In loc sa aiba acces la laboratoarele de informatica din scoli, elevii sint nevoiti sa mearga la Internet café. Pe de alta parte, profesorii nu stiu sa lucreze cu computerul, motiv pentru care nu folosesc laboratoarele de informatica in predarea lectiilor. Acestea sint concluziile la care au ajuns mai multi profesori universitari si reprezentanti ai inspectoratelor scolare.

Peste 80 de milioane de dolari, aceasta este suma pe care statul roman a investit-o in ultimii trei ani in informatizarea liceelor si in pregatirea profesorilor pentru a preda cu ajutorul computerului. De pomana, sustin reprezentantii inspectoratelor scolare. „Exista retele de calculatoare in scoli si licee, dar ele sint inchise mai tot timpul, iar elevii merg la Internet café sa lucreze pe PC.

Din aceast motiv si din cauza programelor neadecvate din scoli, banii investiti in informatizarea scolilor se vor duce pe Apa Simbetei, fiindca viata unui calculator este de trei-cinci ani“, a declarat pentru Rompres profesorul universitar Mihai Jalobeanu, de la Universitatea „Vasile Goldis„ din Arad, prezent la sfirsitul saptaminii trecute la seminarul „Resurse IT in educatie“, desfasurat la

Focsani.

Diferente intre raportarile ministerului si starea de fapt

Participantii la seminarul organizat de Inspectoratul Scolar Vrancea au ajuns la concluzia ca profesorii de alte specialitati decit informatica care nu stiu sa lucreze cu un calculator reprezinta cea mai mare piedica in introducerea e-learning-ului (n.r. - predarea lectiilor cu ajutorul computerului).

„Din discutiile cu profesorii si cu elevii prezenti, a reiesit o mare diferenta intre raportarile si studiile oficiale efectuate la comanda MEC si starea de fapt.

Asemenea raportari «fals pozitive» ascund, de fapt, problemele reale din sistem, cum ar fi procesul insuficient de instruire si de implicare a profesorilor in proiect si lipsa de transparenta a cheltuirii fondurilor publice, care nu permit in consecinta implementarea unor contramasuri eficiente“, se arata intr-un comunicat al Inspectoratului Scolar Vrancea.

La rindul sau, Radu Jugureanu, reprezentantul Siveco Romania, firma care s-a ocupat de informatizarea liceelor, a prezentat o statistica din care rezulta ca, in 2000, 7% dintre profesori stiau sa lucreze cu PC-ul, in timp ce la finele lui 2004 rata crescuse la 20%.

Emil Onea, inspectorul de informatica din cadrul Inspectoratului Scolar Vrancea, a cerut sa li se dea liceelor libertatea de a alege programele informatice folosite. „Vrem libertatea de a alege ce programe vrem noi. Nu vrem comunism informatic“, a spus Emil Onea.

Reprezentantii MEC, cei care au incheiat contracte de zeci de milioane de dolari cu firma Siveco pentru informatizarea liceelor, sustin ca proiectul este unul de succes. Dar, in acelasi timp, recunosc faptul ca 40% dintre profesorii care au urmat un curs de specializare pentru predarea lectiilor cu ajutorul computerului au repetat procesul de initiere, pentru ca nu acumulasera cunostinte. „20.

000 de profesori au fost instruiti pentru a folosi sistemul e-learning. Peste patru saptamini, o alta echipa va merge sa evalueze cunostintele profesorilor“, ne-a declarat Traian Ionescu, director pentru informatizare in cadrul MEC.