Raportul OSCE privind scrutinul din 28 noiembrie a aratat numeroase nereguli, preluand multe din observatiile ONG-urilor romanesti precum ProDemocratia. O ancheta trebuie sa incerce sa determine in ce masura frauda a influentat rezultatul si, prin urmare, sa evalueze gradul de legitimitate care poate fi acordata actualului parlament.

Dar 28 noiembrie ridica si problema sistemului electoral romanesc: in ce masura permite acesta unui grup anume de alegatori sa ii traga la raspundere pe parlamentarii care-i reprezinta? Sistemul listelor suplimentare, care-ti permite sa votezi oriunde in tara spunand ca esti "in tranzit", a fost criticat in special pentru ca faciliteaza votul multiplu.

Dar acest sistem ridica si probleme de reprezentare. Cei care voteaza in alta parte nu voteaza pentru reprezentantii lor in Parlament, ci pentru reprezentantii altora. In consecinta, acest sistem trebuie abandonat si inlocuit cu un vot prin posta sau prin mandat, exprimat de cei care nu sunt acasa in ziua scrutinului.

Reprezentativitatea ar trebui imbunatatita prin introducerea pana in 2008 a votului uninominal, asa cum a sustinut ProDemocratia in 2003. Aceasta implica infiintarea unor circumscriptii cu un singur reprezentant, creandu-se astfel o legatura personala mult mai puternica intre alegatori si reprezentantii lor.

E un lucru esential pentru credibilitatea viitoare a parlamentului, considerat acum drept cel mai putin respectata institutie. Votul uninominal face ca parlamentul sa fie mai atent la preocuparile locale. Sistemele actuale asigura un nivel foarte ridicat de comunicare intre parlamentari si alegatorii lor.

Parlamentarii britanici revin frecvent in circumscriptii (adesea, in fiecare weekend) si tin asa-numitele "surgeries" (de obicei, saptamanal), la care orice alegator din circumscriptie este invitat, forumuri in care cetatenii pot da glas preocuparilor lor in fata reprezentantilor lor alesi. Cetatenii scriu des parlamentarului lor, iar acesta este obligat prin lege sa raspunda in trei saptamani.

Votul uninominal actioneaza ca sistem de verificare al partidelor, de moment ce parlamentarul da direct socoteala mai degraba in fata unui anume electorat decat in fata unei liste de partid. In Marea Britanie este important sa fii "un bun parlamentar al circumscriptiei", iar partidele urmaresc cu atentie modul in care parlamentarii lor relationeaza cu cei pe care ii reprezinta.

Daca un parlamentar nu-i reprezinta corespunzator pe alegatori, risca sa fie eliminat de organizatia locala, care poate alege alt candidat in locul sau.

Introducerea votului nominal nu s-a realizat in 2003-2004, in mare parte din cauza fricii anumitor analisti privind consecintele pe termen scurt care ar fi putut favoriza PSD. Acum situatia politica e foarte schimbatoare si nu e clar cine ar castiga sau pierde din introducerea acestui sistem.

Prin urmare, e momentul ideal pentru a realiza un sistem electoral care sa ii reprezinte cel mai bine pe cetatenii romani pe termen lung.