PSD a inundat presa scrisa anul trecut: 4.500 de reclame cu o valoare bruta de aproape trei milioane euro. Uniunea PSD+PUR a investit 2,7 milioane euro, iar Alianta D.A., 1,7 milioane. In 2004, valoarea bruta (tarife-lista) a publicitatii politice a fost de 11 milioane euro.

Si-ar fi inchipuit vreodata oamenii de la Connex, L'Oréal, Renault sau Philip Morris ca vor concura in bugete publicitare in presa scrisa cu partidele politice? Ba mai mult, ca vor fi depasiti de investitiile partidelor in reclame? Rapoartele de monitorizare Alfacont MediaWatch plaseaza Partidul Social Democrat (PSD) pe un surprinzator loc doi in topul clientilor presei scrise din 2004, dupa

bugetele alocate, cu trei milioane de euro, calculati la tarifele-lista. Partidul lui Adrian Nastase este devansat ca nivel al cheltuielilor doar de operatorul de telefonie mobila Orange, dar lasa in urma nume traditionale pentru publicitatea in presa scrisa. Clasamentul intocmit dupa numarul de insertii aparute in ziare si reviste este si mai surprinzator: PSD este lider detasat, cu 4.

500 de machete publicate, iar pe locul doi se afla... Uniunea PSD+PUR, "un brand" care a mitraliat in campania electorala pentru generale peste 3.700 de reclame in presa. Alianta D.A. a replicat cu peste 2.600 de reclame, ceea ce a plasat-o pe locul patru, dupa "un client comercial", BCR.

Cu aceste statistici nu este deloc surprinzator ca, dupa bugetele cheltuite, toate partidele politice aflate in cele doua campanii electorale (locale si generale) au investit un volum brut (tarife-lista) de 11 milioane de euro, plasand categoria "partide politice" pe locul doi in clasamentul general al anului intocmit pe categorii, in spatele "automobilelor", dar inaintea

"telecomunicatiilor" si a "bancilor". In total, pe parcursul anului 2004, lumea politica ne-a bombardat cu 19.593 reclame in presa. Dar toate aceste investitii publicitare trebuie luate cu o rezerva: sunt bugete calculate pe baza tarifelor-lista si nu iau in considerare disconturile sau gratuitatile date de editorii de presa.

Au fost destule situatii in care interesele politice ale unor institutii de presa, mai ales in directia PSD-ului, au condus la o generozitate exagerata care nu se vede in monitorizari. Sumele reale nu le cunosc decat trezorierii partidelor. Surse din industria publicitatii plaseaza cheltuielile nete la jumatate din valoarea monitorizata.

Dincolo de publicitatea electorala semnalata in paginile dedicate, monitorizarea include si articole publicitare fara "P", cu o pondere mai mare in ziarele locale.

Cateva exemple: "Adrian Nastase merita sa fie presedintele Romaniei" (Gardianul), "George Copos – Ma voi duce cu bicicleta la Parlament" (Jurnalul National), "Liderii Internationalei Socialiste sprijina PSD – Acest guvern este benefic si trebuie sa-l pastrati" (Independent), "Voi fi un presedinte puternic pentru o Romanie puternica – interviu cu Adrian Nastase" (Vocea Sucevei).

Uniunea PSD+PUR a acoperit toate ziarele nationale

Grosul investitiilor publicitare politice a fost consumat in campania electorala pentru alegerile generale. In aceasta perioada, cele 18 ziare nationale au atras un volum brut de publicitate in valoare de 2,5 milioane euro (rate card), iar presa locala, 2,1 milioane euro (rate card).

Este curios cum Gardianul, un ziar cu un tiraj neauditat, a consumat mai multa publicitate politica decat Libertatea, Adevarul si Evenimentul Zilei, ziare auditate si cu tiraje semnificativ peste acesta. O alta ciudatenie, tot la Gardianul: dintr-un buget total al PNTCD de 240 de mii de euro (rate card) pe toata presa scrisa, 154 de mii s-a dus la Gardianul, ziar al trezorierului PSD.

