Spaga piramidala

Coruptie la vama, toleranta si indiferenta din partea sefilor

de Liliana Brad     Romania Libera
Miercuri, 16 martie 2005, 0:00



Despre spaga data in vamile romanesti s-a tot relatat, dar nu s-au luat masuri concrete. Se stie ca exista, ca se practica pe scara mare, dar nu se vad coruptii. Din cand in cand apare cate un "acar Paun", iar sistemul functioneaza mai departe.

Cazul romanilor intorsi din Spania demonstreaza atat faptul ca in vami spaga merge ca "unsa", cat si necunoasterea realitatii chiar de catre conducerea de la varful sistemului. In ultimele zile nici un autocar nu a mai plecat spre Spania.

Omerta la frontiera

Dupa anuntarea de catre ministrul Vasile Blaga a schimbarii intregii conduceri a Politiei de Frontiera Arad, peste institutie s-a asternut tacerea. Nici un sef nu mai raspunde nici macar la telefonul de la inspectorat, iar cele personale sunt inchise. Singurul om cu care se poate discuta este centralistul care nu stie nimic, dar spune ca sefii nu pot fi gasiti la telefon pentru ca nu raspund.

Surse demne de toata increderea din cadrul IJPF Arad au declarat ca cei vizati stiau ca vor fi schimbati, dar nu stiau cand si toti politistii de frontiera de pe raza inspectoratului asteapta sa vada ce se intampla. Nu se stie exact pana unde vor merge schimbarile, daca vor ajunge pana la sefi de punct de frontiera sau se vor opri doar la nivel de sefi de inspectorat.

Proaspat demisul comandant al IJPF Arad Iulian Duta este politist de frontiera de multi ani. El detine in proprietate trei apartamente, unul din anul 1995, altul din 1996 si unul din 2002. Iulian Duta a fost sef al IJPF Arad mai putin de un an, fiind singurul politist de frontiera aradean ajuns in ultimii cinci ani sa conduca IJPF Arad.

In timp ce la IJPF tacerea e de aur, in statia CFR Arad, locul de unde pleaca zilnic autocare si microbuze cu destinatia Europa, situatia este alta. Sute de romani au plecat zilnic spre Spania, spun soferii, pentru ca Spania le acorda permise de munca celor care pot demonstra ca au un loc unde sa munceasca.

Multi romani, spun soferii, au fost cazuri care au imprumutat doua-trei sute de euro si au plecat spre Spania, cei 500 de euro pe care i-au prezentat in vama fiind imprumutati de la ghid.

In ultimele zile insa nici un autocar sau microbuz nu mai pleaca spre Spania, ci spre Franta, de unde romanii pleaca cu trenurile spre Spania, afirmandu-se ca pe calea ferata nu exista probleme la intrarea in aceasta tara.

Bani si pentru sefi

In urma derularii unui proiect al Academiei de Advocacy din Timisoara a rezultat ca 69% din managerii aradeni chestionati au recunoscut ca au dat spaga, judetul Arad conducand in topul spagii in cele patru judete din Regiunea Vest. In topul institutiilor la "coruptie operationala" conduc vama si finantele.

Cu toate ca in judetul Arad spaga a devenit institutionalizata, nu se observa a se lua vreo masura in acest sens. Putinele dosare existente s-au rezolvat cu "neinceperea urmaririi penale". In schimb, povestile cu spaga piramidala din vami sunt o realitate. Se colecteaza spaga la fiecare iesire din tura, se da si pentru sefii care nu stau pe pista, o parte a spagii ajungand sus, la Bucuresti.

Nu se stie cat este de adevarata aceasta legenda, pe care toti refuza sa o certifice, dar este clar ca ea exista si functioneaza. In cursul anului 2004, la Vama Turnu, in cadrul unui control intern, peste 5.000 de euro au fost gasiti dositi dupa un calorifer din incinta vamii, nefiind insa revendicati de nimeni.

Cum suma a fost mare si de asemenea este clar ca nu a fost pierduta de nimeni in acel loc, nu mai exista nici o indoiala de unde proveneau banii. Numai ca masurile nu au fost deloc drastice precum se astepta, ceea ce intareste ideea ca piramida functioneaza.

