Cu o cifra de afaceri de 118 miliarde de lei si un milion de carti vindute anul trecut, RAO este o editura puternica. Are contract de exclusivitate cu Larousse si cu Dan Brown, autorul celebrului roman „Codul lui Da Vinci“.

RAO a aparut in 1993. Pe piata cartii, in acel moment, activau putine dintre editurile cu care e obisnuit publicul de azi. Daca imi e permis sa afirm, RAO nu a trebuit sa creasca prea mult... RAO s-a nascut mare. „Think big!“ aceasta a fost ideea care ne-a condus inca de atunci, si cu aceeasi idee plecam si acum in realizarea oricarui proiect.

Sa facem un efort de memorie pentru a ne aminti cum aratau cartile de pe rafturile librariilor in 1993.

Hirtia de ziar de culoare incerta era suverana

In acest peisaj, suverana era hirtia „de ziar“, de o culoare incerta, copertele maronii sau, dupa caz, gri cazon. Iata contextul in care au aparut cartile RAO, carti care nu numai ca aratau foarte bine in comparatie cu ce era atunci pe piata, dar nu aratau cu nimic diferit fata de cartile care exista azi pe piata.

Nu voi bate prea multa moneda pe faptul ca aceste carti au fost tiparite in strainatate. Voi spune doar ca, in acele conditii, RAO a urcat, in 1993, acum 12 ani deci, stacheta calitatii cartii undeva foarte aproape de locul in care aceasta se afla acum.

In 1993, cartile romanesti parca proveneau din lumea a treia

Nu cred ca e cazul sa insist prea mult pe faptul ca, in domeniul calitatii, cartile noastre s-au ridicat intotdeauna la cele mai inalte standarde. O buna calitate a produsului e o manifestare de normalitate si, vor spune unii, nu e cazul sa ne laudam cu lucruri normale. E drept, atunci voi spune doar ca in 1993 cartile romanesti parca proveneau din lumea a treia.

Cartile RAO aratau ca oriunde in lumea civilizata.

Am impus pe piata romaneasca tendinte de lectura si mode

Primele carti cu sigla RAO: Roger Martin du Gard - „Familia Thibault“, John Saul - „Umbra“, P. D. James - „Gustul mortii“, Paul Erdman - „Filiera elvetiana“, Antoine de Saint-Exupery - „Citadela“ etc. Am dezvoltat inca de la inceput doua paliere, acela al literaturii clasice si acela al succeselor internationale, paliere pe care niciodata nu le-am abandonat.

Ulterior am dezvoltat aceste directii, colectiile s-au specializat, niciodata insa nu am favorizat literatura clasica, despre care se spune ca e „un drum batatorit“, in detrimentul literaturii contemporane sau invers. Exista autori despre care, in acel moment, publicul din Romania nu auzise nimic si al caror nume e legat acum ombilical, as putea spune, de RAO.

Cine nu asociaza astazi nume ca John Saul, John Grisham, Tom Clancy, William Diehl, mai nou Dan Brown de numele RAO? Am impus pe piata romaneasca tendinte de lectura, mode, virste.

Parteneriat in exclusivitate cu Editura Larousse

Tot formatori de piata am fost si in domeniul cartii pentru copii. Primele carti pentru copii au aparut in 1994: „Mary Poppins“, „Peter Pan“. Acestea s-au continuat in mod firesc azi cu seria „Fetita celei de-a sasea luni“, seria „Stapinul inelelor“ s.a.m.d. In 1995 am publicat primele titluri din seria „Prima mea enciclopedie“.

Aceste doua directii au fost dezvoltate de asa maniera incit acum avem 20 de serii sau colectii de enciclopedii si carti de referinta, acoperind nevoile copiilor de orice virsta.

Numele RAO a fost asociat, inca de la inceput, cu numele unor edituri partenere care nu mai au nevoie de nici o prezentare: Larousse e cel mai vechi, insa ulterior am inceput sa colaboram si cu alti mari actori mondiali ca Tessloff, DK, Giunti etc.

