articol preluat din Gardianul

Dupa ce in cursul zilei de vineri seara, sase autocare cu cetateni romani au fost returnate de la granita franco-spaniola, fara explicatii clare din partea vamesilor spanioli, duminica dupa-amiaza, alte doua microbuze cu romani au fost sechestrate in vama Tunel de Somport dintre Franta si Spania. Documentele romanilor intorsi din Spania nu erau in regula, scrie Adevarul, in timp ce Gardianul scrie ca vamesii din Germania si Franta, doua dintre tarile tranzitate, afirma ca actele romanilor erau in regula. MAE ii contrazice pe vamesii romani si nemti care spun ca actele romanilor sunt in regula, scrie Romania Libera.

Discriminare: Spania nu mai primeste romani!

Ce face MAE, de ce nu intervine? Oare, cele cateva mii de suporteri ai stelei vor fi primiti la meciul cu Villarreal?

Dupa ce vineri sase autocare cu romani au fost intoarse din drum de autoritatile spaniole, ieri dupa-amiaza, alte doua microbuze au fost sechestrate. Intr-unul dintre microbuze se afla sapte pasageri si doi soferi, iar in celalalt, opt persoane.

Turistilor le-au fost confiscate pasapoartele, dupa care au fost escortati pana in Italia. Vamesii din Germania si Franta, doua dintre tarile tranzitate, afirma ca actele romanilor erau in regula. Soarta celor returnati risca sa o aiba si suporterii stelisti care se vor deplasa pentru meciul retur Villarreal - Steaua.

Madalin Pribu, Gardianul - 14 martie 2005

Vanatoare de romani

Spania inchide granitele pentru turistii de export

articol preluat din Jurnalul National

Autoritatile de frontiera spaniole s-au pus cu legea pe romani. Autocarele cu turisti si "capsunari" au fost intoarse din drum la frontiera dintre Franta si Spania. 68 dintre romanii sechestrati in autocare au ajuns ieri inapoi, in Romania. Motivul acestui tratament nu a fost inca lamurit.

Turisti romani, refuzati la export

Garda Civila Spaniola a dovedit din nou exces de zel atunci cand a venit vorba de cetateni romani. Sase autocare cu turisti si oameni care plecau la munca in Spania au fost intoarse din drum la frontiera dintre Franta si Spania. 68 dintre romanii sechestrati in autocare au ajuns ieri inapoi, in Romania, fiind interceptati la Vama Nadlac. Motivul acestui tratament nu a fost inca lamurit.

ION ALEXANDRU

LA GRAMADA. O parte din romani aveau actele in regula, dar grupurile au fost oprite fara a se face diferente intre turisti

Ei au sosit in tara ieri, in jurul orei 12:00, imbarcati in doua autocare apartinand firmelor Amad Touristik, din Sibiu, respectiv Eurotime, din Capitala. Pasagerii speriati, obositi si contrariati nu pot intelege de ce li s-a aplicat acest tratament de catre autoritatile franceze si spaniole. Cele doua autocare au iesit din Romania tot pe la Vama Nadlac, in dupa-amiaza zilei de 9 martie.

In noaptea de 10 spre 11 martie, au incercat sa intre in Spania pe la un punct vamal situat in apropierea orasului Toulusse, din Franta. Politistii de frontiera nu au fost insa de acord.

MOTIVATIE PUERILA. Unul dintre soferii autocarelor, Ioan Antal, a precizat ca romanilor nu le-a fost permisa intrarea in Spania prin punctul care era inclus in graficul de traseu, motiv pentru care au ales o alta vama, de langa Toulusse, aflat-o pe un drum mai putin circulat. "La aproximativ 40 de kilometri de frontiera, am fost opriti de Garda Civila Spaniola.

Ne-au confiscat pasapoartele si ne-au escortat inapoi, in frontiera. Ne-au acuzat ca nu avem actele in regula, ca unii dintre pasageri nu au vize de rezidenta sau contracte de munca valabile, sau ca nu au bani suficienti. Nici macar nu au verificat aceste acuzatii. Nu au vrut sa ne asculte", povesteste Ioan Antal.

Printre romanii din autocare se aflau si persoane care se duceau in vizita la rude.

VANATOARE. Cele doua autocare nu sunt singurele care au avut de-a face cu zelul autoritatilor spaniole. Ele faceau parte dintr-un grup de sase vehicule, ce transportau 234 de cetateni romani avand vize de munca si de turist, care au fost respinse in dimineata zilei de 11 martie de catre autoritatile spaniole, la punctul de trecere a frontierei de la Perthus, din Pirineii Orientali.