Soferii de autocare spun ca nu este nici o problema sa introduci in tara romani cu viza expirata, care au stat o perioada mai mare de timp in spatiul Schengen. Mai mult, contra a trei sute de euro acestia nici macar nu mai vin in Romania, trimit doar pasapoartele care sunt vizate la intrarea si la iesirea din tara.

Tot soferii de autocare povestesc cum nu toti "turistii" din masinile lor indeplinesc cerintele de iesire in spatiul Schengen, dar sunt ajutati sa le indeplineasca. Astfel ei sunt imprumutati cu bani pana trec in spatiul Schengen tocmai de catre ghid sau de catre soferi.

Cazuri de camatarie la frontiera au fost prinse de catre politisti sub acoperire, insa nedumerirea unor soferi este cum de in aceste situatii au fost gasite doar autocare din alte judete decat cele de pe raza carora se afla vama cand toti practica aceeasi metoda?! Cu 10 euro poti trece fara probleme la free-shop, unde iti burdusesti masina cu whisky si tigari.

Cu 50 de euro in pasaport poti intra in tara cu cate un produs electronic pentru care ar trebui platita vama. Tarifele sunt spuse tocmai de catre soferii de autocare, care stiu tot ce misca in vami. Intrebari si-au pus si soferii de tir, care spun ca in cazul contrabandei cu tigari cad doar cei din alte judete, cand provenienta tigarilor este clara: free-shopurile dintre vami.

Cu toate ca se cara cu masinile tigari, cei prinsi sunt foarte putini, ceea ce arata ori o incompatibilitate a celor care muncesc in vama, ori se explica prin spaga la care inchid toti ochii.

Aceasta este si explicatia existentei unor telefoane mobile, zeci de milioane de lei, detinute de catre copiii sau nevestele unor lucratori in vami, de masini ultramoderne sau apartamente ultradotate in care locuiesc, cand din salariile obtinute poate nu si-ar putea plati in totalitate nici macar intretinerea si deplasarea la locul de munca cu autoturismele.

Cercetand insa declaratiile de avere poti vedea cum pe hartie saracia este mare.

Ministrul nu stie ce se intampla

Ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga, spune in cadrul unei conferinte de presa ca schimba intreaga conducere a Directiei Politiei de Frontiera de la Arad si ca va practica numirea unor cadre pe functii de conducere din alte zone. Ministrul nu stie insa ca la Arad se afla un inspectorat judetean, Directia fiind la Oradea.

Rotatia cadrelor s-a folosit si pana acum in cadrul inspectoratului aradean. In urma cu cativa ani inspector-sef a venit Constantin Daminescu de la Timisoara si rezultatele pozitive au inceput sa apara. Au fost prinse cazuri de contrabanda, au fost intoarse mii de persoane de la granita care nu indeplineau conditiile de iesire din Romania.

Drept urmare, Constantin Daminescu a fost mutat inapoi la Timisoara, iar la Arad a ajuns inspector-sef Viorel Nemes, adjunctul Directiei din Oradea. Pe hartie totul era minunat, insa realitatea nu corespundea cu hartia.

Echipa de fotbal a politistilor de frontiera de la Arad devenea campioana in Europa, iar politistii de frontiera isi primeau seful la intoarcere alaturi de echipa la Nadlac cu fanfara, majorete si multa sampanie. In cele din urma Viorel Nemes s-a intors la Directia din Oradea si cu cateva luni inainte de alegeri a ajuns sef un politist din Arad, Iulian Duta.

Au venit alegerile si urmeaza schimbarile. Sunt avansate pana acum vreo 10 nume care "au pile sus la Bucuresti" si vor ajunge sefi. In aceasta situatie este clar ca spaga invinge in vami, pentru ca la sefi noi nu se stie ce se va intampla. Nici sefii de puncte de frontiera din Arad nu au fost stabiliti. Eu au fost rotiti dupa principiul rotatiei cadrelor in PCR, dar au ramas mereu sefi.

Daca nu corespund la un punct de frontiera, cum de era un sef nemaipomenit la altul? Surse din randul politistilor de frontiera explica: piramida. Ajuns politist de frontiera sau vames la Curtici nu era la fel de bine ca la Nadlac, de exemplu, post pentru care "bataia" este mare.

Spaga ramane in vamile aradene atat timp cat lupta impotriva coruptiei este doar la nivel de declaratii. Piramida continua sa functioneze.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


660 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by