De cateva saptamani, pe piata auto a Romaniei e vanzoleala mare. Guvernul Nastase a dat o Ordonanta de Urgenta prin care li se promitea proprietarilor de masini vechi ca vor primi cate 30 de milioane de lei daca vor sa-si cumpere o masina noua. Guvernul Tariceanu a luat in serios povestea cu harburile, deoarece Romania trebuie sa-si innoiasca parcul de autoturisme.

Asa se face ca ordonanta, modificata de noul guvern, asteapta sa intre in vigoare. Pana atunci insa, romanii inventivi s-au pus deja pe treaba. Asa se face ca piata inregistreaza in acest moment sute de tranzactii cu rable, ajungandu-se chiar la un trafic, legal de altfel, cu masini pentru care acum jumatate de ani proprietarii ar fi dat si bani sa se scape de ele.

Un loc in care oricine isi poate da seama despre tendintele pietei auto este targul de masini din cartierul bucurestean Vitan. Aici poti gasi orice tine de masini. Si aici a inceput nebunia harburilor.

Sfarsitul de saptamana e un spectacol in toata legea la targul Vitan. Sute de negustori si-au facut aparitia saptamana trecuta in aceasta adevarata Mecca a automobilistilor. Pe langa obisnuitele automobile la mana a doua care se vand de obicei, in targ a mai aparut insa o categorie de masini: harburile.

Nu trecuse mai mult de un sfert de ora din momentul in care am intrat in targ si am si „inregistrat” prima oferta pentru un Oltcit care Dumnezeu stie cum se tarase pana la marginea Bucurestiului.

La cum arata masina, in mod normal proprietarul nu ar fi primit pe ea mai mult decat pretul oferit de un centru de colectare a fierului vechi. Masina, fabricata in 1985, arata exact ca rablele de care nu ai loc sa parchezi pe marginea strazilor. Asadar, o rabla care anul trecut nu valora mai mult de 2 milioane de lei.

Potentialul cumparator s-a apropiat de Oltcit-ul stravechi, a evaluat masina din ochi, l-a intrebat pe proprietar daca are motor, cutie de viteze si frane, si apoi a avansat un pret naucitor: 10 milioane. Proprietarul a cerut insa 13 milioane de lei! Dupa o negociere scurta, de vreo 5 minute, in care cumparatorul nici macar nu s-a urcat in masina sa o verifice, cei doi au batut palma.

Oltcit-ul a fost cumparat cu 11 milioane de lei.

Imediat cum au plecat sa faca actele, am intrat in vorba cu cumparatorul. L-am intrebat daca nu crede ca s-a pacalit dand atatia bani pentru o masina care nu-l poate duce nici macar pana acasa. Iar omul mi-a explicat simplu: „Am castigat la afacerea asta 19 milioane de lei. Masina n-o s-o folosesc niciodata, ci o sa o dau ca avans pentru un Logan nou, avans care e vreo 60 de milioane.

Deci primesc 30 de milioane pentru o masina de 11 milioane. Inseamna ca am castigat 19 milioane”. Iar vanzatorul stia perfect despre ce e vorba: „De-aia am venit cu ea in targ. Acum un an am vrut s-o dau la fier vechi, ca ar fi trebuit sa bag in ea cel putin zece milioane ca s-o repar. Dar a venit legea asta noua si mai scot si eu un ban”.

450 miliarde lei pentru masinile vechi

In 2005, Ministerul Mediului si Gospodririi Apelor va aloca 450 miliarde lei din Bugetul Administrattiei Fondului de Mediu pentru sustinerea Programului de Stimulare a Innoirii Parcului National, care se va derula impreuna cu Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).

Conform ministrului Mediului, Sulfina Barbu, "modificarea prevederilor OUG nr. 99/2004 a fost necesara deoarece exista o serie de aspecte nelamurite, precum cel legat de legea concurentei, dar si incapacitatea temporara a REMAT-ului de a recicla deseurile auto".

Vor fi, deci, 450 de miliarde de lei alocati de stat pentru colectarea masinilor vechi. O gramada de bani, din care se vor infrupta mii de negustori.

De altfel, ordonanta initiala data de guvernul Nastase a fost modificata recent, pentru ca legea veche spunea ca doar Daciile vechi vor fi acceptate spre valorificare. Evident ca ceilalti producatori de masini au considerat ca este vorba despre o favorizare a firmei Dacia-Renault, iar Consiliul Concurentei le-a dat dreptate.

Asa se face ca, in acest moment, vor fi acceptate drept avans pentru o masina noua toate marcile de autoturisme mai vechi de 12 ani.

15.000 de norocosi

Din momentul in care actul normativ va fi pus in aplicare, numarul beneficiarilor primei de 30 de milioane va fi mult mai mic decat numarul autoturismelor in circulatie mai vechi de 12 ani. Bugetul alocat programului permite ca numai 15.000 de proprietari de masini vechi sa beneficieze de prima de 30 de milioane.

Potrivit statisticilor oficiale, in Romania se afla in circulatie cel putin un milion de masini mai vechi de 12 ani.

Romania se numara printre tarile cu cele mai invechite parcuri auto din lume, varsta medie a autoturismelor fiind de 13,5 ani, ceea ce echivaleaza cu varsta obisnuita de casare din multe tari europene.

In categoria autoturismelor uzate intra toate autoturismele inmatriculate in Romania, avand o vechime mai mare sau egala cu 12 ani si care contin anumite elemente de sigurant ce atesta ca respectivul autoturism este in stare de functionare: grupul motopropulsor, trenul de rulare, caroseria, sasiul, catalizatorul sau echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului.

In cazul in care autoturismul nu este prevazut din fabricatie cu unul dintre aceste elemente, proprietarul poate beneficia totusi de acest program.

Prin modificarile si completarile aduse Ordonantei 99/2004 a fost eliminata discriminarea dintre producatorii, importatorii si furnizorii de autoturisme, intrucat in vechea formulare a O.U.G. 99/2004 in categoria producatorilor validati erau inclusi doar producatorii de autoturisme, nu si importatorii sau furnizorii, aspect semnalat si de Consiliul Concurentei.