Reprezentantii firmelor de transport implicate in acest incident sustin ca, desi unii calatori aveau acoperire financiara, invitatii oficiale sau vauchere, chiar contracte de munca in Spania, cativa dintre ei nu indeplineau conditiile necesare unui sejur in spatiul Schengen. Prin urmare, toti romanii din autocarele cu pricina au fost tratati in bloc si nu s-a analizat fiecare caz in parte.

VARIANTE. In timp ce spaniolii sustineau ca romanii nu indeplineau criteriile necesare patrunderii pe teritoriul Spaniei, politistii romani de frontiera sunt de o cu totul alta parere.

Imediat dupa ce s-a facut publica arestarea celor sase autocare romanesti, Ioan Mares, seful Inspectoratului Judetean de Politie Arad, a declarat ca romanii in cauza indeplineau conditiile prevazute de legislatia romaneasca la iesirea din tara.

Cu toate acestea, pentru a elimina orice dubiu, conducerea Politiei de Frontiera va face o ancheta pentru a verifica inca o data daca persoanele in cauza au indeplinit conditiile prevazute de legislatia romana in vigoare pentru efectuarea unei calatorii in strainatate, aspect care va fi urmarit si cu ocazia intoarcerii romanilor in tara.

MICROBUZE. Alti 14 cetateni romani aflati in doua microbuze au fost intorsi ieri de la granita spaniola pentru ca nu indeplineau conditiile de sedere in Spania, iar patru dintre autocarele returnate sambata au incercat sa intre din nou in Spania.

MAE roman a cerut clarificari, prin intermediul Ministerului de Externe spaniol, din partea Politiei de Frontiera din Spania asupra situatiei create la granita franco-spaniola, explicatiile oficiale fiind asteptate azi, a precizat directorul general al Directiei Afacerilor Consulare din MAE, Cristian Gaginski.

EXPLICATII

"Toata aceasta situatie este cauzata in mare parte de procesul de regularizare prin care trec acum spaniolii. Faptul ca romanii au vrut sa patrunda pe teritoriul lor prin Muntii Pirinei le-a ridicat autoritatilor semne de intrebare. Potrivit informatiilor pe care le detinem, romanii nu aveau nici acte de cazare pentru hotel si nici invitatie in Spania.

Doua dintre cele mai importante criterii pentru a putea patrunde in regiune" - Angelo Florian, consulul general al Romaniei la Barcelona

PROMISIUNI

"Ii voi sprijini pe romani atat cat voi putea pe partea franceza. In orice caz, din cate am inteles eu, patru dintre cele sase autocare urmeaza sa-si continue drumul catre Spania" - Romulus Bena, consulul general al Romaniei la Marsilia

TRASEE DE ESCORTA

Sambata dimineata, cele sase autocare au pornit spre Romania, fiind escortate pe teritoriul Frantei de 16 masini de politie. Doua dintre ele au fost aduse catre Paris, dupa care au schimbat ruta catre Lyon. La granita cu Italia, au fost preluate de cinci masini de politie pana la granita cu Austria, unde au fost preluate de doua masini de politie.

O data ajunse pe teritoriul Ungariei, autocarele au scapat de escorta, deplasandu-se de buna voie pana in Romania, unde au intrat in tara pe la Vama Nadlac. Acolo, cele doua autocare care au sosit primele au fost asteptate de reprezentanti ai Politiei de Frontiera, ai Autoritatii Rutiere Romane, ai Politiei Economice si de ofiteri de la Combaterea Crimei Organizate.

NEMTII AU SIMTIT GAFA

Celelalte patru autocare, care apartin unor firme de transport din Bistrita, au fost escortate de politistii francezi catre Germania, dupa ce in prealabil le-au confiscat celor aproape 200 de pasageri pasapoartele. Odata ajunsi in Germania, calatorii au primit un altfel de tratament.

Politistii nemti au verificat la randul lor documentele de calatorie ale romanilor si au constatat ca nu exista absolut nici o neregula privind transportul acestor persoane. Din acest motiv, autoritatile germane au hotarat sa nu mai participe la escortarea autocarelor.

O informatie de ultima ora acrediteaza ideea ca unul dintre autocare a facut deja cale intoarsa, incercand sa ajunga totusi in Spania.

