uneia dintre cele mai puternice companii de la noi din tara producatoare de jocuri sustine ca 49% dintre jocurile produse in Romania sunt exportate in Europa, 47% iau calea Americii, restul lumii fiind interesata doar de 4% dintre jocurile procesate de "ai nostri".

Cum se naste un nou "game" pentru calculator?

Procesarea unui joc pentru calculator nu este deloc usoara, daca tinem cont de faptul ca, pentru definitivarea acestuia, el trece prin trei mari etape. Pana ce un joc poate fi considerat terminat, poate dura de la 11 luni la un an si jumatate, in functie de complexitatea acestuia.

Prima etapa a jocului este preproductia, adica conceperea scenariului, aceasta durand, la un joc de calibru mediu, trei luni. Urmeaza productia propriu-zisa, cand se pune in miscare toata echipa care participa la proiect. Aceasta parte a procesarii dureaza cel mai mult.

A treia, si ultima etapa, este cea in care graficienii ajusteaza jocul, finisandu-i si cel mai mic detaliu, si reprezinta in acelasi timp si cea mai migaloasa munca.

Romanii - informaticieni destepti pe bani putini

La realizarea unui joc care se preteaza la cerintele pietei actuale sunt angrenati laolalta circa 200 de colaboratori (angajati). Din punct de vedere al rolului fiecaruia dintre acestia, echipa este foarte "pestrita". Astfel, compartimentul de productie cuprinde programatori, game-designeri, graficieni, animatori, sunetisti si testeri.

Dupa cum bine se stie, informaticienii romani sunt foarte "vanati" de catre companiile de profil din strainatate, acestea incepand sa-si deschida filiale si in tara noastra.

Dupa unele pareri, plafonul de salariu sub care un informatician roman paraseste tara si alege o firma straina este de circa 1.500 de dolari. Cu alte cuvinte cei care doresc sa se ocupe de acest business la noi in tara trebuie sa asigure salarii de minimum 1.500 de dolari pe luna pentru fiecare informatician in parte.