Dupa recentele numiri in functiile de secretari de stat si sefi ai unor institutii si companii de stat din domeniul transporturilor navale, lista comandantilor de nave ajunsi la timona manageriala a structurilor statului s-a majorat considerabil.

Dintre toti fostii comandanti de nave, cel mai celebru este Traian Basescu, actualul sef al statului fiind cunoscut de vechii colegi de breasla ca avand o personalitate extrem de energica, intransigent cu subordonatii care nu-si faceau datoria, un marinar care iubea marea, tutunul, cafeaua si nu in ultimul rand navele pe care le-a comandat.

Ambroziu Duma, directorul Directiei Siguranta si Securitatea Navigatiei din cadrul Autoritatii Navale Romane, si-a intersectat cariera profesionala cu cea a actualului sef al statului, despre care spune ca Revolutia l-a gasit in functia de inspector sef al Inspectoratului Navigatiei Civile.

Insa Duma a avut ocazia sa-l cunoasca mult mai bine pe Traian Basescu cu patru ani inainte de Revolutie, atunci cand a servit ca secund pe „Biruinta”, unul dintre cele trei petroliere gigantice aflate in componenta flotei maritime romanesti, intr-o perioada in care aceasta flota se putea compara cu cele mai mari forte ale shipping-ului mondial.

Despre acei ani, Duma isi aminteste: „In anul 1985 eram secund pe nava comandata de dl. Basescu. Era un comandant deosebit de tanar si de energic. stia sa puna oamenii la treaba si era respectat de echipaj, chiar daca era exigent”.

Avand in vedere ca era foarte exigent cu subordonatii, Basescu isi formase un echipaj numai din profesionisti de cea mai inalta clasa, carcotasii si cei care nu stapaneau arta si tehnica marinareasca autoexcluzandu-se din personalul navigant de pe „Biruinta”, spune fostul secund al presedintelui Romaniei.

Printre tabieturile lui Basescu din acei ani se numarau tigarile si cafeaua, pe care le consuma in doze foarte mari. In plus, actualul sef al statului dormea in acea perioada foarte putin si nu manca aproape deloc, ocupandu-se in detaliu de toate amanuntele legate de navigatie si de operarea navei sale in porturile in care acosta.

De aceea, faptul ca Basescu a coborat primul pe tarm cu prilejul unei escale in portul Genova si a plecat in oras, neuitand sa-i strige lui Duma „Capitane, te descurci!” a fost considerat de intregul echipaj de pe „Biruinta” ca fiind o ciudatenie.

Ulterior, in perioada 1987-1988, Ambroziu Duma a mai avut ocazia sa colaboreze cu Basescu, primul fiind angajat al CNM Navrom la sediul acestei companii din Constanta, iar cel de-al doilea fiind seful Agentiei Navrom din portul Anvers.

Branza, o alegere oportuna a factorului politic

In privinta noului sef al Autoritatii Navale Romane, acesta este considerat ca fiind o alegere oportuna facuta de factorul politic. „Nu cred ca politicul este necesar sa se implice in activitatea profesionala a unor institutii. Insa, de data aceasta, consider ca alegerea politicului a fost foarte buna, ca si in cazul fostului director general al ANR, Marin Chintoan Uta.

Consider acest lucru pentru ca Paul Branza, inainte de a fi om politic, este un bun profesionist. Afirm aceasta pentru ca am mai lucrat impreuna. In primul rand este comandant de nava si acest aspect este important intrucat principala atributie a ANR este aceea de a asigura siguranta navigatiei”, este de parere Duma.

In plus, Branza are si o bogata experienta manageriala de uscat opineaza Duma, care a fost coleg de birou la Sectia I, fiind responsabili ai unor grupuri de nave ale fostei CNM Navrom Constanta.

Galeria comandantilor de nave este completata de serban Cucu, noul director al Directiei Generale Transporturi Navale din cadrul MTCT, Alexandros Galiatatos, actualul secretar de stat pentru Transporturi din cadrul ministerului de resort, parlamentarii Andrian Mihei si Laurentiu Mironescu, iar mai nou Mircea Banias, noul director general al CN APMC, aspect ce dovedeste faptul ca a venit si randul

comandantilor sa se afle la timona unor institutii sau sa fie investiti cu demnitati publice importante.

Replica de Constanta, Catalin Constantinescu