- "Nu acceptam nici o suprapunere (intre contractul EADS si programele PHARE, pe bani comunitari, de securizare a frontierelor) -"E vorba de suprapuneri imediate de 106 milioane de euro si eventuale suprapuneri care duc la 160 de milioane de euro" - In plus, ministrul spune ca s-ar putea pune sub semnul intrebarii si acordarea de catre UE a altor fonduri nerambursabile in valoare de minimum

260 milioane de euro pentru securizarea frontierelor - "Daca am doua surse - una, din pacate, care inseamna numai buzunarul meu si una despre care imi spun ceilalti: "Domnilor, va ajutam", sa folosim banii celor care spun "va ajutam" - "Romania nu-si poate permite sa piarda nici un eurocent" -Astazi, la Bruxelles, are loc o discutie trilaterala despre contract intre delegatii Ministerului

de Interne, ai firmei EADS si ai Uniunii Europene - Ministrul Blaga enumera conditiile puse de partea romana firmei EADS pentru continuarea derularii contractului: "Nici o suprapunere, aplicarea sistemului TETRA" (contractul EADS prevede aplicarea sistemului TETRAPOL), "furniturile sa se faca la vedere, sa stie lumea cine poate furniza echipamente astfel incat sa avem si o idee de pret"

- Contractul EADS va frige la maini. E un cartof fierbinte. Sau s-a racit de tot si ati ingropat dosarul?

- Cum sa ingrop dosarul?

- Pai nu v-am mai auzit vorbind despre el.

- Asta nu inseamna ca nu prezentam in termen Uniunii Europene, termenul fiind de 25 martie, planul multianual de investitii pe frontiera. Aici as vrea sa fac un comentariu putin mai larg, daca-mi permiteti. Noi am mostenit pe capitolul 24 Justitie si Afaceri Interne trei masuri neindeplinite de anul trecut. Doua le-am indeplinit deja. A treia cred ca va fi rezolvata intr-o saptamana.

Cele indeplinite sunt strategia nationala de paza a bunurilor si modul de dezvoltare a jandarmeriei romane, tinand cont de noua lege a jandarmeriei. Mai avem o noua masura care ia timp pentru ca e nevoie de o serie de traduceri cat mai exacte de termeni - este un glosar romano-comunitar in materie de imigratie.

Absolut toate masurile care trebuiau indeplinite de la 1 ianuarie pana acum (ianuarie-februarie) au fost indeplinite. Pe 25 martie este un termen expres, esential, atat pentru votul din parlamentul european din 18 aprilie, cat si pentru data de 25 aprilie, cand sunt convins ca vom semna Tratatul de aderare. Masurile au fost indeplinite, au fost predate, mai putin una, cu care suntem in grafic.

25 martie este termenul si tine de acest calendar de investitii pe frontiera.

"Pentru noi lucrurile sunt extrem, extrem de clare"

- Bun. Contractul EADS.

- Parte a acestor investitii au fost contractate cu EADS. Problemele au aparut atunci cand, pe buna dreptate, vazand ca exista un contract semnat anul trecut intre statul roman si firma EADS, pe buna dreptate Comisia Europeana si Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti au cerut lamuriri pe contract.

Ce contine el, care sunt prevederile lui? Si au spus un lucru: nu admitem nici o suprapunere pe proiectele PHARE, daca sunt, cu termenii acestui contract. Pasii pe care i-am facut i-ati vazut. Am rezolvat cat am putut de repede, practic in zece zile am declasificat studiul de fezabilitate si l-am predat.

Pe urma a fost o intreaga harmalaie, scuzati-mi termenul, pana cand am reusit sa declasific si contractul si este si pe internet. Pe urma, am predat Comisiei Europene si descrierea sistemului, chiar daca nu este descrierea finala, pentru ca partea romana are o serie de obervatii. In acest moment, pentru noi lucrurile sunt extrem, extrem de clare si sunteti primul ziarist caruia i-o afirm.

