Ziarul Financiar a inregistrat in primul semestru una din cele mai solide cresteri ale veniturilor din publicitate de pe piata presei scrise, datorita extinderii audientei si a calitatii cititorilor.

Conform datelor furnizate de Aflacont Mediawatch, compania care monitorizeaza piata de publicitate pentru media romaneasca, Ziarul Financiar a inregistrat pe primele sase luni o crestere de 73% a veniturilor brute din publicitate (rate-card - fara discounturi si bartere) pana la 2,6 milioane de dolari, fata de perioada similara a anului trecut.

ZF a depasit ritmul de crestere a pietei de publicitate pentru presa scrisa din primul semestru (28%).

ZF a urcat pe locul 4 in clasamentul cotidianelor din punctul de vedere al publicitatii atrase (rate-card), fata de locul 8 anul trecut. Libertatea, Evenimentul si Romania Libera se afla pe primele locuri.

Conform datelor Alfacont, piata de publicitate pentru piata scrisa a fost in primul semestru de 81 milioane de dolari (rate-card), fata de 63 milioane in primul semestru din 2002.

In ciuda faptului ca se afla pe locul 10 pe piata cotidianelor din punctul de vedere al audientei, Ziarul Financiar a crescut pe piata de publicitate datorita calitatii ridicate a cititorilor, ceea ce reprezinta cel mai important atu in fata adversarilor.

Conform Studiului National de Audienta pentru presa scrisa (SNA) cititorii ZF au cele mai ridicate venituri nete din cititorii de presa romaneasa, respectiv 222 dolari (mediu)/luna. Peste 55% din cititorii ziarului provin din categoria sociala AB (manageri, directori principali si de nivel mediu, profesionisti de inalta educatie), 51% au studii superioare, iar 96% au cel putin studii medii.

ZF are o audienta medie zilnica de 133.000 cititori, conform ultimului raport SNA. In ultima livrare de date SNA de acum un an, ZF a avut o audienta medie zilnica de 118.000 cititori, fiind alaturi de Liberatea, singurul cotidian din top 10 unde audienta a crescut.

Fiind un ziar specializat, ZF se bazeaza pe abonamente, fidelitatea ridicata a cititorilor constituind un atu important. Conform BRAT (Biroul Roman de Audit al Tirajelor), in perioada iulie-decembrie 2001 numarul de abonamente (medie de aparitie) a fost de 7.600, la care s-a adaugat un numar de peste 3.000 de exemplare zilnice, la cerere.

Dupa un an, in perioada iulie-decembrie 2002, numarul de abonamente a urcat la aproape 10.500 (medie pe aparitie), plus 1.200 de exemplare zilnice la cerere.conform ultimelor date interne ale ZF in luna mai a acestui an numarul de abonamente a urcat pana la aproape 11.800 (medie pe aparitie), in crestere cu 12%, la care se adauga 650 exemplare zilnice la cerere.

Reducerea treptata a numarului exemplarelor la cerere indica faptul ca o buna parte din cei care au citit ziarul au decis ulterior sa se aboneze. Vanzarile de la taraba au crescut de la 1.500 de exemplare zilnice pana aproape de 2.500 de exemplare.

Cresterea ziarului pe toate segmentele (editorial, tiraj, audienta si publicitate) an permis ZF sa lanseze in acest an inca doua suplimente gratuite, la care se adauga cresterea numarului de pagini in prima zi a saptamanii.

Alaturi de suplimentele consacrate - Ziarul de Duminica (cultura), Proprietati (piata imobiliara) si Profesii (resurse umane), ZF a iesit in acest an cu suplimentul de week-end Dupa Afaceri si revista Descopera.

Dupa Afaceri este supliment saptamanal care incearca sa ofere cititorilor mai multe variante de investitie a banilor, prin acest l ucru intelegand nu numai investitiile clasice (actiuni, obligatiuni, valute, aur), ci si investitii in IT, electronice, turism sau restaurante, prin prezentarea trendurilor.

Totusi, cel mai important proiect pentru ZF a fost Descopera, o revista glossy de 84 de pagini, care ste distribuita gratuit abonatilor, impreuna cu Ziarul Financiar,o data pe luna. Descopera este o revista de stiinta, tehnologie sau calatorii, care a venit in intimpinarea orizontului de asteptare a cititorilor ziarului. Revista a fost foarte bine primita de public.

In prima zi de vineri din luna, atunci cand apare, tirajul la taraba este epuizat imediat, in ciuda faptului ca pretul ziarului este de 35.000 lei, fata de 10.000 lei in mod normal.

Proiectul de creare a Ziarului Financiar a inceput acum cinci ani. Trustul Media Pro a lansat unul dintre cele mai ambitioase proiecte pe piata presei scrise, respectiv de a scoate un ziar economic, intr-o perioada in care economia era in criza, iar informatia de acest gen parea sa fie din ce in ce mai putin ceruta.

Pe fondul perioadei economice proaste din 1998 si 2001, multe ziare si-au redus treptat articolele de informatii economice, considerand ca publicul este mai putin interesat de acest gen de stiri. Perseverenta ZF in a crede ca exista o piata importanta pentru informatiile economice a dat roade.

Acest lucru s-a vazut cel mai bine din 2001, atunci cand ziarul a avut o importanta modificare de conceptie editoriala, in sensul ca informatiile economice au capatat o pondere extrem de ridicata, spatiul alocat stirilor generale (sociale si politice) reducandu-se. Strategia a avut succes, ceea ce arata ca exista o importanta piata pentru informatii economice.

De altfel, incepand din primavara acestui an, ziarele generale au inceput sa-si creasca spatiul alocat informatiilor economice.

Echipa editoriala a Ziarului Financiar este extrem de tanara, media de varsta fiind de 27 de ani. Mai mult de jumatate din jurnalistii ZF au studii superioare economice (ASE).

In cei cinci ani de cand se afla pe piata, echipa editoriala a suferit mai multe schimbari, reusind totusi sa ajunga in ultimii doi ani de zile la un nucleu stabil, care si-a pus amprenta asupra calitatii editoriale a ziarului.