In majoritatea ziarelor nationale, Uniunea PSD+PUR a depasit valoric investitiile brute ale Aliantei. Singurul ziar in care raportul a fost favorabil Aliantei il reprezinta Curentul (PSD+PUR – 19.600 euro, Alianta DA – 26.700 euro, la rate card). In alte cazuri, precum Ziarul, publicitatea electorala a venit numai de la PSD+PUR.

Cea mai echilibrata situatie este la Pro Sport, care i-a impacat pe cei doi competitori politici. O impacare a incercat si Evenimentul Zilei (aproximativ 76 de mii de euro de la Uniune, 56 de mii de la Alianta). In rest, diferenta a fost clar in favoarea PSD.

La Jurnalul National, liderul ziarelor care au atras cel mai mult publicitate electorala, PSD+PUR a consumat aproximativ 365 de mii de euro.

Este firesc, pentru ca patronul, Dan Voiculescu, a candidat pe listele Uniunii. Astfel, nu este exclus ca suma cheltuita efectiv sa fie cu mult mai mica decat cea care apare in monitorizare. Tot la Jurnalul National, se inregistreaza cea mai mare suma cheltuita de Alianta (peste 80 de mii de euro) si de UDMR (aproximativ 34 de mii de euro).

National, un ziar care a avut o vadita atitudine pro PSD, a fost rasplatit in reclame cu peste 160 de mii de euro (rate card) din partea Uniunii. La Libertatea si la Adevarul, raportul valoric al reclamelor Uniunii vs. Alianta a fost de 3 la 1.

Uniunea a fost si clientul favorit al cotidianului Independent, ziarul lui Horia Alexandrescu, unde a reprezentat aproape 80% din publicitatea politica in campania din toamna. Nu cunoastem ce rezultate de vanzari au avut Connex, L'Oreal, Renault sau Philip Morris de pe urma reclamelor din presa scrisa.

Dar stim cu certitudine ce "vanzari" a scos "colegul" lor din varful topului celor mai mari investitori publicitari in presa: PSD. Acum se afla in opozitie.

Volumul brut de publicitate electorala in presa scrisa (octombrie - decembrie 2004)

Formatiunea politica Insertii Buget (euro)*

Uniunea PSD+PUR 3.790 2.684.380

Alianta DA 2.271 1.279.021

PRM 471 253.577

PNTCD 202 240.001

Partidul Noua Generatie 256 92.960

UDMR 44 65.859

Partidul Tineretului Democrat 14 42.235

Actiunea Populara 36 31.667

Alte partide/independenti 169.795

*Volumul brut a fost calculat pe baza tarifelor-lista

Top clienti publicitari presa in 2004

Insertii Buget (euro)*

Orange 2.652 4.638.271.10

Partidul Social Democrat 4.525 2.989.277.50

Mobifon 1.602 2.982.233.30

L'Oréal 821 2.728.729.50

Uniunea PSD+PUR 3.771 2.686.660.60

Renault Nissan Romania 1.146 2.334.251.10

RomTelecom 1.645 2.278.310.90

Philip Morris 672 1.981.647.10

Porsche Romania 1.013 1.832.242.00

Alianta PNL-PD 2.662 1.686.871.10

*Volumul brut a fost calculat pe baza tarifelor-lista

Topul ziarelor care au atras publicitate electorala* (octombrie - decembrie 2004)

Ziare nationale

Jurnalul National 595.072

Gardianul 266.600

Libertatea 225.213

National 217.709

Adevarul 200.719

Evenimentul Zilei 166.763

Ziua 158.768

Romania libera 155.134

Gazeta Sporturilor 89.100

Independent 79.755

Ziare locale

Obiectiv-Vocea Sucevei 160.855

Informatia Zilei-Satu Mare 122.070

Viata Libera (Galati) 119.650

Monitorul de Suceava 99.965

Tribuna Sibiului 81.897

Transilvania Expres 81.599

Adevarul de Arad 78.408

Desteptarea 76.813

Telegraf (Constanta) 71.607

Monitorul de Iasi 69.425