Tema alegerilor anticipate e din nou pe agenda, presedintele Basescu continuand sa argumenteze in favoarea beneficiilor unui nou scrutin.

Tema e legata acum de dezbaterile politice din interiorul Aliantei, cu presedintele Basescu care critica unele aspecte ale activitatii guvernamentale, precum lipsa progresului in ce priveste legislatia contra evaziunii fiscale, si pretinde ca "s-a sfarsit luna de miere".

Sprijinul lui Basescu pentru alegeri anticipate e vazut ca un atac indirect impotriva premierului liberal Tariceanu, care a pastrat o oarecare distanta in relatia cu Partidul Democrat, subliniind traditiile si ideologia PNL si exprimand o anume reticenta privind fuziunea.

E pacat ca disputele politice au umbrit tema anticipatelor, eliminand temeiurile morale si constitutionale. Exista cu siguranta un argument puternic, de principiu, in favoarea anticipatelor. Scrutinul din 28 noiembrie a fost marcat de fraude, ceea ce pune considerabil la indoiala legitimitatea actualului Parlament.

Un nou scrutin, cu garantii menite sa previna in special votul multiplu, ar permite exprimarea vointei democratice a cetatenilor romani, ceea ce nu a fost posibil pe deplin in 28 noiembrie. Raman oricum de rezolvat serioase probleme constitutionale inainte de a se putea desfasura alegeri anticipate. Nici Basescu, nici Tariceanu nu pot dizolva usor Parlamentul.

Mai intai Tariceanu ar trebui sa-si ofere demisia, el nu poate fi demis de Basescu. Pasul urmator ar fi o incercare a Presedintelui de a forma un nou guvern. Abia dupa ce Parlamentul respinge noua optiune este deschisa calea pentru dizolvarea Parlamentului si alegeri anticipate.

Chiar si atunci dizolvarea Parlamentului nu este automata; trebuie sa treaca 60 de zile, in care Parlamentul sa respinga inca o data optiunea Presedintelului pentru un nou guvern. O campanie electorala ar putea incepe abia atunci, ceea ce inseamna ca un nou Parlament nu se poate intruni mai devreme de trei luni de la declansarea procesului.

In structura actuala a Parlamentului este inca foarte dificil de intrevazut cum orice guvern al Aliantei ar putea pierde un vot de incredere. Deputatii PSD stiu ca partidul lor are o pozitie avantajoasa in actualul Parlament si ca multi isi vor pierde posturile in urma unui nou scrutin, mai ales ca de data aceasta Alianta ar fi intarita de detinerea presedintiei.

Prin urmare, este improbabil ca ei sa voteze pentru demiterea Guvernului, indiferent de persoana numita de Basescu ca premier. In schimb PSD va astepta pana cand se intareste in sondaje. Daca Ion Iliescu preia conducerea, asa cum e de asteptat, egalitarismul sau populist va juca un rol-cheie in strategia PSD.

Partidul se va concentra pe atragerea celor care sunt dezavantajati economic, dar care nu au o constiinta civica suficient de puternica pentru a fi deranjati de tendintele antidemocratice ale lui Iliescu.

Asadar pericolul pentru Alianta e ca alegerile anticipate sa se desfasoare cand vrea PSD, pentru ca asa e redactata Constitutia. E dificil de gasit solutii la aceasta dilema.

Dar daca o ancheta privind scrutinul din 28 noiembrie ar dovedi ca prin frauda i-a fost furata Aliantei posibilitatea formarii unei majoritati exclusiv cu UDMR, aceasta ar trebui sa provoace cel putin o dezbatere constitutionala.