Urmand exemplul colegilor sai de Guvern, ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a demarat in tromba campania decapitarilor la institutiile pe care le patroneaza. Primul pe lista a fost chiar seful Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), Mihail Basulescu, pe care ministrul l-a acuzat ca a incheiat contracte de 4.

300 de miliarde de lei pentru lucrarile la drumuri peste prevederile bugetare. "Am acuzat conducerea companiei (CNADNR - n.n.) pentru ca a incheiat aceste contracte nelegal. A incheia contracte peste prevederile bugetare constituie infractiune", a declarat ieri ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre.

Potrivit acestuia, in urma controlului realizat la CNADNR s-a constatat un deficit bugetar de 4.300 miliarde de lei, in urma incheierii, cu precadere anul trecut, a unor contracte de modernizare a 1.000 km de drumuri judetene, orasenesti si comunale, trecute de la consiliile judetene si locale la CNADNR si clasificate drept drumuri nationale.

"Valoarea lucrarilor care trebuie executate la astfel de drumuri este extrem de mare", a adaugat ministrul. Pentru a exemplifica, ministrul a venit la conferinta de presa cu fotografii ale unor drumuri de pamant, preluate la categoria drumuri nationale de fosta conducere a Companiei si care trebuiau modernizate.

Dar cine a beneficiat de asemenea contracte? Printre norocosi ministrul a lasat sa se inteleaga ca este vorba de clientela fostului partid de guvernamant, pe lista asa-ziselor drumuri nationale fiind kilometri intregi de "drumuri vicinale", strazi si chiar un drum agricol. Multe dintre acestea se afla in judete pastorite de fostii baroni ai PSD.

Astfel, in judetul patronat de Marian Oprisan, Vrancea, pentru a beneficia de bani de la bugetul statului, au fost avansate la categoria de drumuri nationale circa 270 de kilometri de drumuri judetene, dar si 17 km de "drumuri vicinale" si judetene din judetul Constanta, pastorit de Radu Mazare.

In Bihor, un drum agricol de 10 km a fost trecut, dintr-un condei, la categoria "drumuri nationale", pentru a beneficia de finantari de la bugetul statului. Intrebat daca firmele care au executat lucrarile isi vor mai vedea vreodata banii, ministrul a fost ferm: "Sa se adreseze celor care se fac vinovati de incheierea acestor contracte".

De altfel, titularul de la Transporturi a afirmat ca in prima sedinta de Guvern va cere anularea hotararilor Executivului prin care cele 1.000 de km de drumuri judetene, orasenesti sau comunale au fost avansate la gradul de drumuri nationale.

"incheierea de contracte pentru modernizarea acestor drumuri, masura initiata din ratiuni electorale, implica cheltuieli suplimentare ale CNADNR in acest an de 799,6 miliarde de lei, in conditiile in care intregul buget al institutiei este in 2005 de 1.899 miliarde de lei", a mai spus Dobre, care l-a inlocuit pe fostul director al CNADNR cu Aurel Balut.

Tot ieri ministrul Transporturilor i-a demis din functie pe directorii generali ai Autoritatii Rutiere Romane (ARR) si Registrului Auto Roman (RAR), in urma constatarii unor deficiente in activitatea celor trei societati. Astfel, Vasile Rapea, directorul RAR, a fost schimbat cu Tufa Radian, iar noul sef al ARR este Ioan Tatar, care a inlocuit-o pe Maria Luiza Lupascu.

Ministrul a mai declarat ca a inceput o serie de modificari cu privire la atribuirea contractelor de deszapezire si in acest caz fiind constatate nereguli. Astfel, doar la Filiala Cluj, de aceasta problema se ocupa 55 de firme, intre care si asociatii familiale.

"Am blocat, de asemenea, licitatia pentru atribuirea contractului de intretinere la autostrada Bucuresti-Constanta si am dispus reanalizarea caietului de sarcini in vederea realizarii unei noi licitatii", a mai spus Dobre.

Controlul efectuat la ARR a scos in evidenta, potrivit lui Dobre, ca toata organizatia din teritoriu este politizata si institutia nu isi realizeaza nici macar activitatile de baza - de control si siguranta a activitatii rutiere.

"in unele situatii, transportul se efectueaza fara licenta si fara nici un control al modalitatii de distributie a biletelor pentru calatori", a adaugat ministrul Transporturilor. Potrivit acestuia, distributia de autorizatii pentru transportul de marfa este "o zona fierbinte".

"Am constatat ca o serie de operatori de transport vin si reclama, in permanenta, ca autorizatiile nu au fost distribuite cu respectarea reglementarilor in vigoare si, pana la efectuarea unui control amanuntit, inclin sa le dau dreptate", a mai spus Dobre.

in ceea ce priveste controlul RAR, au fost constatate termene foarte mari la programarile pentru autovehicule, planificarile ajungand in unele situatii la 30-40 de zile.