LEGALIZAREA IMIGRANTILOR

Spania deruleaza intre 7 martie si 7 mai 2005 un program de inasprire a masurilor impotriva migratiei ilegale, astfel ca urmeaza doua luni de restrictii temporare la hotarele sale. Ministerul de Interne spaniol a precizat ca aceste masuri vor fi introduse pentru a combate cresterea brusca a migrantilor.

Deoarece Spania are nevoie de forta de munca, de la sfarsitul anului trecut li se permite imigrantilor ilegali care au contracte de munca si care sunt inregistrati la domiciliu nu mai tarziu de 31 iulie 2004 sa se legalizeze incepand cu 31 ianuarie 2005. Legalizare se traduce de fapt prin faptul ca persoana care intra in acest program poate obtine dreptul de resedinta in Spania.

CONDITII PENTRU SCHENGEN

Romanii pot calatori fara vize in spatiul Schengen (inclusiv Spania) pentru o perioada care nu depaseste 30 de zile, in scopuri turistice, de afaceri, reuniuni stiintifice, sportive sau in vizita la rude.

Autoritatile de frontiera pot dispune returnarea persoanelor care nu poseda un pasaport valabil daca documentul este deteriorat sau falsificat, daca nu au suficiente mijloace de subzistenta (suma de 100 euro pe zi pentru fiecare persoana, proportional cu durata sejurului, dar nu mai putin de 5 zile), asigurare medicala sau bilet de calatorie dus-intors.

ROMANII POT MUNCI IN SPANIA

Romanii care pleaca la lucru in Spania mediati de Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca (OMFM) nu vor fi afectati de incidentul de la granita spaniola. Cei mediati de Oficiu pleaca in baza unor contracte de munca recunoscute de Romania si de Spania. Contractele sunt incheiate in conformitate cu Acordul privind schimbul de forte de munca dintre Romania si regatul spaniol.

Romanii mediati de OMFM primesc vize de munca si nu turistice, iar la granita ei prezinta atat pasapoartele, cat si contractele de munca. (Cristian Petru)

CONTROL ASPRU

Spaniolii au declansat de vinerea trecuta un control de amploare la frontiera cu Franta, mai ales pe drumurile secundare si pasurile putin circulate pe care le folosesc cei care vin in Spania in cautarea unui loc de munca fara sa aiba documente precum contractul de munca sau dovezi ca au unde locui.

Mai mult, drumurile laturalnice sunt folosite si de traficantii de carne vie, pentru ca in aeroporturi controlul este foarte sever, iar de pe mare nu se mai poate ajunge in Spania din pricina pazei vigilente a coastelor. Cel mai bine pazite rute sunt Tunelul Bielsa si pasurile Somport si Portalet.

De vineri pana duminica, aproape 500 de romani au fost expulzati in Franta, dupa ce au fost prinsi ca au trecut frontiera fara sa dea ochii cu vamesii. (Ana-Maria Luca)

A INCEPUT REGULARIZAREA

Avalansa de imigranti care vor sa intre in Spania se datoreaza mai ales procesului de regularizare a muncitorilor straini care nu au un contract de munca inregistrat la Asigurarile Sociale. Procesul, pe care Guvernul spaniol l-a anuntat inca de la mijlocul anului trecut, a inceput la 7 februarie 2005 si va dura trei luni.

Imigrantii care fac dovada unui contract de munca mai vechi de sase luni pot primi dreptul de rezidenta in Spania pentru un an. Doar ca, dupa declansarea regularizarii, politistii au prins mai multi imigranti care incercau sa intre in Spania cu acte false. Si au mai sesizat ca, doar in ianuarie, 10.000 de "ilegali" au trecut granita prin Pirinei. (Ana-Maria Luca)

2.700 DE ROMANI ASTEAPTA

In localitatea franceza de frontiera Lannemezan mai asteapta sa gaseasca o solutie de a intra in Spania aproximativ 70 de autocare pline cu romani. Aproximativ 2.700 de conationali de-ai nostri. Pe de alta parte, au spus politistii spanioli, nu numai romanii sunt "un pericol". Aceleasi probleme le au cu bulgarii si polonezii.

Guvernul spaniol a luat legatura cu autoritatile franceze pentru a nu-i lasa sa treaca pe imigrantii fara acte. Controalele din toata zona Pirineilor vor continua pana cand spaniolii se conving ca toate cele 70 de autocare s-au intors acasa. (Ana-Maria Luca)

Jurnalul National - 14 martie 2005