Milioane de dolari se cheltuiesc lunar, iar suma si numarul tranzactiilor cresc de la luna la luna

In era Internetului si a comunicatiilor mobile, e posibil, teoretic, sa traiesti complet izolat in casa, facindu-le pe toate „din tastatura”. Conditia ar fi sa ai un cont in banca acoperitor – fie acesta realizat din economii sau alimentat prin plata unui job care sa nu solicite prezenta fizica.

Pana anul trecut, o alta conditie era sa traiesti intr-o tara mai avansata tehnologic decat Romania. Din 20 martie 2004 insa, a devenit operational si la noi sistemul 3D Secure – cel mai inalt standard de securizare a tranzactiilor cu plata prin card bancar pe Internet.

Ai card, ai net, fa economii!

Cumparaturile online nu sunt un moft. In afara faptului ca dramuiesc semnificativ cheltuirea timpului liber al posesorilor de carduri, achizitiile din magazine virtuale pot aduce celor care le practica si beneficii banesti deloc neglijabile.

Nu putine sunt cazurile in care costul final al unui produs comandat in strainatate pe Internet (incluzand comisionul bancar, taxa de transport - uneori mai scumpa decat produsul – si taxele vamale) este mult mai redus decat al unui produs similar care poate fi gasit in magazinele autohtone.

Ce preferi? Sa stai lejer pe scaun, in fata calculatorului, sa vizualizezi o serie de produse din aceeasi gama, sa citesti recenziile specialistilor, sa te opresti la produsul care corespunde cel mai bine nevoilor tale, pentru ca apoi sa-l comanzi din magazinul virtual care practica cel mai avantajos pret? Sau sa umbli nauc prin „targ” pana cind gasesti ceva care abia seamana cu produsul pe

care-l cauti de fapt si pentru care platesti mai mult decat face, poate de doua sau chiar trei ori mai mult decat daca ai avea acces si ai recurge la cumparaturile online?

Noi recorduri in cursa cumparaturilor

Un raspuns cat se poate de elocvent la intrebarile de mai sus a fost dat de romani in ultimele 10 luni ale anului trecut, perioada in care a crescut constant numarul si valoarea cumparaturilor online efectuate de detinatorii de carduri inrolati in sistemul 3D Secure. In luna cadourilor (decembrie 2004), numarul tranzactiilor s-a triplat, ajungand la aproape 11.000, fata de 3.

623 in noiembrie, iar valoarea cumparaturilor s-a cifrat la 2.050.949 dolari, 65.086 euro si 453.753.235 lei. La aceste sume se adauga cele referitoare la tranzactiile nesecurizate 3D Secure. Iar tendintele de crestere, chiar daca nu la fel de explozive, se mentin si in acest an. In ianuarie s-au efectuat 11.

795 de tranzactii 3D Secure, insumand 2,25 milioane dolari (sunt incluse, prin conversie si sumele tranzactiilor in lei si euro), iar in februarie s-au cheltuit cu cardurile prin shop-urile virtuale 2,3 milioane dolari.

Cifrele raman semnificative chiar daca e posibil ca o buna parte a tranzactiilor sa fi fost comandate, din Romania sau din strainatate (via banci romanesti din sistemul 3D Secure), de detinatori de carduri care nu sunt cetateni romani.

Avantajele 3D Secure

Iata si avantajele de care beneficiaza (gratuit!) detinatorii de carduri 3D Secure, fata de posesorii cardurilor neinrolate in sistem:

1. O parola suplimentara, cunoscuta exclusiv de detinatorul cardului si ceruta automat pentru confirmarea efectuarii unei tranzactii electronice. In cazul furtului sau pierderii, cardul nu va putea fi utilizat de hot sau de cel care il gaseste pentru cumparaturi online.

In schimb, un card neprotejat 3D Secure poate fi utilizat fara probleme pentru achizitii pe Internet si de catre cineva care nu este posesorul acestuia.

2. La judecarea disputelor generate de tranzactiile contestate, avantajata din start este partea inrolata in 3D Secure. Practic, un detinator de card obisnuit nu va avea nici o sansa de recuperare a sumei pe care banca sa a platit-o pentru o tranzactie pe care el nu o recunoaste, daca magazinul virtual este inrolat 3D Secure.

3. Administratorii magazinelor virtuale sunt obligati sa accepte plata cu carduri 3D Secure. Foarte multi comercianti din strainatate au refuzat comenzile venite din Romania, dupa ce „hackerii” romani au facut ravagii cu tranzactii fraudate (comenzi onorate, dar neplatite).

