Schimbarea puterii a bulversat, intotdeauna, Administratia publica locala, fiecare dintre guverne fiind preocupat sa-si puna propriii oameni in teritoriu si sa-i zboare din functii pe cei vechi. Asa s-au nascut conceptele de pedeserizare, cederizare si, apoi, pesedizare.

Daca pana in 1999 nu exista un cadru legal, odata cu Legea functionarilor publici, sefii directiilor descentralizate ar fi trebuit sa fie aparati de orice schimbare de putere. S-a vazut insa ca nimeni nu a fost interesat sa respecte in vreun fel aceste prevederi. In 2000, dupa ce PSD a castigat alegerile, a schimbat toti oamenii fostei guvernari, instalandu-si clientela politica in toate judetele.

A ramas celebra capcana pe care Viorel Hrebenciuc a intins-o PNL, cerand o lista cu toti liberalii cu functii de conducere in teritoriu, chipurile pentru a-i proteja. Imediat dupa ce PNL a facut aceasta lista, toti oamenii partidului au fost schimbati din functii si inlocuiti cu pesedisti. Acum, noua coalitie guvernamentala vrea sa procedeze similar, desi Alianta D.A.

a promis, in campanie, ca va respecta legea, fara sa tina seama ca toate functiile de conducere trebuie ocupate prin concurs, indiferent de apartenenta politica. O circulara emisa de catre secretarul general al Guvernului, trimisa in teritoriu saptamana trecuta, impartea functiile executive din judete dupa rezultatele obtinute la parlamentare de catre PNL, PD, UDMR si PUR.

Mihai Voicu, secretarul general al Guvernului:

Circulara de impartire a posturilor e "orientativa"

Liderii Aliantei D.A. au declaratii contradictorii cu privire la circulara trimisa, saptamana trecuta, in teritoriu, privitoare la impartirea functiilor la nivel judetean. Presedintele PD Emil Boc sustine ca acest document nu este insusit de Alianta. "Am auzit de aceasta circulara, dar este un document intern al PNL. Ea nu a fost insusita de Alianta", ne-a declarat Boc.

El a precizat ca unele posturi de conducere la nivel judetean nu au fost ocupate prin concurs si, in consecinta, in aceste situatii, directorii vor fi schimbati. "E o nebunie!", a conchis presedintele democrat.

Pe de alta parte, autorul circularei, secretarul general al Guvernului si al PNL, Mihai Voicu, sustine ca "principiile" din document au fost convenite la nivelul coalitiei guvernamentale. "Nu se pune problema ca legile sa fie incalcate si oamenii sa fie abuziv inlocuiti din functie. Vom face ochiul mare pe lege.

Dar, pe de alta parte, nu putem sa nu ne gandim ca unii oameni au fost numiti in functii acum doi-trei-patru ani si ne temem ca nu ne putem aplica programul guvernamental in teritoriu", ne-a declarat Voicu. El sustine ca si procentele de impartire a functiilor de conducere mentionate in circulara sunt "orientative" si ca nu vor fi aplicate "in absolut".

Schimbarea denumirii institutiilor - metoda brevetata de PSD pentru schimbarea functionarilor publici

Un functionar sigur pe post este incomod pentru prefectul, primarul sau ministrul numit politic. Asa ca multi alesi sau demnitari au "uitat" sa organizeze concursurile de titularizare. Legea permite ca, pana la organizarea concursurilor, detinatorii posturilor sa poata fi delegati in functii de seful institutiei pe un mandat de sase luni, care poate fi prelungit.

Daca acest concurs se amana pana la Pastele Cailor, legea nu prevede nici o sanctiune. La Autoritatea Nationala a Vamilor, de pilda, delegarile tuturor directorilor s-au prelungit din 6 in 6 luni, timp de 4 ani.

"Mihai Tanasescu a incalcat legea cu buna stiinta, pentru ca ii era mai comod sa lucreze cu niste oameni santajabili, pe care ii putea schimba la prima suparare", sustine Vasile Marica, presedintele Uniunii Nationale a Functionarilor Publici.

Angajatii Agentiei Nationale a Functionarilor Publici spun ca Autoritatea Nationala a Vamilor ar fi vrut sa organizeze concurs, dar a fost impiedicata de niste procese.

Cazuri de functionari publici de conducere cu mandat prelungit din 6 in 6 luni timp de cativa ani se intalnesc si in alte institutii centrale, primarii si prefecturi, fara ca organizarea concursurilor sa fi fost impiedicata de vreun proces. Cate din cele 12.

000 de posturi de conducere existente la nivelul intregii tari sunt ocupate de functionari publici prin concurs si cate prin delegare, nu se stie. Agentia Nationala a Functionarilor Publici nu are o astfel de statistica, dar promite ca va furniza un procent dupa ce baza de date va fi procesata. Functionarii publici instalati pe baza de delegare pot fi schimbati fara nici o problema de noua putere.