Parteneriatul cu aceste edituri s-a transformat intr-o relatie de prietenie, astfel ca, spre exemplu, RAO e azi partener exclusiv al prestigioasei Edituri Larousse in Romania.

Am format cititori exigenti

Putem spune deci, fara a forta, ca am format generatii de cititori si ca am format cititori exigenti. Am toate motivele sa cred ca acei copii care, in 1994, citeau „Mary Poppins“ sau enciclopedii RAO au ajuns azi sa fie cititori de literatura de buna calitate din toate punctele de vedere, ca atare si de carti RAO. Nu voi avea insa niciodata ambitia de a spune ca exista o „generatie RAO“.

Am vrut, de la inceput, sa creez „marca“ RAO care sa comunice cititorilor trei lucruri: calitate, inovatie, perenitate. In acest domeniu, fidelitatea fata de marca nu poate fi absoluta. Cartile RAO nu se colectioneaza… In domeniul editorial, iti trebuie ani buni si investitii pe masura pentru a impune un brand. Cred ca RAO a ajuns un brand pe piata romaneasca de carte.

Marquez, la fel de bine vindut ca John Grisham

Exista si voci care spun ca RAO publica literatura comerciala. Dar nu acesta e scopul oricarei societati care traieste din vinzari, ca atare al oricarei edituri, acela de a vinde ceea ce publica? Important e, cred eu, sa nu ne pacalim singuri: in cifre, Garcia Marquez e relativ la fel de bine vindut ca si John Grisham. Si fiecare dintre acesti autori are publicul sau, nu neaparat unul diferit.

Kafka si Clancy se vind la fel de bine. Si atita vreme cit acesti autori se vind, nu vad motive pentru care unul sau altul dintre autori sa fie exclus din lista RAO. Avem, si asa cred ca trebuie sa avem, carti care se citesc in metrou sau pe plaja si carti a caror lectura e intotdeauna alta, carti pentru o anumita virsta si carti fara virsta.

Si carti comerciale si lucrari de arta

A mentine un anume echilibru intre aceste tipologii de lectura, aceasta e provocarea la care raspundem zilnic. Toti autorii publicati de RAO sint autori pe care i-am analizat, in care am intuit un anume potential si pe care ni i-am asumat.

Exista carti care se vind extrem de repede si, daca am avea in vedere exclusiv scopul comercial, acestea ne-ar putea sustine, prin vinzari, intreaga activitate.

Publicam insa si lucrari de arta, care nu au fost niciodata best-seller-uri (cu toate ca sint lucrari de o indiscutabila calitate), publicam si lucrari enciclopedice, al caror buget de productie depaseste bugetul anual al multor firme romanesti... si daca aceasta inseamna sa fii comercial, ei bine, voi fi primul care declara: RAO e o editura comerciala.

RAO s-a nascut sub o stea norocoasa

Mesajul pe care RAO il transmite pietei de carte din Romania e unul singur: se pot face afaceri profitabile fara a face rabat la calitate, fara compromisuri intelectuale si fara „proptele“. Cel mai simplu e sa spui despre cei care au succes ca sint ajutati „de sus“.

RAO se dezvolta nu datorita interventiei providentiale ori salvatoare a unora sau altora, ci datorita unui plan editorial coerent, datorita unor previziuni corecte, flerului celor ce intocmesc planuri pe termen lung, profesionalismului intregii echipe, iar daca toate acestea inseamna sprijin „de sus“, din nou voi fi primul care afirma ca RAO s-a nascut sub o stea norocoasa.

RAO in 2004:

• Cifra de afaceri: 118 miliarde lei 200 de titluri publicate, insumind 1.000.000 de exemplare

• Tirajul mediu: 5.000 de exemplare pe titlu

• Cel mai vindut titlu in 2004: Dan Brown, „Codul lui Da Vinci“, 15.000 de exemplare vindute din octombrie pina in decembrie