Profitati de reduceri! Din cauza scaderii cursului euro fata de leu si a ofertelor speciale deja traditionale facute de companiile aeriene in lunile ianuarie-martie ale fiecarui an, tariful in lei pentru un bilet de avion este acum cu aproape 30% mai mic decat in septembrie anul trecut. Acum este momentul prielnic excursiilor, deoarece in curand biletele de avion s-ar putea scumpi din nou.

Propunerea facuta recent de guvernul german de a impune o acciza la cherosen - combustibilul utilizat de aeronave - acciza care ar urma sa se ridice la 300 euro pe tona de cherosen, a starnit o controversa apriga in industrie.

Fondurile provenite din accizarea combustibilului urmeaza sa fie folosite pentru ajutorarea tarilor foarte sarace din Africa, insa pentru aprobarea acestei taxe este nevoie ca toti membrii Uniunii Europene sa fie de acord. Conform ziarului german Der Spiegel, accizarea combustibilului ar majora pretul biletelor de avion cu cinci-zece euro pe segmentul de calatorie.

De exemplu, un bilet Bucuresti-Frankfurt, care costa in prezent in jur de 249 euro, ar urma sa se scumpeasca cu 10-20 de euro, tarif la care se adauga si taxele de aeroport. "Desigur ca sprijinim initiativele umanitare, dar de ce sa luam in vizor companiile aeriene? Industria noastra trece printr-o criza fundamentala.

Daca ministrii ar dori sa ajute tarile sarace, ar incuraja calatoriile spre aceste destinatii", a declarat Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociatiei Companiilor Aeriene din Europa. Propunerea este insa sustinuta puternic de Partidul Ecologist din Parlamentul European.

Noi reguli pentru intarzierea avioanelor

Conform informatiilor publicate pe site-ul www.Euobserver.com, Paul Beeckmans, consilier in partidul amintit, spune ca taxa este necesara din mai multe motive. In primul rand, nu este corect sa nu fie impozitat combustibilul pentru aeronave, ci doar combustibilul pentru trenuri si autoturisme.

In al doilea rand, sustine consilierul, studiile arata ca avioanele sunt de cinci ori mai poluante decat trenurile. De la mijlocul lunii februarie a.c., in Uniunea Europeana au intrat in vigoare reguli noi referitoare la compensatiile pe care cele 130 de companii aeriene din Europa trebuie sa le acorde pasagerilor in cazul intarzierii sau anularii zborurilor.

Trebuie remarcat faptul ca noile reguli se aplica atat zborurilor regulate, cat si celor neregulate, inclusiv curselor charter vandute ca parte dintr-un pachet de vacanta. De asemenea, noile reguli se vor aplica si companiilor europene care executa zboruri din afara statelor membre catre Uniunea Europeana.

Mai exact, si companiile aeriene din statele in curs de aderare, cum este si cazul Romaniei, va trebui sa se conformeze noilor reguli. Companiile aeriene vor fi obligate sa ofere masa si cazare pasagerilor zborurilor anulate, plus contravaloarea biletului de avion, in cazul in care intarzierea, indiferent de cauza ei, este mai mare de cinci ore.

Un nou regulament, aflat deocamdata in stadiu de propunere, sustine dreptul pasagerilor de a sti aproape totul despre compania cu care zboara inainte de a se imbarca. Astfel, statele membre UE vor avea dreptul de a intocmi liste cu liniile aeriene considerate nesigure, pe care le vor pune la dispozitia pasagerilor.

Aceasta masura a fost propusa dupa prabusirea in Marea Rosie, anul trecut, a unui avion apartinand companiei egiptene de zboruri charter Flash, companie careia i se interzisese sa opereze pe aeroporturile din Elvetia, tocmai din motive de siguranta.

Ce trebuie sa stiti ca sa obtineti cel mai avantajos bilet

• In perioada 15 ianuarie - 31 martie a fiecarui an, beneficiati de cele mai ieftine bilete. Atat pentru agentiile de turism, cat si pentru companiile aeriene, este o perioada "moarta", asa ca sunt nenumarate oferte speciale.

• Costul biletului se reduce considerabil daca se aplica "Sunday rule", adica petreceti o sambata noapte in orasul respectiv.

• Fixati data de plecare si pe cea de intoarcere. Un bilet cu data fixa de intoarcere este mai ieftin cu aproximativ 50% decat unul cu data libera (open). Exista bilete valabile 14 zile, o luna, trei luni, sase luni, un an. Cu cat valabilitatea biletului este mai mare, cu atat este mai scump.

• Incercati sa rezervati si sa achizitionati biletul cu 21 pana la 7 zile inainte de plecare.

• Cele mai multe companii aeriene au un sistem de recompensare a persoanelor care apeleaza cat mai des la serviciile lor. Daca sunteti client fidel, puteti primi chiar si bilete de avion gratuite.

• Nu uitati sa cititi cu atentie toate instructiunile si conditiile contractuale de pe biletul de avion, - pe care le-ati acceptat in momentul cumpararii lui - chiar daca sunt scrise cu litere minuscule.

Ofertele agentiilor

• KLM: Amsterdam, Viena, Frankfurt, Munchen, Bruxelles, Barcelona, Lisabona, Koln, Luxemburg, Manchester, Venetia, Stockholm - 249 euro; Londra, Milano, Roma, Madrid, Zurich - 199 euro; New York, Chicago, Washington - 368 euro; Montreal, Toronto - 500 euro; Beijing- 630 euro; Tokyo, Osaka - 844 euro.

• Tarom: Budapesta - 181 euro; Atena - 185 euro; Munchen - 178 euro; Milano, Roma - 192 euro, Cairo - 288 euro; Paris - 275 euro, Dubai - 375 euro.

• Air France: Marsilia, Toulouse - 370 euro, Lyon, Nisa - 310 euro, Strasbourg - 420; Hong Kong, Johannesburg, Seoul - 600 euro; Singapore - 630 euro, Sao Paolo - 720 euro.

• Malev: Bologna, Berlin, Bruxelles, Dublin, Hamburg, Helsinki, Lyon, Stockholm, Stuttgart, Venetia, Zagreb - 248 euro; Frankfurt, Geneva, Londra, Madrid, Milano, Munchen, Paris, Roma, Zurich - 198 euro; Beijing - 475 euro; Shanghai - 490 euro.

• Alitalia: Paris, Londra, Madrid, Frankfurt, Lyon, Munchen, Geneva, Atena - 199 euro; Amsterdam, Viena - 229 euro; Nisa, Manchester, Dublin, Zagreb, Larnaca, Copenhaga, Ibiza, Bilbao, Palma de Mallorca, Lisabona, Praga, St. Petersburg, Malaga, Valencia, Barcelona - 249 euro.

Nota: perioada de vanzare a biletelor din oferta speciala este pana la 28.02.2005, iar perioada de calatorie pana la 31.03.2005. Tarifele nu includ taxele de aeroport.