In 2002, la subsolul ministerului transporturilor incepea activitatea de amenajare a unui restaurant de lux, pe o suprafata de peste 1.500 metri patrati, in care guvernul PSD a investit peste 250 miliarde lei. Acum, restaurantul este finisat, cu mobilier nou nout, cu vesela Rosenthal si zeci de exponate care il fac demn de un muzeu luxos al CFR-ului.

Actualul ministru al transporturilor habar nu are ce functiune sa ii dea localului, mai ales ca un eventual chirias ar trebui sa plateasca o chirie de 40.000 euro pe luna plus vreo 600 milioane cheltuieli de intretinere, iar intrarea se face prin minister. Adica pe la portarul caruia trebuie sa ii arati buletinul, sa ii spui cine te asteapta in minister si sa ii explici scopul vizitei.

In subsolul ministerului transporturilor, fosta guvernare isi pregatise un loc perfect de petrecere, cu 600 de locuri si departe de ochii si urechile lumii. Denumit strategic �Peronul Zero�, lacasul a fost construit in perioada 2002-2003, cind la conducerea CFR Infrastructura se afla directorul Mihai Necolaiciuc, cercetat de PNA pentru trafic de influenta si condamnat intre timp.

In prezent, restaurantul e frumos finisat, mobilat si gol. Mobilierul a fost pregatit pentru 230 de persoane, iar piesele expuse, ceasuri din garile romanesti de acum un secol, piese din locomotive si manechine-ceferisti te fac sa crezi ca ai nimerit intr-un loc unde sa admiri evolutia CFR-ului, si nu sa maninci o friptura.

Mai mult, fosta conducere a ministerului s-a gindit la toate si a cumparat seturi de cite 600 farfurii, linguri, furculite, scrumiere, vaze din colectia Gracela a Rosenthal, vesela care ar trezi invidie si unei familii cu oarece dare de mina. Acum, bunurile stau in pachete si asteapta sa fie intrebuintate.

Dar cum? La asta se gindeste si actualul ministru al transporturilor, Gheorghe Dobre, care nu are nici o idee despre ce ar putea face cu stabilimentul. �Ne gindim sa ii dam o intrebuintare. Noi nu ne putem permite sa il folosim, ar insemna un efort financiar imens, dar nici nu vrea sa il inchirieze nimeni.

In conditiile in care chiria ar fi de 40.000 euro pe luna, iar intretinerea (apa, incalzire etc), in afara de cheltuielile cu personalul si aprovizionarea am evaluat-o cam la 600 milioane lei pe luna, o ciorba ar costa 500.000 lei�, estimeaza ministrul transporturilor. Doritori au fost. �Au venit doi intreprinzatori, zilele trecute.

Cind au vazut ce presupune inchirierea restaurantului, cit de scumpa e chiria si cit de inaccesibila e intrarea, au plecat cum au venit�, spune directorul Grupului de Exploatare si Intretinere a Palatului CFR, Gheorghe Degeratu.

Restaurantul in sine nu e insa totul, deoarece suprafata utila, cu scau-ne, mese, linie de autoservire si exponate ocupa doar 400 metri patrati din cei 1.513 care au fost necesari.

In spatele usilor din termopan cu aspect de lemn, planul pesedist a ascuns un laborator de patiserie, hale frigorifice pentru carne, peste si depozite pentru restul alimentelor, bucatarii cu camere pentru pregatirea a diverse bucate, dar si birouri pentru personal, frumos mobilate si mirosind a nou.

Spatiul folosit pentru constructia restaurantului evaluat de ministrul transporturilor, constructiilor si turismului la 5 stele era folosit inainte pentru cantina angajatilor si pentru copiii unei scoli din apropiere. Acum, urechile tiuie cind vorbesti in restaurantul fara geamuri si pazit bine la intrare. Si nu se stie daca din subsolul ministerului se va auzi vreodata muzica.

"Peronul Zero" in cifre

258 miliarde lei - costuri constructiei si amenajarii interioare

230 persoane - capacitate restaurantului din subsolul Palatului CFR

1.513 metri patrati - suprafata amenajata

400 metru patrati - suprafata utila

7.500 miliarde lei - datorii catre furnizori ale Ministerului Transporturilor la sfirsitul anului 2003

20.000 miliarde lei - datorii ale ministerului la inceperea lucrarilor restaurantului

6 companii de constructie - au fost selectate prin BRM pentru a lucra la restaurant