Companiile au inceput sa analizeze ce pregatiri si ce cheltuieli vor fi facute pentru schimbarea sistemelor informatice in vederea trecerii la leul greu. Insa, cand vine vorba de actori mari, precum bancile, lucrurile nu sunt pe deplin clarificate.

Dan Oancea, director consultant Oracle, este de parere ca nu vor exista probleme prea mari pentru companiile care isi vor planifica din timp trecerea la leul greu. Pentru cei care au integrata o solutie la cheie, cele mai multe resurse se vor consuma in perioada de teste. „Este vorba de un management al riscului.

Resursele cheltuite vor fi, pe de o parte, interne, pentru a verifica testele de migrare in paralel a bazelor de date, si, pe de alta parte, de natura tehnica, unde noi vom oferi consultanta prin specialistii nostri“, spune Oancea. Pentru clientii Oracle, updatarea solutiilor de baza va fi gratuita, insa pentru consultanta tehnica companiile vor plati cateva zeci de mii de euro.

In functie de complexitatea solutiei, aceasta suma poate creste, cheltuielile suportate de companii fiind stabilite in urma negocierilor purtate cu Oracle. Teoretic, companiile mici si mijlocii nu vor avea cheltuieli pentru updatarea software-ului. „Noi oferim contracte de abonament care include atat asistenta tehnica, cat si actualizari legislative ale programelor.

Persoanele care au acest gen de abonament vor beneficia, ca parte din abonament, de trecerea la leul greu. Pentru aceste companii, cheltuielile vor fi zero“, precizeaza Paul Paschievici. Celor care au uitat sau nu au vrut sa achite acest abonament, nu le ramane decat sa-si plateasca abonamentul pe un an, de 120 de euro, pentru a putea avea software-ul la zi.

Cheltuieli semnificative vor avea marile lanturi de magazine. Cei de la Carrefour Romania se pregatesc pentru denominare inca de acum trei luni. Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour, nu a vrut sa precizeze o suma exacta, dar considera ca este nevoie doar de o mica modificare a sistemului informatic.

Marea majoritate a cheltuielilor unui hipermagazin vor fi facute pentru editarea etichetelor noi. „Cantitatea de noi etichete este foarte mare, deoarece avem peste 60.000 de produse in fiecare dintre cele patru magazine ale noastre“, explica Andreea Mihai. Hipermagazinele va trebui sa modifice chiar si casele de marcat.

„Incepand cu 1 iulie, data de incepere a circularii paralelele, se vor adauga noi sertare la casele de marcat pentru leul nou si, in plus, pe bonul de casa preturile vor aparea in dubla moneda“, mai spune Andreea Mihai. Bancile au, probabil, cel mai mult de lucru la sistemele informatice. Chiar daca nu toate procedurile au fost clarificate, cheltuielile acestora vor fi de cateva milioane de euro.

In vederea pregatirii pentru denominare, va trebui sa faca modificari intregului sistem software (pentru a putea lucra atat in RON, cat si in ROL), dar si sa reconfigureze bancomatele, care probabil ca vor da si monede. In plus, alti bani se vor cheltui si pentru pregatirea personalului.

Bogdan Baltazar, presedintele Baltazar, Bloom&Pirlvulescu, crede ca mai exista unele lucruri care nu sunt puse la punct la modul cel mai riguros, si acest lucru ar putea intarzia schimbarile din sistemele informatice ale bancilor.

„Banca Nationala a intarziat foarte mult cu un plan foarte detaliat, militaresc, i-as putea spune, al actiunilor pe care toti actorii mari din piata sa-l urmeze“, este de parere Bogdan Baltazar.

Cat platesc companiile trecerea la leul greu

• Majoritatea furnizorilor de solutii software pentru IMM, ofera gratuit updatarea programelor in cadrul abonamentelor de consultanta tehnica.

• Companiile mari care au solutii la cheie vor cheltui incepand cu cateva zeci de mii de euro, in functie de complexitatea solutiilor pe care le folosesc.

• Bancile vor avea bugete de cateva milioane de euro pentru trecerea la RON. Vor schimba intregul sistem informatic, iar bancomatele vor fi modificate pentru a putea da si monezi.