Europenii nu finanteaza autostrada Bechtel

de Lucian Davidescu     Cotidianul
Joi, 24 martie 2005, 0:00



Premierul Tariceanu a cerut bani de la banca Uniunii Europene pentru proiectele romanesti de infrastructura. Raspunsul a fost „poate".

Banca Europeana pentru Investitii exclude o eventuala finantare a proiectului Bechtel, a declarat ieri, la Bruxelles, presedintele BEI, Philippe Maystadt, dupa o intrevedere cu premierul Calin Popescu-Tariceanu.

Oficialul a motivat ca la atribuirea acestui contract nu au fost respectate normele Uniunii Europene privind licitatiile. „Conform statutului nostru, sintem obligati sa aplicam normele UE privind licitatiile si sa finantam doar acele proiecte care respecta normele Uniunii", a spus Maystadt.

Limita de creditare

Precizarea a venit dupa ce premierul Tariceanu a cerut BEI finantarea unor proiecte de infrastructura. Prim-ministrul este de parere ca volumul creditelor acordate Romaniei „a scazut nejustificat in ultimii patru ani", in pofida faptului ca BEI acorda imprumuturi in conditii extrem de avantajoase, cu termene de gratie foarte mari si dobinzi foarte mici.

Pe de alta parte, Romania nu poate lua atitia bani citi ar fi banca dispusa sa-i dea. Tariceanu a precizat ca nu exista o limita de finantare din partea BEI, dar Romania are o capacitate redusa de a se imprumuta, din cauza ca trebuie mentinut un deficit bugetar mai strins.

Bani irositi

In schimb, Romania iroseste putinii bani primiti pentru proiecte europene. Calin Popescu-Tariceanu i-a spus comisarului european pentru extinderea UE, Olli Rehn, ca proiectul de securizare a frontierelor Romaniei implica o suprapunere a sumelor cheltuite.

Se suprapun fondurile deja alocate de UE prin intermediul programului PHARE, pe de-o parte, cu banii cheltuiti de la buget prin contractul cu EADS.

Premierul a prezentat si o comparatie a sumelor implicate, in raport cu programele similare din alte tari europene. El a aratat ca proiectul EADS de securizare a frontierei maritime impune cheltuieli de 35 milioane de euro pentru o lungime de numai 200 km, in timp ce costurile de securizare ale unui proiect similar derulat de autoritatile spaniole se ridica la doar opt milioane de euro.





54 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version