Stim exact ceea ce avem de facut, stim exact suprapunerile care sunt. Nu acceptam nici o suprapunere. Romania nu-si poate permite sa piarda nici un eurocent.

E vorba de suprapuneri imediate de 106 milioane de euro, cu eventuale suprapuneri care duc la 160 de milioane de euro si s-ar pune sub semnul intrebarii inclusiv asa-numita facilitate Schengen pe care o iau toate statele membre ca pe o perioada de doi ani, doi ani si jumatate (este termenul pe care l-au primit statele intrate in ultimul val la 1 mai anul trecut), practic se primesc sume de bani

pentru a trece sistemul de securizare a frontierei de la stadiul pe care il au, considerat acceptabil de UE, la sistemul de informatii Schengen B, care la noi ar fi de minimum 260 de milioane de de euro, bani nerambursabili. Cu totul s-ar face peste 400 de milioane de euro. Eu nu pot sa-mi permit in numele Romaniei. Marti (n.red.

- astazi) este o discutie trilaterala la comisia de extindere a UE intre delegatia ministerului, o delegatie EADS si o delegatie a UE, unde le vom expune foarte clar: daca nu renuntati la suprapuneri, putem merge pana la a anula contractul, cu toate consecintele! Nu doresc sa renunt la intreg contractul, sunt si componente pe care le putem face prin contractul cu EADS, sigur, la alte valori, la

alte subsisteme. Dar nu vom accepta nici o suprapunere.

"Bani aruncati in vant"

- Ce inseamna suprapunere?

- De exemplu, daca printr-un program PHARE am realizat pe trei judete (Vaslui, Iasi, Botosani) un sistem-pilot de comunicatii, deocamdata fix, care va fi insotit de un sistem de comunicatii mobile, iar prin alte programe PHARE vin in continuare, dezvolt sistemul de comunicatii mobile si fixe, prin alte programe PHARE am realizat deja modernizari si dezvolt aceste modernizari (prin trei programe

PHARE succesive, care incep acum, voi realiza tot sistemul de supraveghere la Marea Neagra), iar eu prin contractul cu EADS vreau sa realizez tocmai acest lucru pe banii mei...

- Adica vreti sa spuneti ca o parte din acestea se realizeaza pe banii UE si exact aceleasi lucruri, pe anumite segmente, sunt propuse sa se realizeze si prin contractul cu EADS.

- Exact.

- Prin urmare, sunt bani aruncati in vant?

- Bani aruncati in vant.

- Cati?

- Bani aruncati in vant... in 106 milioane de euro care sunt sigur suprapuneri in momentul acesta, 75 la suta din ei, una peste alta, vreo 80 de milioane sunt bani nerambursabili (contributia noastra pe un program PHARE este 25 la suta). Plus banii statului roman care trebuie dati, si aceia, UE.

Asadar, 106 milioane acum, 160 de milioane pe toata perioada, pana in 2009, pentru ca sunt lucruri care merg in continuare cu banii PHARE. Plus ca pun in pericol asa-numita facilitate Schengen.

Ei, cei de la Uniunea Europeana, imi spun asa: domnule, iti dau bani, cei 260 de milioane (minim 260 de milioane, minim, minim, minim) pentru ca Romania va avea a doua frontiera externa a UE, 2070 de kilometri. E vorba nu numai de frontiera voastra externa, ci si de frontiera externa a UE.

Voi ii paziti acolo nu numai pe 22 de milioane de cetateni ai vostri, voi paziti 685 de milioane de cetateni ai UE. Deci va dam bani neramursabili sa ajungeti la sistemul integrat de securizare a frontierelor UE. Cea mai mare granita externa, de vreo 2300 de kilometri, a UE o are, in acest moment, Finlanda cu Federatia Rusa. Nu trece nimeni, practic, pe acolo, in Finlanda, pe gheturi.

