"Suntem cu totii voyeurs intr-o oarecare masura. Ne place senzationalul. Dar mass-media au o responsabilitate mult mai mare decat a implini asteptarile telespectatorilor. Media ar trebui sa ofere exemple. Este de asteptat ca media sa faca alegeri".

Aceste cuvinte au fost rostite miercuri de profesorul american de jurnalistica Peter Gross - unul dintre cei mai apreciati universitari din SUA in domeniul teoriei ziaristicii - in cadrul expunerii sale despre responsabilitatea si necesitatea eticii in presa, conferinta fiind un eveniment salutar organizat de Ambasada SUA la Bucuresti.

Profesorul american Peter Gross a dezavuat practicile mass-media romanesti de a prezenta imagini sau detalii morbide in diverse materiale media. Peter Gross a explicat ca in Statele Unite mass-media nu prezinta, spre exemplu, figurile insangerate ale victimelor accidentelor de circulatie, si nici aspectele cele mai sangeroase ale unor anumite evenimente.

"Este o chestiune de etica si de bun-gust.

Ce rost anume are sa prezinti aceste lucruri? Schimba cu ceva mesajul stirii respective?", s-a intrebat retoric Gross, facand referire la practica televiziunilor romanesti de a ilustra unele stiri cu imagini sangeroase.

"Nu sunt sigur ca detinatorii organelor media inteleg rolul si responsabilitatea mass-media in societatea romaneasca", a declarat Peter Gross, referindu-se la atitudinea editorilor si a proprietarilor de media din Romania fata de necesitatea de a mentine un echilibru intre informarea publicului si invadarea spatiului privat al cetateanului.

Din nefericire, recomandarile excelente ale profesorului american privind

profesionalizarea mass-media romanesti au fost auzite ieri numai de cei cativa ziaristi si studenti prezenti la conferinta organizata de

Ambasada SUA la Bucuresti, deoarece persoanele care au puterea reala in a schimba aceste lucruri - editorii-sefi si patronii din presa (in

special din presa vizuala) - nu au fost prezenti la expunerea lui Peter

Gross.

Chestionat de catre jurnalistii si studentii romani cu privire la

intentia recenta a unor parlamentari romani de interzicere prin lege a

fotografierii proprietatilor lor particulare, Peter Gross a crticat

aceasta intentie. "Fotografierea din exterior a caselor demnitarilor nu

este o intruziune a spatiului personal. Este foarte primejdios sa

interzici acest lucru. e o tendinta care trebuie sa dispara, pentru ca

asa s-ar deschide o Cutie a Pandorei. Este o intruziune absurda si

contraproductiva asupra muncii de jurnalist", a explicat profesorul

american. George COMAN

Detractorii lui Basescu pusi la punct

Un reputat profesor american a conferentiat la Ambasada SUA despre

virusii din presa romaneasca: manipulatorii de opinie si dezinformatorii

Reputatul profesor american de jurnalism Peter Gross, care a

conferentiat ieri la Bucuresti pe tema profesionalizarii mass-media, s-a

referit la recenta vizita in Statele Unite a presedintelui Romaniei,

Traian Basescu. Gross s-a aratat ultragiat de prezenta in mass media

romanesti a unor vectori de opinie, adevarati detractori ai noii aliante

Romania - Statele Unite. Comentariile aparute intr-o parte din presa

romaneasca despre vizita presedintelui Romaniei "nu au avut nici o

legatura cu realitatea", a declarat profesorul american, care este in

Statele Unite una din cele mai respectate voci in ceea ce priveste

teoria jurnalistica. Vizita lui Traian Basescu la Washington a fost un

mare succes, iar in realitate presedintele Romaniei a produs o imagine

exceptionala in SUA, a continuat Peter Gross. Profesorul american s-a

declarat uimit de faptul ca mai multi pretinsi analisti politici romani

au sustinut in presa centrala din Romania ca Traian Basescu ar fi oferit

prea multe lucruri SUA si nu ar fi ridicat nici un fel de pretentii

Washingtonului. Peter Gross s-a aratat contrariat si de faptul ca

analistii care l-au atacat pe Traian Basescu pentru vizita sa la

Washington au ridicat aceste critici de la Bucuresti, fara sa se

deplaseze in SUA impreuna cu presedintele Romaniei. Sau, dintre cei care

s-au deplasat, a existat si cazul in care mentalitatea de "Scanteia" a

triumfat, dupa cum afirma Traian Basescu intr-o emisiune sustinuta in

direct la Europa FM in chiar ziua sosirii din Statele Unite.

