Pe ultima suta de metri, guvernul a introdus in proiectul de modificare a Codului fiscal accize la masinile cu o capacitate cilindrica mai mica de 1.601 centimetri cubi. Adica pe segmentul de autovehicule care detine principala pondere a vinzarilor.

In textul de proiect dezbatut saptamina trecuta de reprezentantii guvernului la capitolul accize pentru autoturisme noi echipate cu motor cu benzina cu o capacitate cilindrica sub 1.601 centimetri cubi aparea cifra 0 (zero)%. Numai ca acest zero va disparea din textul final al actului normativ, fiind inlocuit cu 1.

Introducerea peste noapte a accizei la acest tip de masini are urmatoarea explicatie. La ultima sedinta de guvern, premierul Calin Popescu Tariceanu i-a dat drept sarcina ministrului Finantelor, Ionut Popescu, sa elimine cit mai multe dintre scutirile de accize si de TVA.

Marcile proprii detin ponderea pe piata

Autoturismele de productie proprie (Dacia si Daewoo), care reprezinta 60% din piata, au toate sub 1.601 centimetri cubi. De asemenea, marea parte a celor venite din import fac parte din aceeasi categorie. Nici celelalte autovehicule nu vor ramine la nivelul stabilit acum o saptamina, cresterea fiind, de regula, cu 1% pentru masinile cu capacitate cilindrica pina la 2.500 centimetri cubi.

Astfel, pentru autovehiculele noi cu capacitate intre 1.601 si 1.800 centimetri cubi acciza va fi de 2,5%, fata de 1,5%, pentru cele intre 1.801 si 2.000 centimetri cubi se va aplica o acciza de 4%, in

loc de 3% cit a fost pina in prezent, iar pentru categoria de autovehicule cu o capacitate cilindrica intre 2.001 si 2.500 centimetri cubi acciza va fi de la 1 aprilie, potrivit proiectului de modificare a Codului fiscal, de 8%, cu 1% mai mult. Ramine neschimbata acciza la masinile cu capacitate peste 2.500, 11%.

„Aceste accize sint mari", considera Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).

Conform ultimelor declaratii ale ministrului Ionut Popescu si vicepremierului George Copos, cresterea impozitelor directe (pe dobinzi bancare, pe cistigul la bursa si pe tranzactiile imobiliare) va fi aminata cu o luna, noile cote urmind a intra in vigoare la 1 mai. In schimb, in prima zi a lunii viitoare, impozitele indirecte (in special accizele) vor avea noi valori.

La produsele din petrol de exemplu, accizele care vor intra in vigoare la 1 aprilie vor avea cote mai mari decit cele din unele state din UE.

Negocieri dure cu patronatele

Modificarile la Codul fiscal s-au facut in ultima clipa, desi luni seara ministrul Finantelor declara ca proiectul este gata. Ieri, reprezentantii organizatiilor patronale au contestat multe dintre majorarile de impozite si taxe propuse de guvern.

In doua ore de discutii „dure", potrivit vicepremierului Copos, cel care a reprezentat partea guvernamentala la negocieri, patronatele nu s-au ales decit cu o promisiune, aceea de a se renunta la abrogarea scutirii de impozit pentru diferentele favorabile de valoare la titlurile de participare inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor.

Ca o consolare, patronatele au mai reusit sa obtina doar aminarea cu o luna a abrogarii facilitatii de deducere a 20% din valoarea de intrare a unui mijloc fix si a posibilitatii pentru cei care vind in rate de a recunoaste veniturile si a plati impozitul pe masura ce se incaseaza ratele.

Noapte alba la Finante

Alte solicitari au fost respinse de vicepremierul Copos -renuntarea la cresterea de zece ori a impozitului pe veniturile din dobinzi si a celor din cistigurile de capital. Totodata, patronatele au contestat noile accize la uleiuri minerale si produsele din tutun, precum si introducerea accizei pe electricitate, desi, spun ele, nici statele membre al UE nu au inceput sa o aplice.

Oficialul Executivului a spus, dupa negocieri, ca solicitarile mediului de afaceri, din care pina nu de mult a facut parte, au fost transmise Ministerului Finantelor. Urma ca insarcinatii din minister cu modificarea Codului fiscal sa aiba o noapte grea, intrucit finalizarea proiectului de lege era pregatita sa se faca doar cu citeva ore inainte de sedinta de guvern.

Seful Rompetrol vrea taxe mai mari pe motorina

Dinu Patriciu, presedintele companiei Rompetrol, apreciaza ca guvernul face o greseala daca aproba nivelurile accizelor la produse petroliere, asa cum sint ele stipulate in proiectul de lege. „Am incredere in inteligenta guvernantilor si cred ca nu vor face aceasta greseala." a spus Patriciu. In opinia sa, mult mai nimerita ar fi egalizarea accizelor la motorina si benzine.

„Acciza la benzina ar trebui sa scada, iar cea la motorina sa creasca. Efectele vor fi resimtite mult mai usor", a spus Patriciu, care a reiterat ideea ca noile niveluri ale acestei taxe inca se negociaza. El a amintit ca, in Romania, taxele reprezinta 65% din pretul de la pompa al produselor petroliere.

Omul de afaceri a atacat politica guvernului si in alt context decit cel al accizelor pe carburanti, dar legat tot de taxe. El a considerat ca noua acciza pe energia electrica, pe care va trebui sa o plateasca din acest am orice consumator de energie, este injusta, chiar daca a fost introdusa in scopul alinierii la legislatia fiscala a Uniunii Europene.

„In conditiile in care la noi, Autoritatea de Reglementare in Domeniul Energie a stabilit un tarif de trei-patru ori mai mare decit in UE la transportul si distributia electricitatii, nu vad de ce ar mai trebui sa platim si aceasta acciza", a spus Patriciu.

El a afirmat ca societatile de transport si distributie cistiga, in Romania, 12 euro pe megawatt, in timp ce, in tarile Uniunii Europene, tarifele sint cuprinse intre doi si patru euro.

Cristian Matache, Lucian Marinescu, Mihai Nicut