Stiti foarte bine cum e granita fino-rusa! Pe cand dincoace este o granita extrem de complexa - si pe uscat, si pe mare, si pe raul Prut si pe Dunare, cu Serbia. Ei inteleg aceste lucruri si vor sa ne ajute. Sigur, si statul roman trebuie sa participe pana la urma. Noi dorim sa intram in UE si suntem convinsi ca n-avem alt parcurs decat acesta si trebuie si noi sa participam cu eforturi bugetare.

Dar trebuie sa folosesc, daca tin la poporul si la statul acesta - si nu vreau sa vorbesc lucruri mari -, trebuie sa folosesc toate facilitatile si toti banii nerambursabili pe care ii acorda Uniunea.

- In afara de aceasta suprapunere de care vorbiti...

- Suprapunere inseamna exact termenul suprapunere. Daca am doua surse - una, din pacate, care inseamna numai buzunarul meu si una despre care imi spun ceilalti "domnilor, va ajutam", sa folosim banii celor care spun "va ajutam".

- In afara de asta, ce ati mai descoperit in acest contract? Exista sau nu diferente de preturi intre ce spune EADS, ce-au spus fostii oficiali romani care au incheiat contractul cu EADS?

- Parcursul realizarii acestui contract nu este unul normal. Eu am discutat foarte mult aici, de fapt Comisia Europeana mi-a indicat sa discut cu consilierul de preaderare spaniol. Spaniolii au o mare experienta in securizarea frontierelor, chiar daca frontiera lor este numai frontiera albastra, cum avem si noi cei peste 200 de kilometri la Marea Neagra.

Cum au procedat ei si cum cred eu ca ar fi trebuit sa procedam? Prima data si-au definit necesitatile, au facut un caiet de sarcini. Au zis un lucru foarte clar pe care o sa-l fac si eu.

Au spus: domnilor, ministerul nostru are in componenta politisti, nu are un numar mare de tehnicieni care sa verifice exact modul in care se implementeaza sistemul, care stiu exact, pentru ca e vorba de tehnologie de ultima generatie! Au licitat prima data cine va urmari tehnic realizarea contractului. Au lucrat, pare-mi-se, cu trei firme.

Dar cel mai mult cu o firma, nu vreau sa-i spun numele, ca va veni si vor veni si ei (oficialii spanioli - n.red.) saptamana viitoare sa discutam, sa vad cum au lucrat. Ambasadorul spaniol a fost extrem de disponibil si ne-a facilitat aceasta intalnire. Revenind la cum au lucrat spaniolii, ei au spus: asta e caietul de sarcini, asta e studiul de fezabilitate si au contractat lucrarea.

La noi s-a incheiat un contract in termeni generali. Il aveti. In fata lui nu a fost decat un studiu de fezabilitate, nu a stat un proiect tehnic. Nici acum nu exista vreun proiect tehnic, nici macar pe un singur subsistem din vreun judet. Ne-au facut, intre timp, la inceputul acestui an o descriere a sistemului. Noi am facut observatiile. S-a inceput cu partea inversa.

Mai mult, este singurul contract, eu n-am mai vazut, poate altii au vazut - un contract a carui valoare a fost stabilita prin hotarare de guvern. Valoarea acestui contract, 650 de milioane de euro, pret minim, nu maxim, cum ar fi fost normal. In hotararea de guvern scrie 650 de milioane de euro pret minim. Eu n-am mai vazut!

"Exista interese si din Romania. Multe si puternice"

- De unde a aparut suma vehiculata in presa de un miliard de euro?

- Pai, 650 de milioane sunt pe primele doua etape, asa cum este prezentat contractul pe site-ul nostru. O sa vedeti ca exista si posibilitatea dezvoltarii lui pentru etapa a treia. Etapele 2004-1 ianuarie 2007 si 1 ianuarie 2007-1 ianuarie 2009 sunt contractate, existand posibilitatea celei de-a treia etape in contractul EADS.

