2004, romanii au cumparat de patru ori mai multe produse de inalta tehnologie

Sarbatorile de iarna au cintarit hotaritor in ce priveste cifra de afaceri a marilor retaileri de produse electronice si electrocasnice din Romania. Astfel, numai in luna decembrie s-au inregistrat vinzari de aproape 100 de milioane euro, in conditiile in care pentru intregul an au totalizat 400 de milioane euro (cu TVA).

Desi rapoartele arata ca locuintele celor mai multi romani sint subutilate, in 2004 s-au vindut de aproape patru ori mai multe sisteme home-cinema, televizoare LCD ori cu plasma. De mentionat ca produsele din aceasta gama costa intre 16 milioane si 220 de milioane de lei.

Pentru marii retaileri de produse electronice si electrocasnice, 2004 a fost un an bun. Chiar daca a debutat cu stingul, din cauza masurilor restrictive de creditare impuse de BNR, politicile de marketing si publicitatea, nu rareori inselatoare, au redresat situatia si i-au readus pe romani in magazine.

Comerciantii si-au cam incheiat socotelile pe 2004 si raporteaza acum rezultate frumusele, cu toate ca se codesc sa vorbeasca despre profit. La Flanco, de exemplu, vinzarile de anul trecut le-au depasit cu 13% pe cele inregistrate in 2003, adica s-a ajuns la aproximativ 140 milioane euro fara TVA. La rindul sau, lantul Domo a avut in 2004 o cifra de afaceri de 101 milioane euro net, fara TVA.

Un alt mare jucator de pe piata, Altex, sub umbrela caruia se regaseste si Media Galaxy, a raportat rezultate care se cifreaza la 170 milioane euro (cu TVA).

Decembrie - cornul abundentei

Ingrijorati de faptul ca, in primul trimestru al anului, magazinele sint pustii, comerciantii au mizat puternic pe luna decembrie, cind cu lansat oferte si promotii care i-au coplesit pe romani.

“Ultimul trimestru a adus o crestere spectaculoasa a vinzarilor, culminind cu luna decembrie, care a reprezentat peste 20% din totalul vinzarilor”, ne-a spus directorul de vinzari al retelei Flanco, Adrian Barbu.

Luna cadourilor a avut aceeasi pondere in totalul vinzarilor si in cazul lantului Domo: “In decembrie 2003 nu stiam daca boom-ul vinzarilor se datora Craciunului ori apropierii introducerii normelor BNR. Insa Craciunul este principalul motiv.

Si pentru ca sint sortite a fi facute cadou, in topul vinzarilor se situeaza aparatele audio-video, telefoanele GSM, camerele foto-video, aparatele mici de ingrijire personala”, ne-a declarat directorul general al retelei, Lorand Szarvadi.

Romanii, prea saraci ca sa cumpere lucruri ieftine

Cu mici diferente, topul celor mai bine vindute produse este similar cu cel din 2003. “Televizoarele, masinile de spalat si frigiderele domina topul vinzarilor. In cazul nostru, reprezinta mai mult de 50%. Studiile noastre arata ca, in continuare, locuintele romanilor sint subutilate, mai ales in orasele mici si la sate.

Insa anul trecut se remarca printr-o dinamica spectaculoasa a vinzarilor de produse scumpe, de inalta tehnologie.

Fata de 2003, s-au cumparat de trei-patru ori mai multe televizoare cu plasma, LCD-uri (n.r. - ecrane cu cristale lichide), sisteme home-cinema si telefoane mobile cu camera foto digitala incorporata”, a afirmat Adrian Barbu de la Flanco.

Este drept ca, in cazul acestor produse, vinzarile din 2003 si 2002 au fost aproape nesemnificative, insa nu poate fi neglijat faptul ca un sistem home-cinema fara pretentii costa in jur de 16 milioane de lei, un televizor LCD cam 60 de milioane de lei, unul cu plasma se vinde cu circa 220 milioane de lei, iar salariul mediu net nu reuseste sa ajunga la 7 milioane de lei, cu sporuri si prime la

un loc.

A debutat sezonul ofertelor

Obiectivele retailerilor pentru 2005 sint extrem de optimiste.

Flanco intentioneaza sa-si majoreze cifra de afaceri cu pina la 15%, in vreme ce Domo si-a propus vinzari mai mari cu cel putin 20% decit in 2004. Iar pentru a grabi atingerea acestor parametri, promotiile si ofertele generoase, lansate de citeva zile, au si inceput sa anime magazinele, care in ianuarie erau aproape goale.

Potrivit ofertei lansate de Altex, care se mentine pina la mijlocul acestei luni, la anumite masini de spalat se aplica o reducere de un milion de lei, citeva marci de frigidere si combine frigorifice se ieftinesc cu aproximativ doua milioane lei, in vreme ce la televizoare reducerile pornesc de la 500.000 lei si depasesc un milion de lei.

Nici Flanco nu s-a lasat mai prejos si a anuntat o megaoferta, valabila pina la finalul lunii februarie. Conform acesteia, pretul a peste 3.000 de produse este redus cu 20%-70%.

Ratele se mentin la inaltime

Pe o piata estimata, de principalii actori, la 620 de milioane euro, batalia este extrem de dura. Vinzarile in rate continua sa domine portofoliul acestor companii, chiar daca, fata de acum doi-trei ani, ponderea ratelor este mai mica. In 2004, vinzarile cash au reprezentat cam 30%, in conditiile in care in 2002 si 2003, vinzarilor in rate le reveneau in jur de 85%-95%.

Chiar daca ratele asigura un flux permanent si masiv de clienti, iar retailerii nascocesc tot soiul de sisteme care sa capteze cumparatori pe care nu-i deranjeaza dobinzile inca mari practicate de banci, comerciantii prefera vinzarile cash. Si asta pentru ca le asigura lichiditati imediate si ii si protejeaza de clientii rau-platnici.

Drept care, Flanco anunta ca va veni cu politici si oferte noi, care sa stimuleze vinzarile cash, iar Domo isi propune ca anul acesta ponderea vinzarilor in rate sa nu depaseasca 65%. Dar cum potentialul creditului de consum ramine ridicat, companii precum Altex si-au propus sa-l exploateze la maximum.

Astfel, infiintarea unei companii proprii de credit de consum, anuntata a fi inaugurata luna viitoare, motiveaza oficialii Altex sa previzioneze pentru 2005 vinzari de peste 220 milioane euro, din care aproximativ 170 milioane euro (inclusiv TVA) - vinzari in rate.