Autoritatea de concurenta investigheaza mai multe cazuri de intelegere la pret intre frmele de pe piata. Unele devieri de la libera concurenta au fost dovedite si s-a lasat cu amenzi, la altele se string inca probe. Orice astfel de intelegere ne diminueaza sansele de a cumpara produse mai ieftine.

Aparitia in presa, la sfirsitul anului trecut, a unor sefi de patronate care anuntau marirea preturilor la preparatele din carne din cauza majorarilor tarifelor la energie si gaze a fost interpretata de Consiliul Concurentei drept o incercare de realizare a unor intelegeri de pret.

Presedintele consiliului, Mihai Berinde, a declarat ca anticiparea unui anumit nivel al majorarii preturilor si chiar comunicarea intentiei de majorare din partea asociatiilor conduce in mod logic la concluzia recurgerii la o practica anticoncurentiala concertata, cu efecte negative asupra consumatorilor.

Desi nu a dat un exemplu concret, Consiliul Concurentei a fost bombardat de critici mai ales din partea asociatiilor patronale din industria alimentara. „Berinde nu stie nimic“, „Consiliul, in loc sa se ocupe de ajutoare de stat, se implica in domenii unde nu are competenta“, s-a putut auzi din partea unora dintre sefii de patronate.

Carburanti

Cea mai noua investigatie este legata de o eventuala intelegere la preturile de la pompa practicate de cei sapte mari operatori de pe piata - Petrom, OMV, MOL, Shell, Rompetrol, Agip si Lukoil.

Dupa ce toate companiile au scumpit la inceputul anului carburantii cu 500-800 de lei pe litru, fara vreun anunt prealabil, consiliul a cerut date lamuritoare tuturor, referitoare la motivele majorarii de pret. Berinde a spus ca atitudinea companiilor, de a scumpi in acelasi timp si cu aceeasi valoare, bate la ochi si de aceea a cerut datele respective.

Benzinarii au exclus orice intelegere, spunind ca se ajunge la preturi apropiate din cauza costurilor care sint aproximativ la fel. Investigatia continua. „Avem nevoie de dovezi puternice“, a spus Berinde.

Sectorul bancar

In 2002, consiliul a declansat o investigatie privind o eventuala intelegere a marilor banci de a percepe acelasi comision la retragerile de numerar de la ATM-uri, in cazul altui bancomat decit cel al bancii care a emis cardul. Concomitent, o alta investigatie a fost demarata la cei doi „fabricanti“ de carduri Visa si Mastercard.

Motivul a fost stabilirea comisioanelor pentru tranzactiile realizate la punctele de vinzare unde se poate plati cu cardul. Si aici, consiliul a sesizat o eventuala incalcare a Legii Concurentei si a decis comasarea celor doua investigatii.

Visa si Mastercard au cerut exceptarea activitatii lor (bazata pe reguli proprii, la nivel international) de la prevederile articolului 5 al Legii Concurentei.

Investigatia este in curs.

Imobiliare

Un alt exemplu de actiune a consiliului, de data aceasta cu efecte, s-a desfasurat in sectorul imobiliar. Pentru fixarea in comun a unui nivel minim al comisionului, 32 de agentii imobiliare din Braila au fost sanctionate cu amenzi de peste 500 de milioane de lei. Acestea au fost de acord ca in activitatea desfasurata sa practice acelasi nivel al comisionului - 2,5% plus TVA.

Consiliul a considerat ca intelegerile intervenite intre agentiile imobiliare au avut ca efect denaturarea concurentei intre acestea, clientii fiind privati de posibilitatea de a beneficia de serviciile respective la comisioane mai mici.

Tichete de masa

Tot cu amenzi s-a lasat si investigatia pe piata tichetelor de masa. Anul trecut, opt societati emitente de tichete de masa au fost gasite vinovate pentru incalcarea Legii Concurentei, prin fixarea in comun a nivelului minim al comisionului solicitat angajatorilor. Accor Services S.A., Blueticket Romania S.R.L., Cheque Dejeuner Romania S.R.L., Cuget Liber Poligraf S.A., Hungastro S.A.

, International Financial Services S.A., Proserv S.R.L. si Sodexho Pass S.R.L. au fost sanctionate de Consiliul Concurentei cu amenzi in valoare totala de peste 47 de miliarde de lei.

Ciment

Una dintre cele mai cunoscute investigatii ale consiliului se refera la o eventuala intelegere la pret intre cei trei mari producatori de pe piata cimentului, Carpatcement, Holcim si Lafarge. Investigatia a fost declansata in martie 2001 si nu a fost finalizata. Banuielile Consiliului au fost intarite si de pozitia Guvernului.

Trei ministri ai cabinetului Nastase, cei de la Economie, Finante si Transporturi, au prezentat o informare potrivit careia cei trei producatori vind consumatorilor autohtoni ciment cu 80 de dolari/tona si il exporta cu 24 de dolari/tona.

Producatorii de ciment au respins acuzatiile. Ei spun ca pretul practicat pe piata interna este cu 5-10% mai mic decit cel din statele central si est-europene. Iar pretul de 80 de dolari/tona, la care faceau aluzie cei trei ministri, este de fapt cuprins intre 50 si 55 de dolari. Investigatia nu s-a terminat.

Cum ne influenteaza Consiliul buzunarul

Consiliul Concurentei desfasoara activitati in principal pe doua paliere, iar ambele tipuri de actiuni ne afecteaza pe toti. Primul se refera la oportunitatea si controlul ajutoarelor de stat de care beneficiaza companiile de pe piata.

Consiliul decide daca ajutoarele de stat acordate sint legale, conforme cu normele Uniunii Europene in domeniu, si este cel care avizeaza (pozitiv sau negativ) orice cerere de ajutor de stat. Populatia este influentata mai mult indirect, pentru ca ajutorul presupune neincasarea sumelor de bani datorate bugetului de anumite firme, iar bugetul inseamna toti contribuabilii.

Pe al doilea palier, consiliul se ocupa de inlaturarea oricaror practici anticoncurentiale, adica a oricaror intelegeri intre actorii de pe o piata.

Cetatenii sint influentati de data aceasta direct pentru ca, in cazul intelegerii la pret, dispare sansa fiecaruia de a achizitiona un bun sau serviciu la un pret mai mic, pret care ar fi putut fi obtinut daca intre vinzatori nu ar fi existat nici un fel de intelegere.

In cazul in care consiliul dovedeste o intelegere anticoncurentiala, amendeaza fiecare firma cu pina la 10% din cifra de afaceri.

Mihai Nicuţ, Cristian Matache