Tragedie aviatica in Padurea Ciric

de MIRELA CIMPOI, ION ALEXANDRU, EDUARD PASCU     Jurnalul National
Vineri, 28 ianuarie 2005, 0:00



Avionul, un Turbolet 410, de provenienta ceha, apartinea unei societatii de aviatie Farnair-Ungur din Ungaria, transporta corespondenta pe ruta Bucuresti – Iasi – Budapesta si avea la bord un pilot si un copilot.

INCENDIU. Pompierii de pe Aeroportul International Iasi au sosit primii la fata locului, pe soseaua din padurea Ciric, si au precizat ca au stins incendiul provocat de prabusirea aparatului de zbor. Lazar Stefan, seful Departamentului de Pompieri Iasi, a precizat ca inca nu se cunosc cu exactitate cauzele producerii acestei tragedii.

"Se studiaza in prezent cauzele producerii accidentului aviatic. La fata locului au ajuns pompierii aeroportului, pentru a stinge un incendiu de mici proportii izbucnit in momentul impactului aparatului cu solul".

MANEVRE. Aparatul de zbor, tip Cargo, era de fabricatie ceheasca, de capacitate mica, si, in momentul producerii tragediei, transporta aproximativ 450 de kilograme de scrisori si colete postale. Autoritatile sunt de parere ca vremea nefavorabila a contribuit decisiv la producerii acestui accident.

Se pare ca avionul a inceput sa piarda altitudine, motiv pentru care pilotul ar fi incercat o aterizare fortata pe Aeroportul Iasi. Manevra nu i-a iesit din prima, motiv pentru care a intors, pentru a mai incerca o data. In acel moment, este posibil ca avionul sa fi prins gheata pe aripi, ceea ce a condus la imposibilitatea pilotului de a mai controla aparatul de zbor.

Martorii care locuiesc in imediata apropiere a locului prabusirii au precizat, la randul lor, ca, in jurul orei 8:00 au auzit zgomotul motorului avionului la o altitudine de cateva zeci de metri deasupra acoperisurilor caselor.

Unul dintre acesti martori sustine ca a iesit in curte si ca a observat cum avionul zbura inclinat, apoi si-a revenit, dupa care a intrat in picaj, prabusindu-se la 400 de metri de aeroport.

VARIANTE. O alta varianta ar fi aceea a unei erori de pilotaj. "Este foarte posibil sa fie vorba si despre o eroare de pilotaj. Avionul ar fi venit gresit la aterizare, dupa ce a intrat intr-un nor foarte jos si a lovit un copac, prabusindu-se", a declarat presedintele Consiliului Judetean Iasi, Lucian Flaiser.

Anchetatorii mai spun ca cei pilotii nu au putut vedea pista, din cauza conditiilor meteo nefavorabile, motiv pentru care au ratat aterizarea. La cateva minute de la producerea accidentului, pompierii militari sositi la fata locului au anuntat Spitalul Judetean Constanta, care a trimis in zona o ambulanta dotata pentru interventii.

Cu toate acestea, medicilor de pe ambulanta nu le-a fost permis accesul la fata locului decat dupa ce pompierii au anihilat incendiul. Colonelul Vieriu Costache, comandantul Unitatii de Jandarmi Iasi, ne-a declarat ca accesul in zona a fost restrictionat, deoarece exista pericolul ca scurgerile de kerosen din rezervoarele aeronavei sa provoace o explozie devastatoare.

CADAVRE. In jurul orei 11:30, echipele de descarcerare ale pompierilor militari au reusit sa scoata din interiorul aparatului de zbor cadavrele carbonizate ale pilotului si copilotului. Acestea au fost urcate in ambulanta si transportate la Serviciul de Medicina Legala Iasi, unde se va efectua o autopsie.

Totodata, jandarmii si echipele de anchetatori sosite la fata locului au inceput sa intre in zona impadurita din imediata apropiere a locului prabusirii, pentru a cauta eventuale ramasite (avand in vedere faptul ca, in urma impactului, bucati din aparatul de zbor s-au imprastiat pe o suprafata destul de mare) si pentru a conserva urmele.

TRASEU. Aeronava ceheasca Turbolet L410 apartine societatii maghiare Farnair-Ungur si fusese inchiriata de societatea de transport aerian Eurojet. Avionul colectase de pe Aeroportul din Timisoara aproximativ 20 de kilograme de corespondenta, dupa care a decolat cu directia Bucuresti.

Avionul a ajuns pe Aeroportul International Bucuresti Baneasa in jurul orei 7:00, de unde a mai ridicat corespondenta, iar la ora 7:15-7:20 si-a luat zborul in directia Iasi. Cursa charter transporta peste 450 kilograme de trimiteri postale (saci Prioripost, trimiteri prin curierat rapid extern, corespondenta interna si externa prioritara). Toata corespondenta era asigurata.


