Desi fostul guvern a refuzat sistematic sa deconspire sumele cheltuite pentru publicitatea de stat, actualul Cabinet a facut bilantul, la cererea ziarului „Cotidianul": 57 de milioane de euro a cheltuit guvernul Adrian Nastase, in perioada 2001-2004, pe publicitatea din mass-media.

Aceasta inseamna, in medie, aproximativ 1,2 milioane de euro lunar. Aproape 40.000 de euro zilnic. Cit o limuzina Mercedes.

In anul 2000, conform datelor oferite de Guvernul Romaniei, ministerele si institutiile subordonate acestora au alocat pentru publicitatea de stat 8,9 milioane de euro.

Odata venit la putere, PSD a marit alocatiile destinate publicitatii cu 35% in primii trei ani, cu o medie de 13,5 milioane de euro, pentru ca in anul 2004 - an electoral - suma aproape sa se dublezefata de anul 2000: 17 milioane de euro.

Topul ministerelor darnice

In toata perioada examinata, de departe campionul publicitatii de stat a fost Ministerul Economiei si Comertului, care in anul 2000 a platit 7,3 milioane de euro. Odata cu instalarea lui Dan Ioan Popescu in scaunul de ministru, suma oferita, in anul 2001, pentru publicitatea de stat a sarit de 10 milioane de euro, urmata de un recul, in 2002, pina la 8 milioane, si in 2003, pina la 7,7 milioane.

Insa in 2004, valoarea totala a crescut din nou la peste 10 milioane de euro. Totalul, pentru perioada 2000 - 2004, a depasit 43,5 milioane de euro.

Prezenta in reclamele platite pe bani publici a unor companii nationale este mai mult decit discutabila, atit timp cit pe piata nu au concurenta, cum au fost, de exemplu, banii cheltuiti pe reclama facuta centralelor termoelectrice.

Mitrea a tinut pasul cu DIP

Nici Miron Mitrea nu s-a lasat mai prejos. Reclamele la CFR Marfa, un alt serviciu fara concurenta, sau la programele de constructii ale guvernului au costat, in cei patru ani, peste 8,5 milioane de euro. Locul III al topului este ocupat de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Suma alocata: nici mai mult nici mai putin de 6,3 milioane de euro.

Urmeaza Ministerul Comunicatiilor - 4,1 milioane de euro si Ministerul Finantelor, care a cheltuit 2,4 milioane de euro.

Prima TV - Audienta minima, publicitate maxima

Chiar daca numarul telespectatorilor televiziunii Prima TV este mic, acest post a detinut suprematia in publicitatea de stat. Numai in anul 2004, fostii patroni ai televiziunii au incasat in jur de 100 de miliarde lei de la diverse ministere, regii sau companii nationale de stat.

Cifrele, oferite de catre firma de monitorizare Alfa Cont, sint aproximative, sumele incasate de mass-media fiind calculate in functie de tarifele de publicitate oficiale. Utilizind acelasi etalon, reiese ca si Realitatea TV a luat fata celorlalte posturi, incasind aproximativ 80 de miliarde lei.

Abia pe locul trei se claseaza PRO TV, cu 70 de miliarde, urmata de Antena 1, cu peste 50 de miliarde.

TVR 1 si National TV se afla pe aceeasi treapta a clasamentului, cu cite 25 de miliarde.

Burci, ingrasat de Mitrea

Legaturile de afaceri dintre ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, si fostul actionar principal al televiziunii Prima, Cristian Burci, sint deja cunoscute. In urma cu citeva zile, Burci si-a vindut televiziunea companiei SBS Broadcasting, cu tot cu datorii. In urma cu trei ani a izbucnit un adevarat scandal legat de tandemul Mitrea-Burci.

Ministerul Transporturilor virase, prin intermediul televiziunii Maritime Training Center Television Constanta (MTC), circa 5,6 milioane USD, in contul societatii Romanian Investment & Development, firma care apartine lui Cristian Burci.

Cu acesti bani, intre televiziunea MTC si firma lui Burci s-ar fi incheiat un contract de asociere in participatiune, pentru modernizarea televiziunii din Constanta. Cele 5,6 milioane de dolari au ajuns in contul MTC de la Administratia Porturilor Maritime Constanta, CFR si CFR Marfa. Cristian Burci a afirmat, atunci, ca banii erau, de fapt, pentru cumpararea spatiului publicitar in contul MTC.

De mentionat faptul ca la MTC, actionar asociat unic este statul roman prin ministerul condus atunci de Mitrea. In luna ianuarie a acestui an, Politia Constanta a demarat cercetarile privind legalitatea contractului de asociere. Dupa nici o luna, Burci si-a luat toata aparatura din sediu, lasind-o doar cu ce avea inainte de a incheia marele contract cu „Ministerul" Mitrea.

„Adevarul", crucisatorul publicitatii de stat

Cind vine vorba de publicitate guvernamentala, in presa scrisa nationala, ziarul „Adevarul" a dominat autoritar clasamentul. SC Alfa Cont a ajuns la concluzia ca in anul 2004, aceasta publicatie a adunat aproximativ 25 de miliarde lei de la institutiile de stat. Pe locul al doilea se consemneaza o egalitate intre „Jurnalul National" si „Ziua", ambele cu incasari de 17 miliarde lei.

In schimb, „Evenimentul zilei", un ziar critic la adresa puterii, cu un tiraj mare, a obtinut doar doua miliarde lei din aceleasi surse - de 12 ori mai putin decit „Adevarul".

Conform BRAT, in acelasi an, tirajul mediu al ziarului „Adevarul" a fost de 130.000, „Junalul National" s-a vindut in 180.000 de exemplare, pe cind „Ziua" in doar 31.000, iar „Evenimentul zilei" a avut un tiraj mediu de 117.000.

Topul beneficiarilor de publicitate guvernamentala:

• Prima TV

• Realitatea TV

• PRO TV

• Adevarul

• Jurnalul National

• Ziua.