Situatia creata, in ultimele zile, la granita spaniola a fost generata, printre altele, de usurinta cu care politistii romani de frontiera le-au permis celor citeva sute de conationali sa iasa din tara. Asa a declarat, ieri, ministrul administratiei si internelor, Vasile Blaga, care a destituit intreaga conducere a Directiei Politiei de Frontiera Arad.

Masurile luate de acesta s-au bazat si pe informatii date in acest caz de serviciile secrete romane. Mai mult, autoritatile romane asteapta in zilele urmatoare ca alte citeva sute de cetateni romani sa fie trimisi inapoi in tara. Doua autocare pline cu romani respinsi de spanioli s-au intors deja in tara, iar din alte doua noua pasageri au reusit sa ajunga la destinatie.

In ultimele 24 de ore, mai multe autocare au trecut, goale, granita spaniola. Si asta pentru ca pasagerii au ramas intr-o gara din Franta sperind ca vor putea ajunge totusi in Spania, in alt mod.

Ministrul de interne, Vasile Blaga a declarat ieri ca cei mai multi dintre romanii care au incercat sa ajunga in ultima saptamina in Spania nu aveau asigurari medicale, contractele de munca erau expirate, nu detineau banii necesari sederii pe teritoriul spaniol sau pur si simplu nu posedau invitatii autentificate, desi au declarat ca merg in vizita la rude sau prieteni.

In acelasi timp, ministrul a admis ca, in urmatoarele zile, si alte autocare cu romani vor fi, probabil, refuzate de autoritatile spaniole: "Din cite stiu, vineri seara, un numar foarte mare de autocare, probabil si cu romani, fusesera blocate de zapada in Franta si erau asteptate cu mare drag de autoritatile spaniole".

Pe de alta parte, demnitarul roman a aprecizat ca este impardonabil modul in care au fost tratati romanii pe drumul spre casa. "Ma refer la politiile din statele tranzitate spre Romania si in care oamenii (adulti care aveau cu ei si copii) au fost impiedicati sa-si cumpere mincare sau sa-si satisfaca necesitatile fizice", a conchis ministrul.

Potrivit autoritatilor romane, ieri a fost ultima zi in care cetatenii romani care lucreaza legal in Spania isi puteau depune cererile pentru eliberarea cazierului judiciar ce trebuie anexat dosarului pe care il vor depune pentru eliberarea permisului de munca.

Pina ieri dupa-amiaza, politistii romani primisera aproape 200.000 de astfel de cereri. (Raluca Dan)

Afaceri de milioane de euro din transportul "turistilor"

Printre firmele ale caror autocare au fost intoarse de autoritatile spaniole se numara si SC Geocorn Badoc SRL, care a mai avut de-a face in trecut cu autoritatile romane deoarece nu respecta legislatia referitoare la regimul biletelor de calatorie.

De fapt, pornind de la aceasta societate, comisarii de la Garda Financiara Cluj au aflat ca activitatea de transport persoane in tari din Europa este extrem de profitabila, aducind un venit saptaminal de sute de mii de euro.

In toamna anului trecut, pe baza unor informatii furnizate de serviciile secrete, comisarii Garzii Financiare Cluj au intreprins un control la statia de autobuze de linie care se afla la Sala Sporturilor. In momentul in care si-au facut aparitia comisarii, in statie se aflau patru autocare. Doua dintre acestea au reusit sa scape, iar alte doua au fost oprite la iesirile din oras.

Unul dintre autocare apartinea firmei Geocorn Badoc SRL, iar celalalt firmei Tabita Tur SRL. Un oficial care a participat la actiune povesteste ca nici unul dintre pasageri nu avea bilete legale de calatorie. "In Romania, biletele de calatorie sint inseriate cu un numar emis de Ministerul Finantelor.