DESPAGUBIRI PENTRU COLETE. Compania Nationala Posta Romana sustine ca o mare parte din corespondenta a ramas intacta dupa prabusirea avionului si ca aceasta va fi trimisa la destinatari cat de repede posibil. In ceea ce priveste corespondenta distrusa sau deteriorata vor fi acordate despagubiri.

Conducerea Postei Romane asteapta rezultatele anchetei desfasurate de politie si procurori, pentru a stabili cu exactitate cantitatea de corespondenta distrusa.

Mai mult, Posta Romana sustine ca stie exact cine sunt expeditorii corespondentei aflate in avionul care s-a prabusit. Din luna noiembrie a anului trecut, Posta Romana transporta trimiterile de posta rapida cu o cursa charter, pentru indeplinirea timpilor de circulatie stabiliti de normele internationale.

De obicei, acest tip de transport se efectueaza pe durata unei saptamani, de luni pana sambata, in intervalul orar 21:30–10:00. Zborurile sunt programate pe relatiile Bucuresti – Timisoara si retur, Bucuresti – Cluj si retur si Bucuresti – Iasi si retur.

Aceste zboruri destinate, exclusiv transportului de marfa, sunt efectuate de o aeronava de tip Turbolet 410, in baza unui contract incheiat cu firma Eurojet, aleasa dintre mai multe firme recomandate de Autoritatea Aeronautica Civila Romana.

LET-410, AVION DE PRODUCTIE CEHA. Ministerul Transporturilor precizeaza ca aparatul era de tip LET-410, inmatriculat HA-LAR si operat de compania ungara Farn Air. Avionul, de productie ceha, este o aeronava usoara, conceputa pentru activitati utilitare. Aparatul este un bimotor cu o lungime de 13,6 metri si o anvergura a aripilor de 17,5 metri.

Poate atinge o viteza de 380 de kilometric pe ora si are o capacitate de 19 locuri sau o incarcatura maxima de 6,4 tone.

VICTIMELE ACCIDENTULUI. "Cadavrele celor doua victime au fost depuse la morga Spitalului "Sf. Spiridon" din Iasi, urmand ca in urma necropsiei sa fie stabilita cauza mortii", ne-a declarat inspectorul principal Madalin Taranu, purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean de Politie Iasi.

In jurul orei 12:00, anchetatorii au reusit sa stabileasca identitatea pilotului si copilotului decedati in tragicul accident. Acestia sunt Sebok Gyozo (comandant), respectiv Cziraki Peter (adjunct), ambii cetateni unguri.

Printre resturile avionului a fost gasit insa si un pasaport apartinand unui cetatean pe nume Grigoriu Costel, domiciliat in Targu Frumos, judetul Iasi, anchetatorii fiind de parere ca respectivul act de identitate s-a aflat printre corespondenta ce urma sa fie distribuita postei iesene.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


210 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță
Ar trebui să-mi fie rușine că vreau să călătoresc în pandemie? Despre „travel shaming” și „călătoriile ne-esențiale”

Schimbările RCA la decontarea directă ar putea fi inutile și costisitoare: Cât costă acum acest serviciu și ce pericol este în proiectul de OUG inițiat de autorități

Elicoptere grele pentru IGSU: Lockheed Martin propune 12 elicoptere Black Hawk construite în Polonia și cu mentenanța la Romaero pentru 273 milioane de euro / Ce alte oferte au fost depuse

Cum a început „nebunia Ivermectinei” în România și ce știm până acum despre acest medicament. Medic: Nu trebuie să plecăm de la ideea că e miraculos înainte să i se demonstreze clar eficiența

De ce nu are România credite bancare pentru studenți? Cum funcționează un asemenea mecanism în alte state

Ce conține o doză de vaccin Pfizer, în afară de ARN mesager: Grăsimi, sare și zahăr / La ce folosesc ”ingredientele”

Claudiu Năsui i-a solicitat premierului Cîțu numirea unei persoane acuzată de colaborare cu Securitatea în funcția de secretar general / De ce orice numire de secretar de stat nu poate respecta acum legea- Documente

Liberalizarea pieței energiei / Diferențe de până la 19% dintre prețul serviciului universal și cel mai mic preț de pe piață

UPDATE Cîmpeanu: „Elevii care au vulnerabilități sau aparținători cu vulnerabilități, certificate medical, vor putea învăța online; profesorii vor putea preda online” / Petiție pentru reintroducerea sistemului hibrid

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by