De-acum incolo vom putea cunoaste si rating-urile de miine. Aproximarile ar putea fi suficiente pentru a fi luate in calcul de vinzatorii si cumparatorii de publicitate pe TV. Cel putin asa se lauda realizatorii unui nou instrument de sondare a pietei media, numit PropheSEE.

O firma americana de sondare a pietei media a lansat un nou instrument de evaluare a valorii comerciale a ofertei televiziunilor.

PropheSEE poate evalua succesul pe care un serial il va avea in urmatorul sezon. Daca informatiile furnizate astfel se dovedesc corecte, pot fi foarte valoroase pentru agentiile care negociaza spatiul publicitar oferit de televiziuni.

Agentia de initiativa media Interpublic Group crede ca doua dintre serialele proaspat lansate pe piata vor fi “hituri” de audienta in sezonul urmator. PropheSEE este un program de calculator pentru sondarea pietei, lansat de compania Trendum, si se bazeaza pe trei elemente.

Programul monitorizeaza mesajele de pe forumuri, chat-uri (discutii online) si bloguri (jurnale web) unde se dezbat probleme legate de oferta televiziunilor. Al doilea element consta in informatiile furnizate de TV Tracker, compania care se ocupa de ratinguri si programe de televiziune. Al treilea este sistemul de analiza creat de Interpublic.

Evaluarea prin PropheSEE se traduce prin doi indicatori. Unul se refera la cit de mult se vorbeste despre o anumita emisiune. Celalalt face o analiza calitativa a discutiilor despre show-urile TV, separind pozitiile negative de cele pozitive si de cele neutre.

Un exemplu al modului in care functioneaza acest program este cazul serialului “Desperate Housewives” (“Casnice disperate”), produs de ABC. Filmul a avut un succes neasteptat, pe care cei de la PropheSEE pretind ca l-au prevazut.

Criticii acestui sistem spun insa ca analiza este incorecta si ca succesul serialului ABC a venit din lipsa de concurenta in intervalul de timp alocat. In respectivul interval, HBO a mutat sau scos de pe post seriale-vedeta precum “Totul despre sex”, “Sub pamint SRL” sau “Clanul Soprano”.

Scepticii cred despre PropheSEE ca este o idee interesanta, dar ca valoarea lui stiintifica nu a fost inca dovedita. Argumentul principal este faptul ca analiza de acest tip nu ia in considerare factori ca timpul de antena si promovarea emisiunilor.

Un reprezentant al companiei spune ca programul este mult mai mult decit un instrument de predictie. “Putem sa analizam exact ce spun oamenii despre o anumita emisiune, astfel ca vom putea oferi consultanta si in legatura cu strategiile de marketing”, a declarat Stacey Lynn Koerner, director de cercetare la Interpublic, citat de AdWeek.

Mai multi clienti ai firmei s-au declarat incintati de proiect. “Acum vom sti exact ce cred consumatorii de media despre produse”, a spus Richard Taylor, vicepresedinte al companiei AOL. “Inca nu realizam cit de multe lucruri putem afla prin Internet”, a adaugat acesta.

“Este o modalitate de a intra in contact direct cu consumatorii si de a afla care le sint interesele si asteptarile”, a sustinut si David Poltrack, vicepresedinte CBS.

PropheSEE nu este singurul produs de acest tip. El are cel putin un concurent creat de o firma canadiana, Brandimensions, care are deja o clientela compusa din primele 500 de firme de pe piata americana.