Trambitasii lui "Nu ne vindem tara!"

Referindu-se la criticii romani ai vizitei lui Basescu la Washington,

profesorul american a amintit, nemultumit, de mentalitatea cunoscuta sub

numele de "Nu ne vindem tara!". In anii '90 mentalitatea acestui slogan,

a asa-zisului Front al Salvarii Nationale condus de Ion Iliescu, era

intretinuta de catre TVR si fosta tribuna a Partidului Comunist

"Scanteia", rebotezata "Adevarul", publicatie care, in acel timp, a

aplaudat interventia minerilor asupra studentilor anti-comunisti din

Piata Universitatii. In schimb, structurile FSN-PSD care sustineau

aceasta aberatie au reusit in 15 ani sa intre in posesia bogatiilor

Romaniei sau, dupa caz, sa distruga averea nationala. De altfel, Peter

Gross a facut o asociere intre atacurile din presa romana fata de

presedintele Romaniei si cei care au vandut cu adevarat Romania in

ultimii 15 ani, "in special prin dezvoltarea coruptiei". Comentariile

negative la adresa vizitei presedintelui Romaniei in SUA nu sunt decat o

dovada a neprofesionalismului unora dintre analistii politici din

Romania, a mai declarat Peter Gross, citat de Rompres. Cele mai acide

comentarii indreptate impotriva noii politici externe prezidentiale a

Romaniei - de democratizare a spatiului post-sovietic european, de

apropiere a Basarabiei de Romania si Europa, de constructie a unei

stabilitati regionale in zona Marii Negre impreuna cu Statele Unite - au

fost: Bogdan Chireac, "Adevarul" - "America nu a trecut de la vorbe la

fapte"; Valentin Stan, "Evenimentul Zilei" - "Basescu si bin Laden"; Ion

Cristoiu, "Jurnalul National" - "Romania - prostituata care se ofera

Americii pe gratis". Intelectualul american a mai afirmat ca aceste

atacuri asupra lui Basescu sunt probabil o manie a anumitor jurnalisti

romani de a nega fapte concrete si a specula in schimb pe marginea

acestora, completeaza Rompres.

Peter Gross a elogiat in special expunerea si prestatia lui Traian

Basescu la Council of Foreign Relations, discurs la care profesorul

american a asistat. Peter Gross a lasat de inteles ca prestatia lui

Traian Basescu a fost preceputa de intelectualii americani - oameni

politici, ziarisi, analisti - prezenti la acel discurs drept

incomparabil mai buna decat prezentele la Washington ale presedintilor

anteriori ai Romaniei, Ion Iliescu si Emil Constantinescu. "De la Andrei

Plesu ca ministru al Afacerilor Externe si pana in prezent, conducerea

politica a Romaniei nu a avut o imagine atat de buna in SUA", a afirmat

Peter Gross despre prestatia lui Traian Basescu la Washington.

Peter Gross si "gigantii cu picioare de lut" din presa romaneasca

Profesorul american a explicat ca analistii care au criticat atitudinea

aparent concesiva a lui Traian Basescu la Washington au uitat sa

mentioneze rezultatele evidente obtinute de presedintele roman in ceea

ce priveste chestiunea bazelor americane din Romania, vizele de

calatorie ale cetatenilor romani in SUA sau fondurile suplimentare

anuntate de Washington pentru fortele armate ale Romaniei.

Profesorul american Peter Gross este unul din cei mai importanti si

prolifici teoreticieni americani specializati in jurnalistica. Profesor

de Comunicare Internationala la Universitatea din Oklahoma, Peter Gross

este nascut la Timisoara si a emigrat de copil in SUA, iar in acest

context el este familiarizat cu mass-media romanesti si vorbeste perfect

limba romana. Dovada stau si cele patru carti pe care le-a publicat in

Romania, printre care "Giganti cu picioare de lut: Presa romaneasca

post-comunista". Oricum, Peter Gross are o experienta editoriala de opt

ani in presa din Statele Unite scriind de-a lungul timpului articole si

pentru Los Angeles Times sau Christian Science Monitor. De-a lungul

timpului, Peter Gross a tinut numeroase conferinte de profesionalizare a

media in tarile din estul si centrul Europei, cum ar fi Romania,

Slovenia, Polonia, Ungaria, Cehia, Bulgaria, sau Belarus.

George COMAN

Victor RONCEA

"Presa nu este o afacere oarecare"

Alexandra Badicioiu

La inceputul anilor '90 a fost primul analist media venit din Occident

pentru a radiografia tranzitia presei romanesti de la propaganda la o

afacere profitabila. Peter Gross vorbeste acum despre schimbarile

aparute si despre inertia mass-media de a ramine un instrument politic.

