Un ciudat aer de "sfirsit de mandat" pluteste peste scena politica romaneasca. Se fac bilanturi, se calculeaza mutarile de dupa alegeri.

Principalul actor politic al tarii ramine, deocamdata, Presedintele Traian Basescu. El este, de altfel, in cea mai mare masura, responsabil de aceasta nesiguranta care tinde sa cuprinda totul: lideri politici, responsabili ai guvernarii, institutii, mass-media si cetateni ai patriei, vajnici alegatori turmentati fara de voie.

Ce motive ar fi pentru a dezvolta o asemenea abordare?

Varianta 1. Ceva s-a schimbat radical in "starea natiunii" de la data alegerilor, respectiv a preluarii mandatului prezidential. La capitolul acesta, oricit am incerca, ori s-ar stradui cineva, e greu sa dai un raspuns favorabil.

Societatea romaneasca se afla azi, la doua luni si jumatate de la alegeri, cam tot acolo unde a lasat-o sirul bogat al erorilor de strategie si de guvernare, plus consecintele lor economice, sociale, politice, psihologice si de mentalitate numite la noi cu un aer misterios "tranzitie"! Societatea romaneasca ramine una de supravietuire, cu o democratie functionala, de vitrina, adica fragila ca

un bibelou de portelan! O societate in curs accelerat de ruralizare, de crestere fara precedent a non-scolaritatii si analfabetismului, de manifestare endemica a bolilor de saracie, pe care Europa, cea in care o sa ne integram curind, le-a eradicat acum aproape un secol, o societate in care nici jumatate din localitatile declarate orase nu intrunesc conditiile de infrastructura si economice,

pentru a avea acest statut, conform normelor ONU, o societate cu o economie fragila si incapabila sa se auto-sustina, in curs de dezindustrializare, o societate care pare sa-si valorifice cel mai bine "elanul constructiv" inventind, dezvoltind, restructurind si desfiintind la nesfirsit institutii de administrare, hipertrofiate si hipofunctionale.

De aici a plecat guvernarea Tariceanu-Basescu acum doua luni si jumatate si cam tot acolo se afla. Slava Domnului, nici un razboi nu bate la usa, inamicul nu pare sa fi trecut de portile cetatii si nici "comeata" nu ne-a lovit! Nimic nu s-a schimbat inca radical. De ce sa pui capat, atunci, actualului mandat de guvernare?

Varianta doi. Ratiuni politice. Aici lucrurile sint ceva mai complicate. O ratiune evidenta din primele reactii ale Presedintelui, dupa desemnarea sa oficiala, este asa numita "incoerenta" a majoritatii politice care da formula de guvernare. Fara PUR nu se putea, cu PUR, PSD-ul se simte ca si cind ar fi inca la guvernare, "prin reprezentantii sai".

Aici Presedintelui trebuie sa i se recunoasca un punct valabil! Intrebarea critica este daca alegerile anticipate sint cu adevarat solutia la problema pe care el o are.

Pentru ca pare sa fie singurul care o are! Seful executivului nu se plinge prea tare si nici nu s-au iscat controverse pe legislatie, ori pe masuri de reforma care sa singularizeze PUR-ul sau care sa-i dovedeasca "nocivitatea" in actuala formula de guvernare. O alta ratiune a fost indicata de actiunile vizind schimbarea compozitiei conducerii celor doua Camere ale Parlamentului.

Ori totul, ori nimic, aceasta pare sa fie filosofia calauzitoare a responsabililor politici din PD si PNL.

Desi s-au straduit din rasputeri sa se auto-convinga de existenta unei cai rapide si eficiente de a-i inlatura din functii pe Adrian Nastase si Nicolae Vacaroiu, membrii comandoului politic iesit la atac viguros, dar, se pare, timpuriu si fara pregatirea de artilerie necesara, se vad acum obligati sa se retraga pentru a relua calculele si a alege varianta radicala a alegerilor anticipate.

In sfirsit, o alta ratiune politica pentru a organiza alegeri anticipate ar fi momentul de cumpana al semnarii Tratatului de Aderare la Uniunea Europeana.

Daca se semneaza, incepe o "era noua" si deci ar fi motiv pentru a porni la drum pe o baza electorala noua; daca nu se semneaza, atunci esecul trebuie asumat, reintoarcerea la urne fiind necesara pentru a clarifica mandatul fazei critice care urmeaza: acceleram pe ultima suta ca sa prindem din mers ultimul vagon al trenului integrarii sau luam alt tren!

Varianta trei. Ceva nu este in regula cu guvernarea in actuala ei compozitie si structura, existind pericolului unor blocaje care ar pune in pericol realizarea programului politic asumat. Instrumentul, cu alte cuvinte nu serveste ideea.

Ori e prost croit, ori nu-i din materialul care trebuie! La doua luni de instalare, cind procesul de preluare este inca in plina desfasurare, cind majoritatea celor care iau acum in brate dosarele ministerelor si ale domeniilor pe care vor sa le guverneze, abia au apucat sa citeasca etichetele de pe prima coperta, cind se simte concret presiunea zilei de miine, este pur si simplu nerealist si

nedrept ca cineva sa se apuce a face bilanturi si evaluari cu tenta de ghilotina. Asa, orice guvernare poate fi desfiintata dupa primele doua-cinci luni de functionare.

Pe scurt, daca exista ratiuni politice pentru anticipate, ele merg sigur impotriva logicii guvernarii eficiente si a interesului de a folosi fiecare ceas din cei patru ani ai mandatului pentru a schimba ceva semnificativ in starea natiunii.