Grupul de lucru pentru reglementarea publicitatii din bani publici s-a reunit pentru prima oara astazi, la Palatul Victoria, intr-o intalnire a mai multor reprezentanti ai organizatiilor media cu premierul Tariceanu si secretarul general Cseke Attila-Zoltan.

Scopul acestei prime intalniri a fost ca partile implicate sa-si prezinte pozitiile si sa stabileasca un calendar de actiuni.

Urmatoarea intalnire a Grupului de lucru va fi pe 30 martie, cand participantii vor intra in negocieri tehnice. Primul-ministru l-a mandatat pe secretarul de stat din cadrul SGG, Cseke Attila-Zoltan, sa reprezinte Guvernul la discutii. Centrul pentru Jurnalism Independent va asigura secretariatul tehnic al Grupului si va crea o lista de discutii.

Din sectorul neguvernamental, la prima intrunire a Grupului de lucru au participat: Centrul pentru Jurnalism Independent, Asociatia Pro-Democratia, Agentia pentru Monitorizarea Presei, Transparency Romania, Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie,

Institutul pentru Politici Publice, Clubul Roman de Presa, Asociatia Romana pentru Comunicatii Audio-Vizuale,

Asociatia Editorilor de Presa Online (care editeaza www.revistapresei.ro, www.anchete.ro, www.tvweb.ro), Asociatia Editorilor de Presa Locala, Liga Romana de presa.

Premierul Tariceanu a participat la aceasta prima reuniune doar pentru a prezenta pozitia Guvernului fata de utilizarea publicitatii de stat, si nu pentru a negocia in numele acestuia. Seful Executivului a prezentat principiile care stau la baza pozitiei sale si a Guvernului in chestiunea publicitatii de stat:

"Garantarea libertatii de expresie si a liberului acces la informatie - Ar fi extrem de gresit sa procedam in maniera din ultimii patru ani, cand fondurile din publicitate erau destinate sa manipuleze, controleze sau sa boicoteze organizatiile de presa.

Transparenta - Institutiile publice au obligatia sa dea socoteala contribuabilului pentru folosirea banilor publici. Nu e justificata folosirea banilor publici pentru controlul, dezinformarea sau manipularea opiniei publice.

Responsabilitatea institutiilor publice si a functionarilor publici legata de cheltuirea banilor publici. Nu trebuie cheltuiti banii publici pentru interesul partidului sau a partidelor de la guvernare.

Libera concurenta - Interventia statului prin alocarea discretionara a publicitatii este o incalcare a liberei concurente. Principiul liberei concurente trebuie sa functioneze si pe piata media.

Reforma si modernizare - Sunt adeptul reformelor. Este important sa tragem o linie, iar daca ceva nu a mers bine, sa schimbam. Este important sa promovam un comportament corect.

Eficienta in negociere - Este bine ca negocierile sa se incheie intr-un timp cat mai scurt si cu un rezultat concret. Este important ca aceasta chestiune sa fie solutionata cat mai rapid".

"Consolidarea democratiei si a institutiilor statului reprezinta o prioritate pentru Romania", a afirmat primul-ministru, care considera ca responsabilizarea clasei politice si a institutiilor statului in raport cu media si cu cetatenii vor determina schimbari importante in sistem.

Primul-ministru a subliniat ca Guvernul va promova in Parlament reglementarile asupra carora convine Grupul de lucru, acesta fiind si unul din motivele prezentei sale la reuniunea de astazi.

Premierul nu va mai participa la celelalte intalniri, la care se vor desfasura negocieri propriu-zise si care nici nu vor avea loc la Guvern.

Moderatorul intalnirii de astazi a fost Ioana Avadani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI). Ea a indeplinit acest rol, deoarece Guvernul a colaborat cu CJI la aceasta initiativa. CJI propune modificarea reglementarilor in domeniul achizitiilor publice in sensul unei gestiuni transparente a fondurilor din publicitate.

George Chirita - ARCA - a afirmat ca reglementarile in domeniu nu ar trebui modificate decat pentru a introduce o procedura de alocare a fondurilor de publicitate in functie de un indice de audienta.

Cristian Ghinea - CJI - a aratat ca trebuie sa se decida daca este necesara o lege care sa stabileasca destinatia banilor, sau lasata responsabilitatea celor care decid sa urmeze proceduri de piata, cu obligatia ca aceste proceduri sa fie transparente. Ioana Avadani a adaugat ca CJI a propus publicarea tuturor deciziilor legate de bugetele de publicitate.

In opinia lui Codru Vrabie - Transparency Romania -, publicarea deciziilor pentru bugete foarte mici ar insemna o crestere excesiva a birocratiei. El a subliniat necesitatea aplicarii legii transparentei si in cazul deciziilor privind alocarea de publicitate.

Cristian Parvulescu - Asociatia Pro-Democratia - a pledat pentru o reglementare cuprinzatoare a tuturor formelor de publicitate, printr-o lege speciala. El a subliniat ca echidistanta institutiilor publice in campania electorala este greu de mentinut.

Asociatia a sesizat in campania electorala de anul trecut ca institutiile statului au facut publicitate prin presa unor actiuni care puteau influenta votul. Cristian Parvulescu a pledat pentru adoptarea unor formule europene.

Manuela Preoteasa - editor EurActiv.ro si reprezentant Asociatia Editorilor de Presa On-Line - a vorbit despre asigurarea liberei concurente in presa. Ea a afirmat ca este necesar ca institutiile media sa-si faca publice resursele financiare si publicitatea pe care o primesc, inclusiv de la companiile de stat.

Cristian Tudor Popescu - Clublul Roman de Presa - a aratat ca institutiile publice trebuie sa tina seama de audienta, de profilul publicatiei si de publicul tinta. El a propus obligativitatea utilizarii marcajului cu litera "P" pentru toate materialele publicitare, fie ca este vorba doar de interviuri cu sefii unor institutii.

Astfel de masuri ar duce la asanarea pietei media, dar nu ar putea garanta comportamentul corect din punct de vedere deontologic al marilor institutii media, a precizat Cristian Tudor Popescu.

Mircea Toma - Agentia de Monitorizare a Presei - a aratat ca prin lege trebuie clarificat faptul ca un contract de publicitate nu poate permite controlul asupra spatiului editorial. El a spus ca au existat cazuri in care contractele de publicitate prevedeau si o clauza care interzicea criticarea clientului de publicitate.

Christian Mititelu - Liga Romana de Presa - considera ca important este sa nu se creeze o birocratie excesiva, ci ca legea sa fie respectata si aplicata. Presa trebuie sa se autoreglementeze, asa cum se intampla in Occident, a aratat el.