Ce va aduce de data asta in Romania?

Am mai multe proiecte. Vreau sa ma distantez un pic de politica prin

aceste cercetari, dar se pare ca nu reusesc. Primul dintre ele abordeaza

rolul presei in sistemele totalitare, iar un altul, presa minoritatilor

etnice din Romania. Aceste aspecte ale presei nu prea au fost studiate

pina acum. Urmaresc evolutia presei din Romania de foarte multi ani.

Influentele politice si lipsa libertatii de exprimare sint probleme pe

care le-am observat nu doar eu, dar si alti specialisti din Europa de

Vest. Intr-adevar, exista in Romania foarte multe institutii de presa,

foarte multe ziare, televiziuni, posturi de radio, dar libertatea tine

de modul in care patronii lor inteleg responsabilitatile media. Ei nu

trebuie doar sa asigure "practica" jurnalisticii, dar sa o si

imbunatateasca.

Media nu are nevoie de staruri

Cum vedeti relatia presei din Romania cu noua guvernare?

O data cu schimbarea partidului de guvernamint s-a stabilit o noua

atmosfera. Oamenii tineri fac din aceasta perioada un inceput foarte

promitator. Si asta pentru ca ei nu sint "luati" de administratiile

anterioare. Au fost facute multe declaratii de lupta impotriva

coruptiei, si poate ca au fost mai putin sincere cum sint cele de acum.

Cred ca o parte din lupta aceasta va afecta pozitiv si imaginea presei

din Romania.

Ce credeti despre elitele media din Romania?

Cred ca este ingrozitor, cred ca media nu ar trebui sa aiba elite. Daca

ai staruri, acestea incep sa se considere singurele elite. Presa nu este

aici pentru a avea elite, ci pentru a informa societatea despre ceea ce

se intimpla cu ea. Al cui este sistemul de valori pe care il propun ele?

Eu cred ca jurnalistii ar trebui sa contribuie la un sistem de valori,

dar prin modul in care se "comporta". Daca nu sint onesti, daca sint

coruptibili, daca nu sint precisi in ceea ce fac, atunci mesajul pe care

il transmit nu este unul bun. Este important ca felul in care isi fac

munca sa constituie un model, sa construiasca un sistem de valori, decit

sa fie niste elite purtatoare ale acestuia.

Cum vedeti acest "comportament" al jurnalistilor romani in contextul

presei din Europa de Est?

Asa cum am spus si in alte ocazii, si nu cred ca s-a schimbat nimic

esential de atunci, jurnalistii romani nu sint diferiti de ceilalti din

Europa de Est. Si ei se lupta. Se lupta cu proprietarii institutiilor

media, cu sistemul si elitele politice, cu constringerile de natura

economica, pentru ca nu sint platiti suficient si se lupta pentru a

forma legaturi si asociatii profesionale care sa le dea mai multa

putere. Nu sint diferiti de jurnalistii bulgari sau maghiari. Toti se

lupta pentru a avea independenta si pentru a-si putea practica onest

profesia, servind in primul rind publicul si nu clasa politica.

O problema mai veche: legislatia

E nevoie de o lege a presei in Romania?

Bineinteles! Exista o nevoie foarte mare pentru legi care sa protejeze

aceasta profesie. Si aceasta problema dureaza de 15 ani. In primul rind

trebuie scoase calomnia si insulta din Codul penal. Aici nu este vorba

despre o problema de criminalitate, ci o dezbatere de drept civil. Este,

de asemenea, nevoie de legi pentru accesul la informatii si

transparenta. Legi care sa protejeze jurnalistii cind isi fac treaba.

Toate acestea nu se vor schimba peste noapte. Pentru fiecare schimbare e

nevoie de timp. Unele dintre aceste legi exista, dar ele nu se aplica,

altele exista in locuri gresite - cum ar fi Codul penal, iar altele sint

pur si simplu formulate rau, astfel incit nu protejeaza jurnalistii, ci

ii indeparteaza de la profesia lor. Cred ca jurnalistii din Romania ar

trebui sa inteleaga si conceptul de intimitate.

Sint doua metode de a privi legislatia din domeniul presei: de protectie

si de ingradire. Modelul american a ales sa nu ingradeasca libertatea de

exprimare a presei prin nici o lege, modelul francez a ales sa o

protejeze printr-un set legislativ foarte detaliat.

