Proiectul innoirii parcului auto, elaborat de fostul guvern pe ultima suta de metri, s-a dovedit a fi doar unul realizat pentru castigarea electoratului.

Cu toate ca era prevazut sa se finalizeze pana la 30 iunie a.c., termenul a fost prelungit pana pe 30 noiembrie a.c., pentru ca banii sa fie virati in conturile producatorilor sau importatorilor in luna decembrie a acestui an, ne-au declarat surse din Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor.

Proprietarii de autoturisme vechi care aveau de gand sa se inscrie in programul de stimulare a innoirii parcului auto, care prevedea acordarea unui avans de 30 milioane de lei in schimbul casarii masinii vechi, mai au de asteptat pana sa beneficieze de aceasta suma. Asta pentru ca termenul initial de intrare in vigoare a ordonantei modificate a fost prelungit, fara a se preciza o data fixa.

Mai mult, daca inainte nu se stia suma alocata, directorul fondului de mediu, Gheorghe Papuc, ne-a declarat ca acest fond este in valoare de 450 miliarde de lei. La un calcul simplu, reiese ca, in acest an, doar 15.000 de proprietari de masini uzate vor beneficia de cele 30 milioane de lei.

Deocamdata, nici un producator sau importator nu a trimis documentatia aferenta proiectelor de mediu, dosar care trebuie sa faca dovada capacitatii de a produce sau de a comercializa autoturisme noi.

Legislatia ramane neclara

Legislatia care ar trebui sa reglementeze aceasta situatie este inca neclara chiar si pentru cei care intentioneaza sa aplice acest program. Reprezentatul producatorului Daewoo, Valeriu Garlea, considera ca nu se stie precis de unde si cum vor incasa cuantumul de 30 milioane de lei.

Celalalt producator autohton, Dacia, nu s-a decis inca sa aplice, fiind in asteptarea unor precizari din partea autoritatilor. Totodata, problemele aparute la noile masini Logan ar putea avea un efect negativ asupra posibilitatii ca Dacia sa fie cel care ar putea atrage cat mai multe cereri.

In ceea ce priveste numarul importatorilor si furnizorilor, Papuc ne-a declarat ca ar fi vorba de 300 in toata tara, cand de fapt numarul real nu este mai mare de 20. Ordonanta are inca sincope si in ce priveste atributiile unitatilor de casat, care nu dispun de fondurile necesare.

In acest scop, marti va avea loc o intalnire la care vor participa experti si directori de la Remat, in vederea punerii in aplicare a precizarilor din ordonanta.

Un program similar s-a aplicat in etape si in tarile europene

In functie de rezultatele obtinute, programul ar putea fi reluat si in anii viitori, avand in vedere ca acest model de innoire a parcului auto functioneaza si in tarile europene. "In tarile comunitare, modelul s-a aplicat pe etape, lucru care ar putea fi preluat si de tara noastra.

In prezent, din informatiile noastre, programul se mai desfasoara in Italia si Spania", ne-a declarat Marius Carp, vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.