In ambele cazuri, biletele de calatorie erau emise de societatea Eurolines, posesoarea licentei de transport extern, iar seriile de pe bilete nu erau emise de Ministerul Finantelor. Le-am dat amenda 80 de milioane de lei pentru ca atit am putut, deoarece noi nu avem competenta sa verificam daca pasagerii indeplinesc sau nu conditiile de calatorie", a spus unul dintre comisarii GF Cluj.

Dupa acest control de rutina a urmat o ancheta, patronii celor doua societati fiind chemati pentru verificari suplimentare.

Afaceri de sute de mii de euro. Asa au aflat comisarii GF Cluj un fapt absolut uluitor. Societatea Eurolines SRL Romania, posesoarea licentei de transport pentru Spania, subinchiria licenta firmelor din Bistrita. "80 la suta din pretul biletelor revenea transportatorului din Bistrita, iar 20 la suta era incasat de Eurolines.

Din verificari am constatat ca societatea Eurolines deservea, anul trecut, 400 de linii de transport extern pe saptamina. Daca inmultim cele 400 de linii cu 40 de bilete vindute in medie la fiecare cursa ori 180 de euro biletul dus-intors, rezulta suma de 2,8 milioane de euro pe saptamina. Din aceasta, 20 la suta revine firmei care poseda licenta de transport, adica 500.

000 de euro/saptamina, restul fiind impartit intre diferitele societati care subinchiriaza licenta", precizeaza oficialul GF Cluj.

"Am umplut Spania de cersetori si curve"

Ieri, EVZ a prezentat declaratia uimitoare a unui tinar din Caseiu, judetul Bistrita Nasaud, care de mai bine de doi ani lucreaza ca ghid pe un autocar care transporta in Spania saptaminal imigranti romani. Referitor la subinchirierea licentelor de transport, Dodo spune ca in acest domeniu exista o adevarata mafie.

"Firme ca Euro Time, Eurolines si Amad Turistik subinchiriaza licentele de transport. Aceste firme, cind au depus la minister documentatia pentru traseu, au inaintat o lista cu parcul auto ce va deservi aceasta linie, in care s-a specificat numarul de masini, cu numerele de inmatriculare, clasificarea autocarelor, orar etc.

In momentul eliberarii licentei li s-au dat unul, doua sau trei seturi de acte (licenta, caiet de sarcini) care se justifica pentru un numar de autocare care deservesc linia. Ei bine, cu aceste seturi de acte de multe ori trec frontiera intre opt si zece autocare.

Asadar, depinzi de un curier al firmelor care au licenta, care face naveta intre vama maghiara si cea romana, cu documentatia, pentru a putea trece si autocarele inchiriate. Astfel, Spania s-a umplut de hoti, cersetori si prostituate. De multe ori, eu, ca ghid, am platit masa si cafeaua unor persoane din autocare care nu aveau nici macar cinci euro in buzunare", spune Dodo. (Mihai Soica)

Primii bistriteni au ajuns acasa

Un al doilea autocar cu romani, intors de autoritatile spaniole din drum, a ajuns ieri dimineata in orasul Nasaud. Obositi, doar citiva dintre pasageri au mai avut puterea sa descrie cosmarul pe care l-au trait in ultima saptamina. "S-au purtat cu noi mai rau decit cu cei mai mari infractori. Cind am ajuns la granita spaniola, vamesii erau extrem de nervosi si ne repezeau tot timpul.

Desi prima data au spus ca am actele in regula, brusc, fara nici un fel de explicatii, mi-au spus ca nu am ce cauta in Spania. Uite, asa, ne-am trezit dati inapoi, in zona libera dintre Spania si Franta, unde am stat ca ultimii criminali timp de 26 de ore sub paza stricta a jandarmilor si politistilor francezi. Bine ca nu ne-au pus catuse!", a povestit Marius Bilegan.

