Guvernul va continua sa ajusteze periodic tarifele la energie, gaze si transport pe calea ferata, conform acordurilor convenite cu organismele internationale, se arata in Programul Economic de Preaderare (PEP) actualizat pe 2004, aprobat in sedinta de saptamana trecuta a Executivului si transmis la Bruxelles.

Preturile si tarifele celorlalte produse administrate, respectiv transportul de calatori pe calea ferata si fluviala, serviciile telefonice si postale de baza, apa potabila si canalizarea, medicamentele, vor fi, de asemenea, ajustate. Ajustarea preturilor va avea mai multe surse.

Prima sursa va consta din continuarea corectarii unor preturi administrate, in principal, prin majorarea periodica a tarifului gazelor naturale, astfel incat, in 2007, sa fie atins nivelul tarifelor aferente importurilor, prin ajustarea semestriala a tarifului la energia electrica si termica la nivelul acoperirii costurilor de productie, precum si prin ajustarea periodica a tarifelor la

transportul pe calea ferata si a altor preturi sau tarife controlate. O alta sursa o va constitui majorarea preturilor atat in sectoarele energetice recent privatizate sau in curs de privatizare, cat si in domeniile a caror piata va fi liberalizata treptat, pana in 2007. In cursul acestui an, pretul gazelor naturale furnizate populatiei va fi majorat cu cel putin 30 procente.

Tarifele pentru electricitate vor fi majorate cu 2,5-5%, cel mai tarziu la 1 iulie 2005, in acest an urmand sa fie introduse si accize asupra electricitatii utilizate in scopuri comerciale, de 0,12 euro/MWh, si necomerciale, de 0,26 euro/MWh.

La 1 iulie 2005, pretul national de referinta al energiei termice va fi majorat cu 20%, impactul asupra ratei inflatiei urmand sa fie vizibil in lunile octombrie si noiembrie, odata cu inceperea furnizarii agentului termic.

CAS-ul se reduce numai daca vor creste incasarile bugetare

Guvernul este dispus sa majoreze impozitele si sa incetineasca ritmul de scadere a contributiilor la asigurarile sociale, daca masurile de imbunatatire a colectarii veniturilor nu aduc rezultatele asteptate.

"Suntem dispusi sa luam masuri suplimentare de crestere a impozitelor directe si indirecte si vom diminua ritmul de scadere a contributiilor la asigurarile sociale in conditiile in care masurile de imbunatatire a colectarii nu aduc rezultatele asteptate", se arata in PEP.

Contributiile sociale ar urma sa scada cu trei puncte in 2006, cu patru puncte in 2007 si cu trei puncte in 2008, distribuite in mod majoritar la angajator (opt din zece puncte procentuale vor fi operate la angajatori). In program se precizeaza ca o decizie in acest sens va fi luata in functie de nivelul veniturilor colectate la buget.

Ritmul de crestere a salariului real se va reduce

Ritmul de majorare a castigului salarial real va continua sa creasca in 2005, dar se va reduce in urmatorii doi ani, concomitent cu incetinirea semnificativa, inca din acest an, a ratei de crestere a consumului populatiei.

"Se estimeaza ca, in 2005, cresterea reala a consumului populatiei va fi inferioara celei din 2004, respectiv 7,7%, fata de 9,9%, in conditiile in care castigul salarial real va fi mai mare, respectiv 12,4%, fata de circa 10%.

In urmatorii ani se asteapta o reducere a cresterilor castigului salarial real, 5,2% in 2006 si 5,6% in 2007, ceea ce va constitui o premisa pentru incetinirea semnificativa a cresterii consumului populatiei pana la 6% in 2006 si 5,5% in 2007", se arata in PEP.

Consumul individual efectiv al populatiei, pe fondul cresterii veniturilor si al reformei fiscale, va inregistra cresteri importante, dar trendul descrescator, evidentiat si in editia anterioara a PEP, se va mentine.

Astfel, introducerea taxei unice de impozitare a veniturilor salariale de 16% va avea ca efect cresterea consumului populatiei in acest an, dar nu in aceeasi proportie cu majorarea venitului disponibil.

"In ultimii trei ani, cheltuiala pentru consum final a populatiei a inregistrat ritmuri ridicate de crestere, in special datorita expansiunii cumpararilor de marfuri, a caror crestere a fost mult peste cea a castigului salarial.

Apreciem ca, din aceasta cauza, este posibil ca, in 2005, cresterea reala a cumpararilor de marfuri si, implicit, a consumului populatiei sa fie sub cea a castigului salarial. Anticipam ca, in 2005, returnarea creditelor va diminua posibilitatile banesti pentru consum", se arata in document.

Se apreciaza ca reducerea costului fortei de munca, incepand cu 2006, si a impozitului pe profit vor asigura resurse pentru dezvoltare, modernizare si crestere a competitivitatii produselor.

Regimuri speciale de TVA pentru gospodariile agricole si turism, din 2006

Executivul va elimina, de la data de 1 ianuarie 2006, o serie de scutiri de la plata TVA si va introduce regimuri speciale de TVA pentru gospodariile agricole individuale, turism, aurul de investitii, bunurile de colectii si de arta, potrivit PEP.

In domeniul taxei pe valoarea adaugata va fi elaborat in acest an proiectul legii armonizate a TVA cu normele UE, act normativ care va cuprinde si prevederile aplicabile schimburilor intracomunitare, incepand cu data aderarii.

"Pe langa legea armonizata, de la data de 1 ianuarie 2006 vor fi eliminate o serie de scutiri conform calendarului de armonizare din Capitolul 10 Impozitarea al documentului de pozitie si vor fi introduse regimuri speciale de TVA pentru aurul de investitii, gospodariile agricole individuale, bunurile de colectii si de arta, turism", se arata in PEP.

In plus, legislatia va fi armonizata cu doua directive CE, cu aplicabilitate de la data aderarii, pentru a include metodele si procedurile de restituire a TVA pentru cumpararile efectuate din Romania de persoane impozabile stabilite in UE si din tari terte.

Nu este exclusa o rata a inflatiei "usor peste 8%"

Realizarea obiectivelor de reducere a inflatiei si cu deosebire a tintei de 7% stabilita pentru 2005 poate fi afectata de o serie de fenomene negative, iar daca aceste riscuri se vor manifesta, cresterea preturilor de consum ar putea fi usor peste 8%, se arata in PEP.

Riscurile asupra tintei privind inflatia ar putea fi reprezentate de cresterea insuficienta a competitivitatii interne a productiei nationale in cazul unui ritm mai lent al implementarii reformelor structurale, astfel incat castigurile de productivitate sa nu conduca la apropierea indicelui preturilor de productie de cel al indicelui preturilor de consum si in consecinta sa se mentina presiunile

ofertei asupra cererii; o posibila accentuare a inclinatiei spre consum a populatiei, pe fondul cresterii venitului disponibil, rezultat ca urmare a introducerii cotei unice a impozitului pe venit; impulsionarea procesului de creditare pe fondul reducerii mai accentuate a dobanzilor; majorarea peste asteptari a preturilor reglementate.

Urmatorii factori de risc enumerati in document sunt cresterea speculativa a preturilor ca urmare a denominarii monedei nationale, evolutii neasteptate ale mediului extern (raportul euro/dolar; majorari sensibile la preturile resurselor energetice primare) si majorarea preturilor la produsele alimentare in situatia obtinerii unei productii agricole insuficiente.