Probabil ca prima referire la Business Intelligence a fost facuta in "Arta Razboiului" de Sun Tzu. Autorul sustine ca, pentru a castiga un razboi, trebuie sa detineti toate informatile cu privire la atuurile si slabiciunile dumneavoastra. In economie, razboiul se traduce prin concurenta, iar cartea lui Sun Tzu este si aici valabila.

In loc sa va evaluati forta armatelor, astazi trebuie sa studiati cifre pentru a putea sesiza atuurile si slabiciunile companiei. Insa, cu cat o companie creste, cu atat creste si cantitatea de informatii, iar aceste puncte slabe sau tari ale companiei sunt mai greu de evidentiat.

Companiile de software au venit in ajutorul managerilor cu o solutie care sa le faca viata mai usoara, solutie denumita generic Business Intelligence. Solutia software permite unei companii sa monitorizeze si sa analizeze performantele financiare si logistice, ajutand managerii sa dezvolte strategii.

De fapt, o solutie de tip Business Intelligence colecteaza si centralizeaza informatii preluate de la un ERP (Enterprise Resource Planning) sau CRM (Customer Relationship Management), pentru a fi utilizate cat mai eficient de manager. Nu inseamna ca o astfel de aplicatie are nevoie in spate numai de solutii software complexe, cum este ERP-ul.

"Poti sa ai sucursale care fac raportarile intr-un stil arhaic (n.r. orice fel de fisier, chiar si Excel), pe care sistemul le poate integra", explica Florin Petrescu, consultant SAP Romania. "Diferenta dintre un raport obisnuit si Business Intelligence este ca sistemul iti extrage din multitudinea de date exact ce te intereseaza, in functie de nevoile tale.

Pot sa fie lucruri pozitive, negative sau, pur si simplu, informatii semnificative pentru manager si afacerea lui", spune Petrescu. In plus, o solutie Business Inteligence poate face si prognoze in privinta performantelor companiei in functie de cantitatea de informatii disponibila.

Pretul unei solutii Business Intelligence incepe de la cateva zeci de mii de dolari si poate ajunge si la cateva milioane de euro. Pretul variaza in functie de numarul de licente si complexitatea implementarii, mai exact, de cat de mare este baza de date pe care sistemul trebuie sa o analizeze.

Conform lui Laurentiu Popescu, analist IDC, piata romaneasca de solutii Business Intelligence a fost de 2,23 milioane de dolari in 2004. Acest tip de aplicatii a inceput sa castige teren in Romania, in special in industriile unde informatile provin dintr-o multitudine de surse, iar analiza lor este vitala. Printre acestea, se pot numara domeniul bancar, asigurarile si comunicatile.

Volumul informatiior creste constant si devide din ce in ce mai dificil de controlat, ceea ce va creste cererea pentru aplicatii complexe de analiza. Insa, majoritatea solutiilor de pe piata sunt relativ scumpe, iar implementarea lor se justifica numai la corporatii.

Inainte a adopta o solutie de acest tip, companiile mici trebuie sa se gandeasca daca o investitie intr-un sistem de analiza a performantelor este profitabila.

Business Intelligence pe scurt

• Business Intelligence este un nume generic pentru software-ul care sa monitorizeze si analizeza perfomantele financiare si logistice ale unei companii

• Pentru a putea functiona cat mai eficient o astfel de aplicatie are nevoie sa fie "hranita" cu informatii de catre solutii de tipul ERP sau CRM

• Pretul unei solutii Business Intelligence incepe de la cateva zeci de mii de dolari si poate ajunge si la cateva milioane de euro, in functie de numarul de licente si complexitatea implementarii