Ne aflam la debutul unui sezon incarcat. Agenda politica a cabinetului Tariceanu este saturata de contacte cu oficiali europeni de rang inalt, sositi in Romania pentru a impulsiona activitatea ministrilor autohtoni de resort, in directia realizarii programului de reforme la care ne-am angajat la incheierea negocierilor de aderare.

La vremea respectiva, actualii guvernanti, pe atunci politicieni in opozitie, sustineau ca angajamentele guvernului Nastase sunt imposibil de indeplinit in timpul scurt care ne-a mai ramas pana in 2007. Ei mai cereau redeschiderea unor capitole de negociere, convinsi fiind ca tara nu a facut cea mai buna afacere posibila, precum si timp pentru reconsiderarea unor termene si conditii.

Astazi, acesti politicieni se gasesc in situatia, de loc de invidiat, de a transpune in realitate programul de reforme si de a gasi solutii unor probleme ce pareau de nerezolvat. Unul dintre evenimentele agendei guvernamentale privind aderarea la Uniunea Europeana s-a consumat la sfarsitul saptamanii trecute.

Directorul Directoratului General pentru Extindere al Comisiei Europene s-a aflat in Romania pentru a marca inceputul unei monitorizari drastice a tarii noastre. Timp de 22 de luni, vom fi urmariti indeaproape si atentionati, daca este cazul, pentru ca angajamentele pe care ni le-am asumat sa nu ramana doar promisiuni neonorate.

Profitand de vizita inaltului oficial european, revista Capital a purtat o discutie cu acesta, discutie care, desi nu depaseste cadrul oficial, are o singura concluzie. Suntem intr-un moment in care pierdem sau castigam doar pe propria noastra mana.

Capital: Domnule Timmo Suma, aceasta este prima vizita in Romania de la investirea noului guvern. Care sunt concluziile dvs., referitoare la determinarea si consecventa cu care oficialii de la Bucuresti calca pe urmele predecesorilor in ceea ce priveste indeplinirea angajamentelor asumate in vederea aderarii la UE?

Timmo Suma: Consider ca exista un puternic suport politic si o buna organizare in ceea ce priveste parcurgerea etapelor ramase pana in 2007. Este insa timpul sa si confirmati, prin rezultate vizibile si rapide. Autoritatile romane stiu exact ce asteptam. Aveti la dispozitie doar 22 de luni, timpul este scurt, si fiecare zi conteaza.

Nu este momentul si nici cazul pentru inovatii sau noi directii de actiune. Este doar timpul ca fiecare ministru in parte sa isi faca treaba acolo unde se afla.

Capital: Intalnirea cu Parlamentul European, in luna aprilie, se anunta un examen dificil pentru Romania. Cu ce sanse de reusita ne creditati?

Timmo Suma: Nu ma pot pronunta in privinta sanselor obtinerii unui vot pozitiv din partea Parlamentului European. Sunt functionar in cadrul Comisiei Europene, nu politician. Dar sunt convins ca veti obtine un rezultat favorabil, daca guvernul roman accelereaza ritmul reformelor, pentru ca angajamentele sunt clare, iar Parlamentul European porneste de la premisa ca vor fi si indeplinite.

Capital: La Consiliul European din decembrie 2004, Romania si Bulgaria au agreat cu reprezentantii statelor membre introducerea clauzelor de salvgardare, a caror activare, in anumite conditii, amana aderarea un an de zile. Au ceva de pierdut cele doua tari daca aceste clauze sunt activate sau doar mai stau un an pe tusa?

Timmo Suma: Inca un an pe tusa poate produce deziluzie in randul cetatenilor romani si bulgari, precum si in mass-media. Exista riscul ca guvernele celor doua tari sa piarda capitalul de incredere atat de necesar infaptuirii reformelor, iar acesta este un aspect ce nu trebuie sa fie neglijat.

Vor fi si costuri economice, pentru ca veti pierde finantarile europene generoase care ar trebui sa intre in tara in perioada 2007-2008.

Capital: Uniunea Europeana are ceva de pierdut?

Timmo Suma: Nu, sau, facand o mica gluma, are de castigat. Economiseste niste bani.

Capital: Recent, stabilitatea politica din Bulgaria s-a aflat pe muchie de cutit, guvernul de coalitie de la Sofia fiind cat pe ce sa piarda sprijinul parlamentar. Ar putea o eventuala criza politica in zona sa constituie un motiv de amanare a aderarii Romaniei si Bulgariei?

Timmo Suma: Aderarea celor doua tari in 2007 este conditionata, in principal, de respectarea promisiunilor facute Uniunii Europene. Referindu-ma la Romania, este vital sa indeplineasca, la termenele stabilite, cele 11 conditii cu care au fost inchise negocierile de aderare.

O eventuala criza politica nu va afecta decisiv calendarul aderarii, daca Romania reuseste sa pastreze ritmul reformelor si sa demonstreze ca lupta impotriva inaltei coruptii este reala si produce rezultate.

Capital: Desi campania impotriva inaltei coruptii a fost o prioritate a ultimelor doua guvernari, rezultatele sunt destul de timide. Cat de credibila este, de data asta, ipoteza unui success?

Timmo Suma: Coruptia la nivel inalt este o problema grava, iar Guvernul detine cheia succesului. Trebuie doar sa o foloseasca. Cheia succesului consta in implementarea legilor si acordarea independentei politice structurilor care sunt desemnate sa combata coruptia. Acestea din urma pot lucra doar daca sunt ferite de imixtiunile politice si au la dispozitie resurse financiare.

Daca acest lucru se intampla, rezultatele se vad, iar noi asta asteptam, rezultate.

Oricare dintre cele 11 porunci ale integrarii europene poate declanSa clauza de salvgardare

Conditiile impuse Romaniei pentru incheierea negocierilor de aderare sunt foarte stricte si orice deficienta in ceea ce priveste indeplinirea lor poate duce la amanarea aderarii cu un an de zile. Aceste conditii vizeaza doua capitole de negociere pentru a caror inchidere Comisia Europeana a trecut cu vederea faptul ca realizarile Romaniei erau cu mult sub asteptari.

• Un prim capitol este "Justitie si afaceri interne", in cadrul caruia suntem obligati ca, pana in 2007, sa reusim asigurarea controlului si supravegherii viitoarelor granite externe ale UE. Alaturi de securizarea granitelor se afla, ca obiectiv, si dezvoltarea si implementarea planului integrat si strategiei de reforma a sistemului judiciar.

Lupta impotriva coruptiei, cu precadere impotriva inaltei coruptii, este un alt obiectiv, pentru a carui atingere ni se cere sa asiguram independenta politica a Parchetului National Anticoruptie si autonomia sa financiara.

• Cel de-a doilea capitol-cheie este "Concurenta", cu punctul sensibil "ajutoare de stat". Ni se cere scoaterea la lumina a ajutoarelor de stat, aceasta presupunand ca organismul abilitat - Consiliul Concurentei - sa controleze in mod real si transparent ajutoarele de stat si sa aiba un rol decisiv in ceea ce priveste politica antitrust.

Uniunea Europeana insista asupra eliberarii Consiliului Concurentei de influentele politice, care l-au cantonat in rolul de simpla formalitate pentru aprobarea unor ajutoare de stat ilegale, acordate din considerente politice si electorale.