Balerinii Teatrului de Balet Oleg Danovschi, institutie de renume international, au refuzat duminica seara sa urce pe scena in semn de protest fata de decizia Consiliului Judetean de a-i transforma in angajati ai unei sectii a noului Teatru National de Opera si Balet Constanta.

Drama balerinilor care, sub conducerea maestrului Oleg Danovschi, au dansat de-a lungul anilor pe marile scene ale lumii a inceput in toamna anului trecut, cind s-au trezit someri. Artistii erau in concediu si au fost informati ca teatrul lor s-a desfiintat printr-o hotarire a Consiliului Judetean Constanta.

Consilierii judeteni au aprobat unificarea institutiilor de cultura, teatre si muzee chiar daca fiecare avea alt obiect de activitate.

Prim-solisti cu lefuri de mizerie

Balerinii au fost obligati sa participe la concurs pentru a deveni angajati ai Teatrului National de Opera si Balet Constanta. De mentionat ca noua institutie nu a obtinut avizul Ministerului Culturii, dar Nicusor Constantinescu, presedintele Consiliului Judetean, a spus ca avizul Directiei de Cultura a judetului este suficient.

Toate institutiile de cultura din Constanta sint administrate, conform aceleiasi hotariri a consilierilor, de un SRL - Domeniul Public si Privat -, unde actionar unic este Consiliul Judetean.

“La concurs am luat cu totii nota 10, spune Monica Chereches, prim-solist al teatrului, dar ce folos pentru ca de atunci au inceput necazurile noastre. Noi, cei sase prim-solisti, avem acum 3,8 milioane de lei pe luna, iar membrii ansamblului au cite 2,8 milioane de lei”.

CJ a anulat toate drepturile balerinilor

Francisc Strnad sustine ca tot ce a cladit maestrul Danovschi din 1978 a distrus Consiliul Judetean Constanta intr-o sedinta.

Balerinii beneficiau de sporul de 15a pentru conditii grele de munca si, in plus, de derogari de studii aprobate nominal de Ministerul Culturii. Potrivit lui Francisc Strnad, prin desfiintarea Teatrului de Balet Oleg Danovschi toate aceste facilitati au fost taiate de Consiliul Judetean, desi li s-a promis ca in scurt timp le vor recapata.

Balerinii au sperat ca vor fi ajutati si de Razvan Cernat, noul director al Teatrului National de Opera si Balet, mai ales ca acesta fusese director al Operei Romane.

La inceputul lunii februarie, sase prim-solisti, solistii si membrii ansamblului i-au trimis lui Razvan Cernat o adresa in care cer sa fie repusi in drepturile pe care le aveau pina la desfiintarea institutiei, insa nu au primit nici un raspuns. Ei l-au informat ca vor refuza sa urce pe scena, dar isi vor continua studiile si antrenamentele zilnice.

Prestatii obligatorii catre un SRL

Razvan Cernat nu poate lua nici o decizie fara acceptul directorului departamentului de cultura al Consiliului Judetean, Cristian Zgabercea. Acesta, la rindul lui, ne-a spus ca dosarele de derogari de studii “au fost facute cu mina mea, semnate de presedintele Nicusor Constantinescu si trimise inca de la inceputul lunii decembrie 2004 la Ministerul Culturii”.

Cristian Zgabercea crede ca pina cind noul Minister al Culturii va aproba derogarile de studii pentru balerinii constanteni, o solutie de moment pentru imbunatatirea situatiei lor financiare ar fi sa participe si la spectacole pentru un producator care sa-i plateasca.

Si acel producator ar fi SC Domeniul Public si Privat SRL, care are in domeniul de activitate si organizarea de spectacole, afirma Cristian Zgabercea.

O mare prostie: sa desfiintezi un teatru rentabil

Intre timp, balerinii au ajuns la capatul rabdarii. Dupa ce in luna ianuarie s-au intors din turneul international pe care-l efectueaza cu succes de 20 de ani, artistii au inceput sa paraseasca teatrul. Cei mai multi o fac plingind, pentru ca pe vremuri ca sa intri in trupa de balet clasic si contemporan era mare batalie.

“Din 50 de concurenti care veneau din toata tara, maestrul Danovschi abia daca accepta unul”. Si acum nu au bani nici sa-si plateasca intretinerea sau factura la curent. Unii au plecat deja pe navele de croaziera, unde cistiga peste 1.000 de euro pe luna. “Chiar astazi (duminica - n.r.), mai multi colegi participa la Bucuresti la un concurs pentru a dansa pe nave de croaziera.

Noi sintem chemati la teatrele din Brasov si la Bucuresti. Multi dintre noi putem parasi tara, sintem prim-solisti recunoscuti in lume, putem obtine contracte pe marile scene, ne poate fi recunoscuta valoarea pe care o avem. Ca Teatru de Balet Clasic, noi ne intretineam singuri, aveam si profit, si ne-au desfiintat.

Pacat, un public pentru manele il faci usor, unul pentru balet clasic il formezi in ani multi. Nu mai putem dansa in aceste conditii si vrem sa ne cerem scuze fata de publicul nostru, dar dorim in acelasi timp sa ne si inteleaga. Nu ni se pare normal sa se intre cu bocancii in teatrul nostru”, ne-a spus Francisc Strnad.

O zi importanta

Balerinii constanteni au fost primiti ieri de prefectul Danut Culetu, care i-a asigurat ca va lua legatura cu Ministerul Culturii pentru a se interesa de cererile privind derogarile de studii.

El a dispus, in plus, efectuarea unor verificari prin Directia de munca pentru a afla modul in care au fost intocmite cartile de munca ale balerinilor constanteni dupa unificarea institutiilor de cultura din municipiu.

Tot ieri s-a terminat si procesul prin care mai multi oameni de cultura din oras, reprezentanti ai teatrelor si muzeelor au contestat in justitie decizia Consiliului Judetean Constanta de unificare a institutiilor de cultura. Instanta a ramas in pronuntare.

Ultima ora. Prefectul de Constanta a reusit ieri, in citeva ore, sa rezolve ceea ce Consiliul Judetean Constanta sustine ca incearca de trei luni.

Ministerul Culturii i-a trimis prefectului Danut Culetu o adresa semnata de secretarul de stat Ioan Onisei in care se precizeaza ca 40 de balerini ai Teatrului de Opera si Balet Oleg Danovschi pot ocupa functiiile de solist balet cu studii superioare in cadrul acestui teatru. Incadrarea urmeaza sa se faca pe o perioada de doi ani.