Din martie 2004 insa romanii detinatori de carduri 3D Secure pot reclama cu succes la Visa si Mastercard eventualele refuzuri ale acceptarii la plata. Companiile care au lansat cele mai populare carduri au capacitatea de a bloca tranzactiile electronice ale comerciantilor care nu respecta regulile 3D Secure.

4. In principiu, banii ar trebui sa se vireze din contul detinatorului de card care a comandat un produs dintr-un magazin virtual in contul comerciantului, in momentul in care produsul a ajuns la destinatie. In practica insa viramentul se face, de multe ori, in momentul expedierii marfii sau chiar mai devreme.

Acest fapt a generat numeroase abuzuri din partea unor comercianti, care au intarziat nejustificat livrarea marfii pentru care plata s-a efectuat. Standardul 3D Secure impune bancilor emitente sa blocheze banii in contul clientilor pana la livrarea marfii.

La randul lor, bancile care accepta plata impun comerciantilor cu care lucreaza sa nu solicite viramentul pana cind nu au dovada livrarii marfii.

5. Un client 3D Secure care tranzactioneaza de pe un site 3D Secure este protejat si de atacurile de phishing - fraude generate de furtul de identitate. Site-urile care nu sunt 3D Secure pot fi copiate, piratii virtuali creand si link-uri catre site-urile false si ajungand sa pacaleasca foarte multi clienti pana cand frauda este descoperita si raportata la www.phishreport.net.

Strainii fac tranzactii prin Romania

Toate acestea, spune Marin Mitroi, director general la Romcard, justifica presiunile Visa si Mastercard. Acestea au cerut bancilor din strainatate ca, pina cel tarziu la 1 aprilie 2005, sa-i oblige pe toti comerciantii cu magazine virtuale sa se inroleze in sistemul 3 D Secure.

Romcard este compania prin intermediul careia s-a implementat sistemul 3D Secure in Romania. Practic, in privinta 3D Secure Romcard a oferit, in premiera mondiala, un serviciu „la cheie”, economicos, fapt care a facut ca un mare numar de comercianti occidentali sa devina clientii Romcard (respectiv, ai bancilor romanesti certificate 3D Secure) si sa-si proceseze tranzactiile prin Romania.

Un atu si pentru non-3D Secure

La intrebarea „de ce ar refuza cineva inrolarea in 3D Secure, in ciuda avantajelor enumerate?”, raspunsul este simplu: din comoditate. Sistemul 3D Secure nu permite asa-numitele tranzactii recursive.

Traducere: cu acceptul prealabil al detinatorului de card non-3D secure, administratorii magazinelor virtuale pot initia, periodic, tranzactii reprezentand, de pilda, plata unui abonament pentru un anume tip de servicii sau produse.

Detinatorul de card 3D Secure nu va putea beneficia de aceasta facilitate si va trebui sa-si aminteasca de ziua platii abonamentului pentru a nu pierde dreptul la accesarea serviciului/produsului.

Marfa de pe Fifth Avenue, plata din Ferentari

Revenind la tendintele in materie de cumparaturi electronice, este evident ca tranzactiile in euro si lei pot fi considerate aproape accidentale, comparativ cu cele in dolari. Aceasta inseamna, implicit, ca majoritatea cumparaturilor se fac din magazine virtuale ale unor comercianti din afara spatiului european – cu precadere din Statele Unite.

De altfel, din datele furnizate de site-ul financiar no-cash.ro, reiese ca detinatorii de carduri Visa romani au cheltuit in magazine virtuale americane aproape jumatate din suma de 4,6 milioane dolari a tranzactiilor electronice de anul trecut. Din cele 41.000 de cumparaturi prin intermediul Internetului, efectuate in 2004, in si din Romania, cu carduri Visa, doar 7.

349 au avut ca furnizori magazine virtuale romanesti. Numai 157 (doua procente) din tranzactiile cu plata online la magazine din Romania au fost efectuate de romani cu domiciliul in tara. Valoarea totala a celor 157 de tranzactii este si ea modica, cifrandu-se undeva spre 21.000 dolari.

In prezent, numarul site-urilor romanesti certificate 3D Secure abia a trecut de cifra 100, dar analistii se asteapta sa ajunga la 300 in decursul acestui an, pe fondul cresterii corespunzatoare a numarului si consistentei tranzactiilor.

Robert Veress, Saptamana Financiara