Care ar fi modelul potrivit pentru Romania?

Prea multa legislatie poate orienta media intr-o directie sau in alta,

este adevarat. Se construieste, astfel, un element de control. In SUA

avem anumite legi care se refera la obligatiile institutiilor si

birourilor publice de a fi deschise in fata mediei, de a nu avea sedinte

secrete, legi pentru protectia surselor unui jurnalist etc. Deci si noi

avem citeva legi care vorbesc direct despre media si profesia de

jurnalist, dar francezii au prea multe. Si ele pot fi manipulate, in

sensul in care pot opri un jurnalist sa faca anumite lucruri.

Presa a ramas un instrument politic

Ati studiat presa romaneasca inca de la inceputul anilor '90. Care

credeti ca sint cele mai importante schimbari care s-au produs pina in

prezent?

Media romaneasca a devenit o afacere. In acelasi timp, a ramas in mare

parte un instrument politic. Televiziunea a prins avint in detrimentul

presei scrise. Sint si schimbari pozitive: jurnalistii sint mai bine

educati, sint constienti de ceea ce trebuie sa faca.

Se vad diferente in modul de abordare a subiectelor?

Da, chiar si atunci cind sint greseli, se scrie mult mai bine ca in

1990, subiectele sint acoperite mai "matur", intr-un cuvint, imi place

mult mai mult sa ma uit la ziare azi, decit in 1990. De asemenea,

trebuie remarcat numarul acestora, care este destul de mare. Motivele,

din pacate, sint de multe ori cele politice.

Satisfacerea clientului

Cite ore dedicati consumului de mass-media?

Citeva ore pe zi. Nu as putea spune un numar fix. Multe. Ziarele sint o

fereastra spre societate. Ele iti pot da multe informatii despre ce se

intimpla si nu neaparat din titlurile stirilor sau din continutul

articolelor, ci prin felul in care sint abordate anumite subiecte.

Ce imi puteti spune despre publicul romanesc? Este adevarat ce se spune,

ca publicul face legea? Din pacate da. Disputa asta o avem si in SUA.

Media tind sa isi satisfaca clientul. Este o abordare gresita. Pentru ca

presa nu este o afacere oarecare, este o afacere speciala. Ele nu exista

doar pentru a satisface clientul, ci pentru a satisface si conceptul de

societate democratica. Functiile ei sint diferite de cele ale unei

afaceri obisnuite, ele tin de informare. Daca intrebi publicul ce vrea,

evident ca el iti va raspunde divertisment.

Modelul francez este invechit

Ce model credeti ca ar fi mai potrivit pentru media romaneasca: scoala

de presa franceza sau americana?

Cred ca Romania ar trebui sa isi dezvolte propriul concept. Modelul

francez este invechit si implica de multe ori partizanatul. Cred ca

presa romaneasca o sa isi ia singura elementele care ii folosesc, atit

din modelul francez, cit si din cel american.

Ce parere aveti despre studentii romani?

Se descurca extrem de bine. Este adevarat ca studentii romani sint

grozavi, sa stii. Profesorii romani, de asemenea, se descurca minunat.

Cu toate acestea, sistemul educational din Romania are nevoie de mari

schimbari. Este un sistem vechi, preluat dupa modelul francez. Corupt,

in mare parte. Ar trebui sa se puna mai mult accent pe schimbul de

experienta dintre universitati si, astfel, programa ar fi mai actuala,

s-ar plia pe problemele care se discuta si se studiaza in toata lumea.

Preocupat de Europa de Est

Peter Gross s-a nascut la Timisoara. A fost profesor la Universitatea

din Oklahoma si la Universitatea din California - Chico (Departamentul

de Jurnalism). Studiile sale asupra presei au vizat in mare parte Europa

de Est: transformarile de dupa regimurile totalitare, perceptia

independentei si a sistemului democratic, artificiile de ingradire a

libertatii de exprimare. Dar nu s-a limitat la a studia presa de la

distanta, ci s-a implicat activ, in calitate de reporter la prestigiosul

"New York Times". A indeplinit si functia de director al Departamentului

de Afaceri Externe. Totodata, Peter Gross a sustinut stagii de pregatire

cu jurnalisti din estul Europei si a fost consultat pe probleme

editoriale de multe publicatii din Romania. La el apeleaza si ziaristii

straini pentru a obtine informatii precise in cazul unor scandaluri

media din Romania, cum a fost cel produs de jurnalistii de la

"Evenimentul zilei". A cincea carte a lui Peter Gross publicata in limba

romana va aparea in noiembrie.