Pentru prima data in Romania, o analiza atrage atentia in mod concret asupra numarului de branduri comerciale care apar in mass-media altfel decit in spatiile publicitare delimitate prin lege, beneficiind astfel de publicitate indirecta.

Recent, Monitoring Media a publicat rezultatele unei analize a principalelor cotidiene si a jurnalelor de stiri ale celor mai importante televiziuni. Analiza a fost facuta intr-o zi aleasa la intimplare, vineri, 7 ianuarie. Scopul acesteia a fost sa se vada cu cite nume comerciale se intilneste un consumator de media pe parcursul unei zile obisnuite.

Rezultatele sint spectaculoase: o persoana care a citit doar un ziar si a urmarit un singur buletin informativ principal pe 7 ianuarie a intilnit, constient sau nu, in medie, 197 de mentionari de branduri comerciale.

In ziua monitorizata, in cele sase publicatii analizate (“Adevarul”, “Libertatea”, “Evenimentul zilei”, “Jurnalul National”, “Romania libera” si “Ziua”) s-au mentionat in total 352 de branduri, in timp ce la principale jurnale ale celor patru televiziuni analizate (Antena 1, Prima TV, PRO TV si TVR) au fost in total 553 branduri/logouri.

Peste 28% din totalul articolelor din ziua analizata au continut cel putin o mentionare comerciala, iar in cazul televiziunilor, in 45% din totalul stirilor jurnalului principal a existat cel putin o mentionare comerciala.

Doua stiri s-au aflat in atentia majoritatii jurnalelor si publicatiilor supuse studiului, ambele continind informatii din comunicate PR: Vinzarile Dacia in Romania si actiunea umanitara a McDonald’s, dedicata victimelor catastrofei din Asia. “Ziua” a fost singurul cotidian care a marcat special comunicatul actiunii umanitare McDonald’s.

In schimb, Antena 1 a prezentat pe larg comunicatul Dacia, mentionind intr-o sigura stire 13 branduri. Toate jurnalele sportive au prezentat stirea in care era anuntat un furt din casa fotbalistului Ionut Lupescu. In afara de PRO TV, toate celelalte televiziuni au prezentat furtul folosind exprimarea “adidasii lui Lupescu”.

Publicitatea indirecta este foarte greu de evitat

Publicatia in care au aparut cele mai putine articole avind cel putin o mentionare comerciala a fost “Evenimentul zilei”, cu 22% din totalul articolelor, de partea cealalta a listei aflindu-se “Ziua”, cu 33% din total. In cazul televiziunilor, cele mai putine stiri cu cel putin o mentionare comerciala au fost difuzate de PRO TV (28%), iar cele mai multe de Antena 1 (60%).

Dintre toate aceste “scapari”, in cazul televiziunilor sint citeva care nu prea pot fi evitate.

La conferintele de presa, de exemplu, apar intotdeauna si siglele celorlalte posturi. La fel, logo-urile care apar pe hainele interlocutorilor sau pe sticlele de pe mese nu pot fi eliminate. In rest, majoritatea pur si simplu “apar in cadru”, de cele mai multe ori echipa neavind timpul necesar pentru a se feri de sigle, bannere sau alte materiale promotionale.

In cazul publicatiilor, au aparut foarte des nume de banci, nume ale unor televiziuni, precum si ale firmelor implicate in diferite articole de investigatii.

In acest articol apar numele a 14 branduri (printre care si “Evenimentul zilei”), in total fiind 23 de mentionari comerciale.