Mult mai greu a fost pentru femei si copii: " La ceva timp de cind ne tineau in zona libera, am ramas fara apa si mincare. Le-am zis acest lucru jandarmilor francezi, insa acestia ne-au repezit, sugerindu-ne sa ne descurcam cum vom putea. A fost o umilinta care le-a intrecut pe toate", isi aminteste Anastasia Gabor. (Alin Cordos)

MAE: "Nu a fost un abuz al spaniolilor"

Cristian Gaginsky, seful Directiei Afaceri Consulare din MAE, a declarat ca "nu a fost vorba despre un gest abuziv al autoritatilor spaniole, nici de unul iesit din comun sau discretionar, dovada fiind faptul ca cei care au avut actele in regula au putut intra in Spania". Gaginsky i-a dat ca exemplu pe cei noua romani care au intrat in regatul iberic duminica noaptea.

Cele 55 de persoane carora nu li s-a permis intrarea in Spania se vor intoarce in tara, a precizat Gaginsky. El a mai spus ca "in fiecare zi se iau decizii de returnare de la frontierele tuturor tarilor a unor cetateni, nu este vorba despre o masura extraordinara. Ceea ce a atras atentia in acest caz a fost numarul mare de persoane care au dorit sa intre in acelasi timp in Spania".

Corespondenta de la trimisul "Evenimentului zilei" la Madrid, Calin Cosmaciuc: "Vrem in Spania!"

Romanii "ilegali" din Peninsula Iberica asteapta si acum acte pentru rezidenta. Cei din Romania se grabesc sa prinda si ei trenul "regularizarii"

Ridicarea vizelor Schengen si, mai nou, decizia Spaniei de a trece in legalitate o parte din imigrantii fara acte au marit apetitul romanilor pentru Peninsula Iberica. Deoarece foarte putini dintre ei au studii superioare, majoritatea lucreaza in constructii, in agricultura sau in servicii. Birocratia din tara le da insa si acum frisoane.

Se tem ca, din cauza intirzierii, actelor, pot pierde ocazia de a primi rezidenta in Spania. Institutiile romanesti implicate fie se scuza, fie ridica din umeri, fie spun ca, in ceea ce le priveste, si-au facut treaba. In paralel, mii de romani incearca, in fiecare zi, sa intre in Spania pentru a prinde ultimul tren. Nou-venitii au insa putine sanse sa primeasca acte conform noii legislatii.

"Romania. Se fac plati in toata tara. Plati in euro si in dolari". Acest text publicitar este vazut in fiecare zi de sutele sau poate miile de oameni care trec prin statia de metrou Atocha din Madrid. Cei care nimeresc intr-un vagon cu o "bruneta" insarcinata, aflata la cersit cu poza celor doi copii, s-ar putea sa primeasca un raspuns de la ea, daca o intreaba ceva in romaneste.

Toti romanii vin in Spania sa faca bani.

Legalizarea "ilegalilor"

In Spania ar putea fi aproximativ o jumatate de milion de romani, conform unor estimari ale autoritatilor de la noi. Numai in Madrid si in oraselele limitrofe traiesc aproximativ o suta de mii. Multi au venit in anii '90, insa marea lor majoritate dupa ridicarea vizelor Schengen.

"Regularizarea" - legea prin care imigrantilor li se acorda rezidenta, intrata in vigoare pe 7 februarie - le-a dat un nou impuls. Pina pe 7 mai, in Spania se string dosarele imigrantilor carora angajatorii din Spania vor sa le faca acte. Acest lucru se va intimpla pentru 800.000 de "ilegali".

Firma care ii angajeaza trebuie sa prezinte, pentru fiecare, pasaportul, certificatul de domiciliu emis de o autoritate spaniola, cazierul judiciar din tara de origine si un contract de munca incheiat pe minimum sase luni. In agricultura, contractul trebuie sa fie pe trei luni. Pentru a fi admis, imigrantul trebuie sa fi venit in Spania inainte de 7 august 2004.

Nebunia cazierelor

O parte din imigrantii romani sint insa foarte suparati pentru ca se apropie data-limita, iar ei inca nu au primit cazierul judiciar din tara.