Numai ca si asa, la o adica, nu 650 de milioane este valoarea pentru ca in aceasta suma nu exista nici o taxa catre statul roman, nici accize, nici nimic, deci va dati seama ca s-ar mai putea adauga.

- Exista, ati descoperit diferente majore intre 650 de milioane si cat?

- N-am intre ce si ce sa stabilesc diferente pentru ca n-am pretul la nimic. Eu n-am pretul pe nici un subsistem, de aceea am cerut ca alegerea subfurnizorilor sa se faca la vedere.

- E adevarat ca exista subfurnizori din Romania, ca exista interese din Romania?

- Da, exista interese si din Romania. Multe.

- Multe?

- Multe.

- Si puternice?

- Si puternice.

- Atunci cum veti rezolva, daca exista puternice interese din Romania, daca EADS este o firma puternica?

- Daca achizitiile se vor face la vedere, prin licitatie publica, desigur, cu firme agreate de statul roman, atunci cand sunt si probleme care tin de securitatea nationala. Aceasta este o chestie normala pe care UE o intelege; si la ei este la fel. Despre ce-ar fi vorba? Despre algoritmul de criptare. Nu intereseaza UE algoritmul nostru de criptare.

Distributia fortelor pe frontiera - nu-i intereseaza nici asta. Distributia senzorilor pe frontiera - nu-i intereseaza. In schimb, tipul ii intereseaza.

- Sistemul propus prin contractul cu EADS e compatibil cu cel din UE? E novator sau e depasit tehnic?

- A fost si multa literatura aici. Sistemul integrat de supraveghere a frontierelor are in componenta lui multe sisteme. Toata batalia, inclusiv media, se poarta de aproape un an de zile doar pe sistemul de comunicatii mobile. Oare ce-ar fi convenabil: TETRA sau TETRAPOL? E doar unul din subsisteme. Sistemul cel mai costisitor este cel de infrastructura.

Toate lucrurile astea trebuie sa fie puse undeva: cladiri, drumuri de acces, sistemul de control in punctele de frontiera, cititoarele automate de pasapoarte, cititoarele automate de placute de masini, evidentierea imediata a consemnelor etc. Lucrurile au fost calate in general, in media, in ultima perioada pe subsistemul de comunicatii mobile. Sistemul agreat de UE este sistemul TETRA.

Si aici am avut o mare nelamurire; daca in caietul de sarcini care a stat la baza studiului de fezabilitate se cerea sistemul TETRA, in studiul de fezabilitate a aparut sistemul TETRA sau TETRAPOL, iar in contract numai sistemul TETRA.

- Care-i problema?

- Problema este ca nu poti sa nu intri la banuiala pe o astfel de evolutie. Eu nu-mi permit acum sa fac diferite analize intre TETRA si TETRAPOL pentru ca sunt avantaje si dezavantaje de fiecare parte. Este clar, deja stiu - dar nu cred ca asta e tema discutiei - unde e mai bun unul, unde e mai bun altul. Dar un lucru este clar: sistemul agreat de UE este TETRA.

Noi, pe tot parcursul de programe PHARE, mergem pe TETRA. Pozitia noastra este clara: Ministerul Administratiei si Internelor al Romaniei doreste sa realizeze un sistem care sa poata fi upgradat pe urma, prin facilitatea Schengen, sistemului Uniunii.

- E adevarat ca nu era prevazuta in acest contract securizarea frontierelor de est?

- In etapa intai. In etapa intai care se incheie la 31 decembrie 2006. Deci exact perioada cea mai intensa, perioada in care suntem monitorizati zi de zi. O sa vedeti ca, incepand din 4 aprilie, vin echipe din fiecare tara membra, nici nu ne anunta, e dreptul lor, merg unde vor.

- In etapa intai era prevazuta securizarea frontierei cu Ungaria si...

- Nu. Frontiera cu Ungaria sigur ca este foarte importanta, dar noi o tratam ca pe o viitoare frontiera interna a UE. In contractul cu EADS este tratata toata frontiera Romaniei, inclusiv viitoarele frontiere interne si e normal sa fie tratate.