Dar cei care ocupa aceste functii prin concurs pot fi inlaturati doar "convingandu-i" sa-si dea demisia. Surse din Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca afirma ca, in unele judete, exista deja presiuni asupra unor directori pentru "alegerea caii amiabile".

Pentru cei care nu vor vrea sa demisioneze exista, se pare, un artificiu utilizat si de PSD in 2000 - schimbarea denumirilor institutiilor, a functiilor si a atributiilor acestor functii. "Organigrama unei institutii se modifica usor. De pilda, un departament de comunicare poate fi transformat in departament de relatii publice si mass-media.

Alte atributii inseamna alt concurs pentru ocuparea functiei de director", ne-au declarat surse din agentie. Aceste artificii pot fi atacate in instanta de cei care isi vor pierde posturile, dar un proces de acest gen poate dura si cativa ani.

Uniunea Nationala a Functionarilor Publici a cerut, in urma cu doi ani, adoptarea unei legi care sa interzica functionarilor sa faca parte dintr-un partid politic. Initiativa a fost initial respinsa de guvernul Nastase.

Apoi, la sfarsit de mandat, s-a convenit organizarea unui referendum in randul functionarilor publici in care acestia sa se poata exprima daca sunt sau nu de acord sa fie apolitici (ar fi fost o premiera definirea unui statut al unei categorii profesionale prin referendum!). Au venit insa alegerile si referendumul nu a mai fost organizat.

Chiar daca sunt numiti potrivit legii pe o perioada de 4 ani,

Inspectorii scolari generali - presati sa-si dea demisia de noua Putere

In prezent, toti inspectorii generali sunt numiti prin concurs

Noii prefecti au inceput sa faca presiuni asupra inspectorilor scolari generali pentru ca acestia sa-si dea demisia. Ceea ce nu stiu domnii prefecti ai actualei Puteri este ca cei ce conduc inspectoratele scolare nu sunt numiti "pe baza de algoritm", ci in baza Legii invatamantului si a Statutului personalului didactic, prin concurs pe o perioada de 4 ani.

"Pixurile jos si prezentati rapoartele de gestiune pentru ca eu nu pot lucra cu pesedistii", i-a spus noul prefect de Teleorman inspectorului scolar general Ioana Panagolet si altor reprezentanti ai serviciilor descentralizate.

Inspectorul scolar general de Teleorman a dat concurs pentru acest post in 2004 si, are dreptul, potrivit legii, sa-l ocupe pana in 2008, in cazul in care nu va face gafe monumentale. "M-am simtit jignita ca mi s-a cerut asa ceva", ne-a spus inspectorul scolar general de Teleorman. Si la Bihor e tambalau. "Mi s-a spus ca cei implicati in campania electorala a PSD trebuie sa paraseasca functia.

Eu cred ca este gresita aceasta incercare excesiva de politizare a invatamantului si nu cred ca noul ministru al Educatiei va putea stopa aceasta lupta impotriva pesedistilor din invatamant. Eu am o anumita varsta si o anumita reputatie in invatamant si nu accept sa fiu dat afara, mai bine imi dau demisia", ne-a declarat inspectorul scolar general de Bihor, care are mandat tot pana in 2008.

Ministrul Mircea Miclea a precizat ca va respecta legea si nu va schimba nici un inspector scolar general inainte de a-i expira mandatul.

Seful de la Fisc din Constanta - numit in functie in urma unui concurs de imprejurari

Targuiala descentralizatelor a facut la Constanta o singura victima: seful de la Fisc, debarcat imediat dupa vizita ministrului de Finante, Ionut Popescu.

Concursul de imprejurari prin care Vasilica Mihai, membra PNL, a fost proaspat numita pe postul de director al Directiei Finantelor Publice Constanta ne-a fost explicat astfel de catre Biroul de presa al institutiei: "La noi a fost o situatie mai speciala.

Directorul nostru, Claudiu Ristea, a fost detasat la minister, facand rocada cu Catalin Doica, cel care a ocupat pana acum postul timp de un an si doua luni. Detasarea sa a expirat pe 15 ianuarie, astfel ca in functie a fost numita Vasilica Mihai. Nu, nu a fost nevoie de concurs, v-am spus, la noi a fost alta situatie...".

Foarte dorite de politicienii locali cu veleitati de manager au fost posturile in ministere. De aceea, filialele de partid au asteptat completarea echipelor de la Bucuresti pentru a sti pe ce oameni pot conta la institutiile descentralizate. Posturile de conducere din teritoriu vor reveni partidelor in functie de algoritmul guvernamental.

Astfel ca un ministru liberal, de pilda, nu va fi pus sa lucreze cu un subordonat de alta culoare politica. Exceptia o va constitui la Constanta Garda Financiara, care a fost atribuita in urma impartelii Partidului Democrat. Si viitorul sef al IPJ Constanta ar putea fi tot un simpatizat al PD: actualul sef al Politiei Medgidia, coleg de facultate cu ministrul Internelor, Vasile Blaga.

Procentual, tortul descentralizatelor se va imparti astfel: 53% apartine PNL, 32% - PD, iar restul va fi PUR.