"Daca nu primesc cazierul din tara la termen si, din cauza asta, pierd regularizarea, dau statul roman in judecata. Si ii invat pe toti sa faca asa", spune Gabriel Mindrea, un tinar din Sebes. El sustine ca "pina si columbienii" se misca mai repede cu eliberarea actelor.

In localitatile din apropierea Madridului au aparut deja afise care cheama, duminica, la un miting de protest in fata Consulatului Romaniei, care este acuzat ca intirzie predarea cazierului catre solicitanti. Termenul de predare a fost depasit cu citeva saptamini.

"Proces intirziat in tara"

Consulul Nicu Stan recunoaste ca se intirzie, dar spune ca institutia care elibereaza cazierul este Ministerul Administratiei si Internelor. Consulatul a fost doar legatura cu tara in acest caz, afirma acesta. Prezent la Madrid la sfirsitul saptaminii trecute, ministrul Vasile Blaga a spus ca din 200.000 de cereri de cazier s-au eliberat 124.000.

"Nu le putem trimite pe toate odata, ci pe rind", s-a scuzat ministrul. Consulatul spune ca in Spania s-au distribuit aproximativ 6.000 de caziere, din 30.000 de cereri. In conturile statului roman au intrat pina acum peste doua milioane de euro. Taxa platita la consulat a fost de 95 de euro.

Romanii se afla pe locul patru la cereri depuse, dupa ecuadorieni, columbieni si marocani. Pe "fir" au intrat si intermediarii, cu firma sau nu, care s-au oferit sa obtina ei cazierul. Unii dintre ei au luat bani numai pentru trimiterea actelor in tara, asa ca solicitantul s-a vazut nevoit sa astepte in continuare cazierul.

Amenintati cu expulzarea

Goana dupa aceste acte se explica prin dorinta de a fi siguri ca vor ramine in Spania. Consulul Romaniei la Madrid spune ca, potrivit legii, imigrantii ilegali trebuie expulzati. "La ora aceasta insa, s-au sistat procesele de expulzare. Cei vizati scapa daca obtin acte", afirma Nicu Stan.

Pina acum, in Spania au fost tolerati imigrantii fara documente, intrucit este nevoie de forta de munca. Mai exista si o alta implicatie. "Daca romanii nu depun cit mai repede actele, se umple paharul.

Iau alti imigranti mai multe acte", adauga consulul. Si firmele spaniole preseaza pentru rezolvarea problemei.

Efectul "llamada", goana catre Spania

In speranta ca vor fi prinsi in procesul de regularizare si vor primi acte, unii romani vor sa ajunga in aceasta perioada in Peninsula Iberica. Spaniolii numesc aceasta "efectul llamada".

"Sansele sint nule. Trebuie sa fie de sase luni in Spania", comenteaza consulul Romaniei la Barcelona, Florin Florian. Barcelona este foarte aproape de zona de frontiera prin care intra majoritatea autocarelor din Romania.

Potrivit legii, pot primit rezidenta cei care au familie aici, conditia fiind ca membrii acesteia sa aiba acte de cel putin un an.

Spaniolii dau semne de ostilitate

Pe zidurile unei cladiri din Logrono au aparut inscriptii de genul "Curve de romani" sau "Nu imigratiei", potrivit revistei "Actualitatea romaneasca". Filiala Partidului Popular din Cordova a cerut primariei sa gaseasca solutii pentru a-i opri pe imigranti, in mare parte romani, sa se stabileasca in campusul din regiune, devenit un fel de adapost pentru "ilegali".

Motivul invocat: afecteaza imaginea provinciei si, implicit, turismul. Conform unui studiu al Centrului de Investigatii Sociale, o treime din spanioli resping imigratia. Procentul a crescut ingrijorator fata de anul 1996, cind doar 8 la suta se pronuntau in acest sens.