N-avem probleme acum cu viitoarele frontiere interne? Tocmai am discutat mai inainte ce se intampla la viitoarele frontiere interne (ministrul se refera la scandalul autocarelor cu romani intoarse de la granita spaniola - n.red.).

- Cine raspunde de acest contract cu EADS asa cum a fost el incheiat de partea romana?

- Cei care l-au semnat. S-a stabilit un grup interministerial condus de domnul Toma Zaharia (fost secretar de stat al MI), dar Guvernul Ro-maniei are o mare responsabilitate pentru ca, repet, pretul acestui contract a fost stabilit prin hotarare de guvern (fostul guvern PSD condus de Adrian Nastase - n. red).

- Exista sau nu suspiciuni penale in acest caz?

- In acest moment nu vreau sa ma pronunt.

- De ce?

- Suntem inca in negocieri.

- Si dupa aceea?

- Daca un singur leu ajunge in alt buzunar decat acolo unde trebuie, da.

- Spuneati ca aveti marti (astazi - n.r.) intalnirea cu EADS si cu cei de la Comisia Europeana.

- Nu eu, ci o delegatie.

- Ce le veti spune celor de la EADS?

- Exact ce v-am spus pana acuma. Ca acesta este programul nostru de dezvoltare multianuala pe investitii de frontiera, acestea sunt lucrarile pe care trebuie sa le facem, nu acceptam nici o suprapunere cu nici un program PHARE, noi mergem pe sistemul TETRA, cel pe care il avem prezentat si in proiectele PHARE, daca doriti sa continuam discutiile in acesti termeni, da, daca nu, nu.

De cealalta parte fiind si Comisia Europeana, care sunt convins ca va spune acelasi lucru.

"N-o cred nici pe nevasta-mea pana nu-mi arata factura"

- Daca se ajunge la situatia rezilierii contractului cu EADS sunteti pregatiti sa platiti despagubirile si la cat se cifreaza ele?

- Deocamdata s-a platit avansul de 15% din prima etapa, din 250 de milioane - doar 36 de milioane. Dar ne vom judeca in continuare ca sa vedem ce a produs in prima etapa, practic nimic pentru partea romana. Din pacate, conform contractului, ne vom judeca in Franta si acest lucru, daca domniile lor intentioneaza sa-l discutam, poate fi o tema de discutie.

Iar noi, la randul nostru, ne vom indrepta spre cei care l-au semnat.

- Asta in eventualitatea rezilierii contractului. Care ce sanse are procentual?

- Nu mi-o doresc, dar tine de modul in care va raspunde dorintelor legitime ale partii romane EADS-ul. Care, repet, este o firma foarte serioasa, este o firma in componenta careia intra firme-fanion ale Europei. Nu am nimic cu concernul ca atare, eu am cu cei care l-au semnat (contractul - n.r.)

- Care sunt conditiile partii romane ca acest contract sa continue?

- Nici o suprapunere, sistemul TETRA, pentru ca asta inseamna practic indirect sa nu te suprapui. In acelasi timp, inseamna ca furniturile sa se faca, daca imi este permis termenul, la vedere, sa se stie de catre toata lumea cine poate furniza echipamentele cerute, astfel incat sa avem si o idee de pret.

Eu am si ramas uimit de modul in care colegii de la EADS, partenerii de contract in acest moment, spuneau cum ne permitem ca noi sa credem ca nu sunt preturi reale. Scuzati-ma, eu n-o cred nici pe nevasta-mea pana nu-mi arata factura, ca pretu-i real sau nu-i real. Asa ca vreau si acum am si obligatia de ministru, membru al Guvernului Romaniei, de a vedea lucrurile astea.

Pentru ca, pana la urma, o sa ma intrebe si pe mine cineva: "Da' ce-ai facut, domnule? Daca le stiai, ce-ai facut, domnule?".